گزارش خانه خشتی از هیئت تعزیه چهل ساله در رفسنجان؛

حسینیه ای که خشت خشت آن با کمک های کم و زیاد مردمی بنا شده است

  • شناسه خبر: 79935
حسینیه ای که خشت خشت آن با کمک های کم و زیاد مردمی بنا شده است

فاتحی گفت: کمک های مردمی برای ساخت حسینیه از هزار تومان و اهدای یک کیسه سیمان شروع شده است.

خانه » حسینیه ای که خشت خشت آن با کمک های کم و زیاد مردمی بنا شده است

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، همزمان با دهه دوم محرم، به سراغ یکی از با سابقه ترین هیئت های تعزیه رفسنجان رفتیم که نزدیک به چهل سال از قدمت اجرای تعزیه توسط آن می گذرد؛ هیئتی که با همدلی و همزبانی و بدون هیچ حمایت مالی هر سال پرشورتر از قبل به بازخوانی وقایع تاریخی و مذهبی می پردازد و جمع کثیری از مشتاقان و دلدادگان حسینی را گرد هم می آورد.

حضور کودکان و نوجوانان در برپایی تعزیه و مخاطبانی که تعدادی از آنان از پایتخت کشور نظاره گر این نمایش مذهبی هستند، اشتیاق انسان را برای حضور در این مجلس برمی انگیزد.

ویژه برنامه های حسینیه هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) که از یازدهم محرم آغاز می شود و بمدت ده شب ادامه دارد، شامل تعزیه شهادت احمد بن موسی (ع)، حضرت زهرا (س)، تعزیه متوکل عباسی، مسلم بن عقیل، طفلان مسلم، شهادت حر بن یزید ریاحی، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، امام حسین (ع) و شهادت حضرت رقیه (س) است.

علاوه بر این مردم اهالی شهرک یادگار امام (ره) در طول سال نیز در جلسات مختلف قرآن و ادعیه و حلقه های صالحین بسیج که در محل حسینیه برپا می شود، شرکت می کنند.

بنای خشت خشت حسینیه با کمک های کم و زیاد مردمی

مرتضی فاتحی سرپرست هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) در گفت و گو با خبرنگار “خانه خشتی“، با بیان اینکه سابقه اجرای این تعزیه به یکی از روستاهای راویز بر می گردد، گفت: سه سال پیش از انقلاب اجرای تعزیه در روستای استاهوئیه برپا می شد، اما پس از آن به دلیل مشغله های کاری اعضای هیئت به رفسنجان منتقل شد.

وی که کارمند بازنشسته آموزش و پرورش رفسنجان نیز هست، از همکاری نزدیک به ۲۰ نفر از اهالی روستای راویز در اجرای تعزیه خبر داد و افزود: در سال ۸۳ با حمایت اداره کل مسکن و شهرسازی کرمان و زمین شهری رفسنجان زمینی به هیئت تعلق گرفت و حسینیه هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) با همراهی و حمایت های مادی اعضا و اهالی شهرک یادگار امام (ره) بنا شد.

فاتحی با تأکید بر اینکه در ساخت حسینیه از حمایت مالی هیچ یک از ارگان ها و نهادهای دولتی استفاده نشده است، از پورمحمدی شهردار رفسنجان به دلیل همکاری در کف سازی حسینیه تشکر کرد و گفت: این مکان با حمایت مالی اعضای هیئت احداث شد، کمک های مردمی از هزار تومان و اهدای یک کیسه سیمان شروع شده است.

سرپرست هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) رفسنجان خواستار حمایت مردمی و مسئولین در اتمام ساخت حسینیه شد و افزود: نمای بیرون، حضارکشی و کاشی کاری حسینیه از مهم ترین بخش های آن است که باید تکمیل شود.

همدلی و همزبانی رمز موفقیت و استمرار فعالیت هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر (ع)

مرتضی فاتحی با تأکید بر اینکه طی سال های مختلف، هیئت با مشکلات متعدد مالی و غیر مالی روبرو بوده است، گفت: با همکاری اعضای هیئت و دوستداران تعزیه، هیئت تا اینجا سرپا نگه داشته شده و هر سال با استقبال مردمی برپا می شود.

وی با یادآوری اینکه معمولاً هیئت ها دوام طولانی مدت ندارند و بدلیل مشکلات پیش رو دچار پراکندگی می شوند، رمز موفقیت و استمرار هسئت متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) را یکپارچگی و وحدت میان اعضا عنوان کرد و گفت: عشق و علاقه اعضا به امام حسین (ع) و روحیه گذشت و فداکاری آنان در ایستادگی آن نقش داشته است.

سرپرست هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) رفسنجان با بیان اینکه در اجرای تعزیه از متون های تأیید شده وزارت ارشاد استفاده می شود، گفت: در قدیم نسخه هایی وجود داشت که گاهی در آن ها هتک حرمت به ائمه نیز وجود داشت، اما در حال حاضر نسخه های مورد استفاده در تعزیه ها به طور سراسری در سطح ایران یکسان است.

مرتضی فاتحی در توضیح اینکه تمرین و مطالعه قبل از هر اجرا وجود دارد، گفت: اعضای هیئت همگی تحصیل کرده هستند و پیش از اجرای تعزیه آمادگی لازم برای برپایی نمایش درخور و شایسته را کسب می کنند.

گزارش: بهناز شریفی

برچسب ها:
امام حسین بهناز شریفی تعزیه خانه خشتی رفسنجان شهرک یادگار امام عاشورا محرم هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان