به بهانه دیدار افغانستان و ژاپن؛

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

  • شناسه خبر: 74554
تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

تحلیلگران افغانستانی، در آستانه دیدار تیم‌های فوتبال ژاپن و افغانستان در تهران تأکید می‌کنند که پرداختن رسانه‌های ایران به پاسداری مدافعان افغانستانی حرم حضرت زینب(س)، باعث تغییر نگاه بسیاری از مردم ایران درباره مهاجران افغانستانی شده است.

خانه » آخرین اخبار » تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از مشرق، سال‌های سال است که چند میلیون مهاجر از افغانستان به علت مشکلاتی که در این کشور مانند جنگ‌های داخلی، جنگ با ارتش سرخ و ناامنی‌هایی که طالبان ایجاد کرده، به ایران پناه آوردند و این موجب نوعی همگونی میان فرهنگ‌های دو کشور شده است. به علت اشتراکات مذهبی و فرهنگی که دو کشور با هم دارند و همین‌طور رفت‌ و آمدهایی که وجود داشته، مردم افغانستان خودشان را خیلی نزدیک به ایران می‌بینند.

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

دیدار تیم‌های ملی فوتبال ژاپن و افغانستان ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور به جای این‌که در کشور میزبان یعنی افغانستان انجام شود، در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد. خان‌علی هدایت مسئول ورزش مهاجران افغان در تهران در این خصوص به خبرنگار مشرق می‌گوید: “دلیل برگزاری این مسابقه در ایران این‌ است که در افغانستان شرایط برقراری چنین مسابقه‌ای را نداریم. شرایط امنیتی افغانستان اجازه این کار را به ما نمی‌دهد. در نتیجه به فکر افتادیم که این مسابقه را در کشور همسایه و هم‌زبان خود یعنی ایران برگزار کنیم. هم‌چنین تعداد زیادی از مهاجران افغان در ایران وجود دارند و استقبال خوبی هم از برگزاری مسابقه فوتبال ملی‌شان در این کشور خواهند کرد. ما ایران را به این دلیل انتخاب کردیم که در گذشته از حضور تیم کشورمان در ایران، استقبال خیلی خوبی شده است.”

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

چند ماه پیش زمانی که تیم‌های ملی المپیک ایران و افغانستان در تهران مقابل هم قرار گرفتند، نزدیک به ۸۰ هزار هوادار افغان به ورزشگاه آزادی آمدند تا تیم کشورشان را تشویق کنند. این رقابت نهایتاً به پیروزی شش بر صفر تیم ملی امید ایران انجامید.

مهاجران افغان در ایران هم‌چنین کمک زیادی به پیش‌برد ورزش حرفه‌ای در کشورشان می‌کنند. بهار هر سال، رقابتی با عنوان جام عدالت برگزار می‌شود و مهاجران از بیش‌تر شهرهای ایران، تیم معرفی می‌کنند. خان‌علی هدایت می‌گوید: “در زمان انجام این رقابت‌ها از سرمربی تیم ملی افغانستان هم برای استعدادیابی و انتخاب بازیکن برای تیم ملی دعوت به عمل می‌آید. در ‌آخرین رقابت‌های صورت گرفته، هفت بازیکن برای تیم ملی افغانستان انتخاب شدند.”

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

البته متأسفانه به علت باری که مهاجرت تعداد زیاد اتباع افغان در ابتدا به ایران تحمیل کرد، اصطکاک‌هایی میان برخی اتباع دو کشور به وجود آمد.

سید حبیب حسینی، خبرنگار خبرگزاری صدای افغان به خبرنگار مشرق گفت: “پرداختن رسانه‌های ایران به پاسداری مدافعان افغانستانی حرم حضرت زینب(س)، باعث تغییر نگاه بسیاری از مردم ایران درباره مهاجران افغانستانی شده است. مشکل ما این است که نه مردم ایران از اهمیت افغانستان در روابط دوجانبه و منطقه اطلاع دارند و نه مردم افغانستان از اهمیت ایران اطلاع چندانی دارند و دشمن، همیشه از این بی‌اطلاعی استفاده کرده است.”

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم
فرماندهان شهید تیپ فاطمیون
در کنار سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

روح‌الله راجی فعال فرهنگی-اجتماعی مهاجران افغان در ایران نیز در این خصوص می‌گوید: “بعضی رسانه‌هایی که مغرض بودند و فعالیت‌های نژادپرستانه انجام می‌دادند، باعث این اتفاقات شدند. این در حالی است که الآن رسانه‌هایی هستند که اتفاقاً در زمینه هم‌گرایی دو ملت کار می‌کنند. تا جایی که دو برنامه پربیننده “خندوانه” و “ماه‌عسل” هر کدام یک برنامه را به بحث مهاجران افغان اختصاص دادند.”

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

البته ناگفته نماند، دل‌خوری‌هایی هم شاید میان مردم و مهاجران باشد، که کسی هم منکر آن‌ها نیست. مثلاً مهاجرانی بوده‌اند که سال‌ها در ایران زندگی کرده‌اند، اما بعد از این همه سال، به دلایلی مجبور شدند به افغانستان برگردند و همین افراد اتفاقاً الآن بیش‌ترین انتقادات و دشمنی‌ها را نسبت به ایران دارند.

راجی درباره دلیل این دشمنی‌ها می‌گوید: “دلیل دشمنی‌ها، گزارش‌های برخی از همان رسانه‌های مغرضی است که قبلاً هم اشاره کردم. فکر می‌کنم یک عده از روی دخالت یا از روی نفهمی این کارها را می‌کنند. متأسفانه از آن طرف هم، تعدادی از مهاجران ما، یا ندانسته و یا از روی غرض و مرض، توسط کشورهایی که نمی‌خواهند روابط دو کشور با هم خوب باشد، اجیر می‌شوند و ممکن است کارهایی بکنند که دودش در چشم همه مهاجران برود. بالأخره نمی‌توان گفت که همه مهاجران در ایران یک زندگی کاملاً سالم را دارند.”

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

روح‌الله راجی معتقد است به مهاجران افغان می‌توان به صورت کلان هم نگاه کرد. وی در این خصوص به دستور مقام معظم رهبری اشاره می‌کند و می‌گوید: “لازم است بگوییم که به برکت و لطف مقام معظم رهبری، دستور داده شد که “هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند”. ایشان فراتر از بحث مهاجران، بر سر همه کشورهای اسلامی لطف و منت بی‌کران دارند. برای شیعیان افغانستان و افرادی مانند ما هم مایه افتخار است که داریم در ایران زندگی می‌کنیم.”

دو ملت ایران و افغانستان همواره روابط خوبی با هم داشته‌اند اما در این میان دشمنان هر از چندگاهی از فرصت‌های بوجود آمده برای خدشه‌دار کردن این روابط به نفع خود استفاده کرده‌اند این وظیفه رسانه‌ای دو کشور است که نگذارند دشمن از نقاط ضعف برای ضربه زدن به دو ملت استفاده کند.

برچسب ها:
تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان