پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه ای در گفت و گو با خانه خشتی مطرح کرد:

اهمیت بدیهی فضای مجازی/ مدیریت مهمترین نقطه ضعف این عرصه / اتصال ما به شبکه جهانی اینترنت یک آسیب بزرگ است

  • شناسه خبر: 74528
اهمیت بدیهی فضای مجازی/ مدیریت مهمترین نقطه ضعف این عرصه / اتصال ما به شبکه جهانی اینترنت یک آسیب بزرگ است

پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه ای گفت: مدیران اجرایی و سیاست گذاران کشور به اهمیت فضای مجازی فکر نکرده بودند و حضور شخص رهبری معظم در این عرصه بیانگر اهمیت موضوع است، اگر مدیران ورود پیدا می کردند این مشکلات امروز را نداشتیم.

خانه » آخرین اخبار » اهمیت بدیهی فضای مجازی/ مدیریت مهمترین نقطه ضعف این عرصه / اتصال ما به شبکه جهانی اینترنت یک آسیب بزرگ است

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، در راستای ابلاغ ۱۰ ماموریت شورای عالی فضای مجازی از سوی مقام معظم رهبری و اهمیت ویژه این موضوع گفت گویی با محمد جواد استادی استادی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه ای کشور ترتیب دادیم:

استادی در ابتدای سخن به اهمیت بسیار زیاد و بدیهی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این اهمیت تا آنجایی است که دانشمندان و علمای علم ارتباطات و علوم اجتماعی فضای مجازی را در کنار فضای واقعی و حقیقی قرارداده اند و این بدان معناست که فضای مجازی به میزان فضای حقیقی شکل گرفته است و در زندگی روزمره موثر است.

وی افزود: شکل قدرت در دنیا تغییر کرده است، امروز جریان اطلاعات عامل اصلی قدرت است و نگهداری و استفاده از اطلاعات مسئله مهمی است.

استادی با اشاره به نقش مهم فضای مجازی در جریان اطلاعات خاطر نشان کرد: اساسا جامعه ای که نسبت به این فضا برنامه ریزی نداشته باشد با مشکل روبه رو خواهد شد که متاسفانه این مسئله از طرف دوستان و سیاست مداران در سالهای گذشته مورد کم دقتی قرار گرفته است.

وی به نگاه افق گشایانه و کلان رهبر فرزانه انقلاب به عرصه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: از همین حیث ایشان تاکید بر اهمیت فضای مجازی کردند و شورای عالی سیاست گذاری فضای مجازی را مطرح نمودند به این امید که سیاست گذاری و برنامه ریزی در این حیطه صورت گیرد.

امروز کشوری دارای قدرت است که اطلاعات بیشتری داشته باشد

پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه ای حکم جدید رهبر فرزانه را ناشی از عدم انجام وظایف درست شورا و برآورده نشدن انتظارات رهبری عنوان کرد و بیان داشت: در واقع این مهم نیاز به برنامه ریزی متمرکز دارد ، فضای مجازی نمی تواند توسط نهادها و بخش های مختلف کشور بر اساس سلیقه ی شخصی اجرا شود، در واقع با یک همگرایی استراتژی های جامع این حوزه تدوین شود و برای ابلاغ به بخش های مختلف ارجاع شود.

وی ادامه داد: به همین علت است که در حکم جدید رهبری معظم انحلال شوراهای عالی ایجاد شده در این فضا و موازی با شورای سیاست گذاری فضای مجازی آورده شده است با این هدف که این شورا بصورت متمرکز سیاست های کلی را تنظیم و ابلاغ می کند و بخش های دیگر اجرا کننده باشند.

استادی خاطر نشان کرد: قدرت امروز قدرت نظامی نیست امروز کشوری دارای قدرت است که اطلاعات بیشتری داشته باشد تا بتواند بازی با این اطلاعات کند و قدرت خودش را گسترش دهد ، این نگاه متاسفانه از سوی مدیران اجرایی کشور نادیده گرفته شده بود که رهبرفرزانه به صراحت در ابلاغ جدید خود به تبدیل شدن ایران به یک قدرت سایبری در طراز قدرت های تاثیرگذار جهانی تاکید کردند.

وی افزود: تمامی مباحث فکری، فرهنگی و اعتقادی جریان صدور انقلاب و اینکه ایران به عنوان قدرت اول در منطقه تبدیل شود یک بعد آن فضای سایبری است در واقع این فضا به ما کمک می کند تا مبتنی بر اصول و اعتقادات خودمان بتوانیم در فضای مجازی حضور یابیم و با رویکرد اخلاقی ایفای نقش کنیم.

اتصال ما به شبکه جهانی اینترنت یک آسیب بزرگ است

استادی به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و تاکید رهبری در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: اتصال ما به شبکه جهانی اینترنت یک آسیب بزرگ است و حتی امکان آسیب پذیری ما را افزایش می دهد اما شبکه ملی اطلاعات می تواند در رسیدن ما به قدرت سایبری و حفظ امنیت داخلی موثر باشد و رهبری خواستار تسریع در راه اندازی این مهم شدند.

این پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه ای به ورود پژوهش و نگاه علمی در عرصه فضای مجازی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد و گفت: این نگاه علمی البته اگر مبتنی بر سیاست های کلان نظام مانند اقتصاد مقاومتی و موسسات دانش بنیان هماهنگ عمل کند می تواند به رونق کشور کمک نماید.

وی افزود: اگر برای فضای مجازی برنامه داشته باشیم عملا توانسته ایم به توسعه کشور کمک نماییم و این تشکیل شورای عالی فضای مجازی و رهنمون های رهبری در مسیر الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است.

استادی ترکیب اعضای شورا از دیگر دلایل اهمیت این شورا دانست و گفت: اینکه شورا با ریاست رئیس جمهور و حضور روسای قوه ها تشکیل شده نشان دهنده اهمیت زیاد موضوع است حتی افراد حقیقی هم از شناخته شده ترین فعالین عرصه مجازی هستند.

از دست رفتن سرمایه اجتماعی بزرگترین آسیب فضای مجازی

وی در ادامه خاطر نشان کرد: فضای مجازی با مردم سروکار دارد و به شکل غیر فیزیکی اقشار مختلف مردم در آن حضور دارند، لازمه حضور و استفاده از سرمایه های اجتماعی در شبکه های اجتماعی مجازی سیاست گذاری های فرهنگی است.

استادی گسترش سواد رسانه ای را از جمله راه حل آشنایی جامعه با چگونگی برقرار کردن تعامل با شبکه های مجازی دانست و افزود: باید در این حیطه برنامه ریزی کنیم تا حضور گسترده مردم تبدیل به آسیب نشود و از این سرمایه ی عظیم در جهت منافع ملی استفاده شود.

وی از دست رفتن سرمایه اجتماعی را بزرگترین آسیب فضای مجازی دانست و خاطر نشان کرد: سرمایه اجتماعی باید در جهت توسعه و ارتقای کشور عمل میکرد که به دلیل بی برنامه گی هرز رفته است، وقتی برنامه نداشته باشیم دشمن از این ظرفیت و امکانت استفاده می کند تا اختلاف ایجاد کند و سرمایه اجتماعی را به انحطاط ببرد.

ضعف مدیریتی مهمترین نقطه ضعف عرصه فضای مجازی

استادی خاطر نشان کرد: با نگاهی به طیف مصرف کنندگان فضای مجازی حضور طبقات مختلف سنی، جنسی و قومیتی را می بینیم که خوب قابل توجه است اما ما تا الان برنامه ای نداشتیم و منعفل عمل کرده ایم که خوب هر زمان جلوی آن را بگیریم مناسب است.

وی در پایان مهمترین نقطه ضعف این عرصه راضعف مدیریتی عنوان کرد و بیان داشت: مدیران اجرایی و سیاست گذاران کشور به این مسئله فکر نکرده بودند و حضور شخص رهبری معظم در این عرصه بیانگر اهمیت موضوع است اگر مدیران ورود پیدا می کردند این مشکلات امروز را نداشتیم.

برچسب ها:
فضای مجازی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • حسن

    به نام خدا واقعا جای تاسف داره که ایشان میفرمایند اتصال ما به شبکه جهانی آسیب بزرگی است واقعا تا کی باید هزینه این نوع تفکر رو بپردازیم جهان امروز جهان ارتباطات و رقابته این دوستان چون نمیتونند با دنیا رقابت کنند میخوان دور مملکت دیوار بکشند هیچ به این فکر نمیکنند چند هزار میلیارد تومان باید هزینه صرف کرد تا شبکه اطلاعات ملی راه انداخت که بعدا به سرنوشت جایی مثل صدا و سیما دچار بشه واقعا چرا نمیخواهید با دنیا رقابت کنید
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان