قاسمی وزیر نفت: پرونده پارس جنوبی تا پایان سال ۹۳ بسته می‌شود

  • شناسه خبر: 7830
قاسمی وزیر نفت: پرونده پارس جنوبی تا پایان سال ۹۳ بسته می‌شود

خانه خشتی: وزیر نفت گفت:سال پیش سال بسیار خوبی برای پارس جنوبی به شمار می‌رفت و امسال نیز پیش‌بینی بسیار خوبی برای پارس جنوبی صورت گرفته و امیدواریم در پایان سال ۹۳ پرونده پارس جنوبی را ببندیم. خانه خشتی به نقل از فارس، رستم قاسمی وزیر نفت، صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس به […]

خانه » آخرین اخبار » قاسمی وزیر نفت: پرونده پارس جنوبی تا پایان سال ۹۳ بسته می‌شود

خانه خشتی: وزیر نفت گفت:سال پیش سال بسیار خوبی برای پارس جنوبی به شمار می‌رفت و امسال نیز پیش‌بینی بسیار خوبی برای پارس جنوبی صورت گرفته و امیدواریم در پایان سال ۹۳ پرونده پارس جنوبی را ببندیم.

خانه خشتی به نقل از فارس، رستم قاسمی وزیر نفت، صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس به طرح آماج اشاره کرد و اظهار داشت: طرح آماج تمام شده است؛ با توجه به آنچه در برنامه پنجم پیش‌بینی شده تا پایان برنامه باید ۳۸ میلیون متر مکعب گازی که می‌سوزد به ‌۶ میلیون تبدیل شود.

وزیر نفت با بیان اینکه برخی از پروژه‌های ما مثل پروژه NGL خارک شروع شده است، تصریح کرد: فقط ۱۷ میلیون متر مکعب گاز روزانه در خارک می‌سوزد و ظرف ۲۰ سال آینده این پروژه تبدیل به متانول خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: صیانتی برداشت کردن حرف درستی است؛ با توجه به ذخایر عمده‌ای که در کشور داریم به دنبال راهکارهای نوین ازدیاد برداشت هستیم و همه توان‌های داخلی کشور در یک کنسرسیوم دانشگاهی یعنی دانشگاه شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و دانشگاه‌های مهم کشور طراحی شده و الان درباره ازدیاد برداشت کار می‌کند و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

قاسمی همچنین به اصل ۴۴ نیز اشاره کرد و گفت: اگر در آمار واگذاری‌ها دقت کنیم، ۴۰ هزار میلیارد تومان وزارت نفت تا به امروز شرکت‌ها را واگذار کرده که به معنی این است که تاکنون نصف واگذاری کشور به لحاظ ارزش قیمتی است.

وزیر نفت ادامه داد: امروز تمام شرکت‌های پتروشیمی واگذار شده و ما هیچ پتروشیمی دولتی نداریم؛ از ۹ پالایشگاه ۷ پالایشگاه واگذار شده است.

وی با بیان اینکه از شرکت‌های عمده دیگر وزارت نفت نیز به ویژه در سال جاری اکثر شرکت‌ها واگذار شده‌اند، گفت: بنده به عنوان کسی که سابقه اجرایی در کشور دارم، با بعضی از این واگذاری‌ها به خصوص طرح‌ها مخالفم.

قاسمی با تاکید بر اینکه واگذاری طرح‌های نیمه‌ تمام و آنهایی‌ که حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، مخالف هستم، افزود: باید طرح تمام شود سپس آن را واگذار کرد.

وزیر نفت ادامه داد: رقبای ما مشکل سرمایه‌گذاری ندارند بلکه آنها امروز به مقدار کافی سرمایه دارند و در میدان‌های مشترک سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در بازیافت سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گاز هیچ پروژه‌ای امروز در کشور بهتر از سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز وجود ندارد، اظهار داشت: این امر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد؛ بودجه وزارت نفت ۱۴.۵ درصد است که اصلا عددی نیست.

قاسمی با تأکید بر اینکه اگر ما بخواهیم سالی ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم، باید از منابع داخلی کشور استفاده کنیم، افزود: اما ما حق نداریم از بودجه جاری کشور برای سرمایه‌گذاری در نفت استفاده کنیم ولی روش‌هایی وجود دارد که ما امسال در بودجه سال ۹۱ آنها را آزمایش کردیم.

وزیر نفت بر همین اساس به سرمایه‌گذاری بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در توسعه میادین نفت و گاز و استفاده از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: در کجای کشور ضرورت دارد هم اشتغال ایجاد شود و هم درآمد کشور ارزش افزوده پیدا کند.

وی با بیان اینکه ما باید بتوانیم همان‌گونه که تصویب شد از ۱۸ درصد صندوق توسعه ملی استفاده کنیم، یادآور شد:‌ در سال‌های بعدی انتظار ما بیشتر است تا پایان برنامه بتوانیم حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار در صنعت نفت کشور هزینه کنیم.

قاسمی یادآور شد: اگر بتوانیم برنامه پنجم را اجرا کنیم، در پایان برنامه ارزش بازاری نفت و گاز کشور بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال خواهد بود و این به معنی افزایش آنچنانی در درآمد کشور است.

وزیر نفت تصریح کرد: بحث سرمایه‌گذاری یکی از انتظارات ما از مجلس است تا به ما کمک کند سرمایه‌گذاری خارج از کشور بانک مرکزی را تبدیل به سرمایه‌گذاری داخل کشور به ویژه در صنعت نفت و گاز کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر در اوپک بر اساس مصوبه جلسه قبل مقرر شد که اوپک ۳۰ میلیون بشکه نفت تولید کند؛ متاسفانه برخی از کشورها در شرایط فعلی این مسئله را رعایت نکردند و تولید اوپک امروز در آخرین جلسه‌ بر اساس گزارش دبیرخانه اوپک ۳۳ میلیون بشکه در روز است.

قاسمی ادامه داد: در جلسه اخیر با پیگیری‌های بسیار زیاد جمهوری اسلامی، کشورهای همسو در اوپک قرار شد ۳۰ میلیون بشکه صادر شود؛ البته برخی از این کشورها این سهم را رعایت نمی‌کنند و امروز متاسفانه در بازار نفت اضافی داریم.

وزیر نفت درباره میادین مشترک نیز یادآور شد: امروز اولویت ما با میادین مشترک است؛ در پارس جنوبی ۵۶ میلیارد دلار کار در جریان داریم؛ باید سالی ۲۰ میلیارد دلار فقط در پارس جنوبی هزینه کنیم تا بتوانیم گازهای پارس جنوبی را تمام کنیم؛ امسال، سال بسیار خوبی برای پارس جنوبی به شمار می‌رفت و امسال نیز پیش‌بینی بسیار خوبی برای پارس جنوبی صورت گرفت و امیدواریم در پایان سال ۹۳ پرونده پارس جنوبی را ببندیم.

وی با بیان اینکه البته ما پرونده‌های مشترک دیگر و مهمی مثل نقطه‌ای که اخیرا کشف شده با عربستان داریم؛ افزود: در این پروژه‌ها نباید نسبت به پروژه رقیب عقب بیفتیم؛ ‌خوشبختانه این پروژه کشف شده و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

قاسمی درباره سفرهای استانی نیز یادآور شد: وزارت نفت، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان بودجه سفرهای استانی دارد؛ در گازرسانی به شرق کشور، به ویژه استان سیستان و بلوچستان و بخشی از مناطق کرمان که خوشبختانه در حال حاضر خط هفتم در حال کار است و امیدواریم بعضی در سال جاری و با پایان سال ۹۲ گازرسانی را در بعضی از شهرها انجام دهیم.

وزیر نفت درباره سند راهبردی انرژی نیز افزود: در این سند که در قانون پیش‌بینی شده توسط وزارت نفت به کمک وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی تهیه شده و الان در دستور کار دولت است و بعد از تصویب آن را ارائه خواهیم کرد.

وی درباره طرح جامع انرژی نیز یادآور شد: این امر مستلزم این است که سند راهبردی به انرژی در دولت تصویب و مؤسسه مطالعات انرژی در وزارت نفت در حال انجام است.

قاسمی درباره میدان مشترک با ترکمنستان نیز گفت:‌ امروز در ترکمنستان نسبت به برداشت رقیب، برداشت خوبی داریم و الان در این منطقه برای کشف میادین جدید اکتشاف، در حال حفاری هستند.

وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: درباره برخی از پتروشیمی‌ها مثل دهلران و ایلام نیز باید گفت ما نباید طرح‌های نیمه‌تمام را واگذار می‌کردیم؛ امروز برخی از این پروژه‌ها به مشکل برخورد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان