مذاکرات امروز مسکو:”باقری” گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای داشتیم/اشتون فرصت خواست

  • شناسه خبر: 7362
مذاکرات امروز مسکو:”باقری” گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای داشتیم/اشتون فرصت خواست

خانه خشتی:معاون جلیلی گفت‌وگوهای امروز در مسکو را جدی و سازنده خواند و گفت: اشتون از جلیلی خواست تا فردا به طرف مقابل فرصت داده شود تا درباره پیشنهادهای طرف ایرانی و هم نقد پیشنهاد ۱+۵ تامل کنند. خانه خشتی به نقل از فارس،علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌‌الملل دبیر شورای عالی امنیت […]

خانه » آخرین اخبار » مذاکرات امروز مسکو:”باقری” گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای داشتیم/اشتون فرصت خواست

خانه خشتی:معاون جلیلی گفت‌وگوهای امروز در مسکو را جدی و سازنده خواند و گفت: اشتون از جلیلی خواست تا فردا به طرف مقابل فرصت داده شود تا درباره پیشنهادهای طرف ایرانی و هم نقد پیشنهاد ۱+۵ تامل کنند.

خانه خشتی به نقل از فارس،علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از دور دوم مذاکرات مسکو در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تبریک ولادت پیامبر اسلام به سؤالات آنان پاسخ گفت.

وی در تشریح دور نخست مذاکرات مسکو، گفت: امروز نخستین روز گفت‌وگو‌های ایران و ۱+۵ در مسکو بود که در دو نوبت بین طرفین برگزار شد. در جلسه صبح، ایران براساس توافقات استانبول ۲ و گفت‌وگوی معاونان در ژنو، چارچوب جامعی را به طور دقیق ارایه کرد. این چارچوب در بغداد ارائه شده بود، اما در مسکو به طور تفصیلی و دقیق ارائه شد که شامل پنج محور اصلی می‌شود.

باقری این محورها را شامل ۱-اصول راهنمای مورد توافق دو طرف، ۲- اهداف، ۳- موضوعات، ۴- ساختار شکلی فرآیند گفت‌وگوها و ۵- گام‌های متقابل دو طرف که باید برداشته شود، عنوان کرد.

معاون جلیلی خاطرنشان کرد: پنج گام متقابلی که از طرف ایران به طرف مقابل ارائه شد. مبانی و نتیجه هر گام و همین طور اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند، در آن لحاظ شده بود.

وی گفت: از نظر ایران برداشتن این پنج گام می‌تواند روند را به درستی پیش برد. این پنج گام، پیوسته و به هم ارتباط درونی دارد و می‌تواند پیشرفت جدی را در گفت‌وگوها پدید آورد.

باقری خاطرنشان کرد: در گام‌های متقابلی که ما مطرح کردیم حق غنی سازی ایران به عنوان عضو مسئول NPT مورد تأکید قرار گرفت، همین طور اقدامات شفاف ساز و اعتمادساز طرف مقابل و اقدامات همکاری جویانه‌ای که دو طرف می‌توانند هم در عرصه هسته‌ای و غیر هسته‌ای انجام دهند.

وی اضافه کرد: آنچه ایران بر آن تأکید دارد و در جلسه امروز بر آن تصریح شد که راهکار اصلی پیشرفت در عرصه گفت‌وگوها جلب اعتماد ملت ایران و پاسخ مناسب به اقدامات ایران در عرصه‌های مختلف برای تثبیت حقوق هسته‌ای خود است.

باقری ادامه داد: ایران در جلسه عصر به طور مستدل، حقوقی و فنی و براساس واقعیات پاسخ جامعی را به پیشنهاد ۱+۵ که در گفت‌وگوهای بغداد ارائه شده بود، مطرح کرد و این پاسخ را به طور تفصیلی برای طرف مقابل تبیین کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم بحث‌های ارائه شده در نشست صبح و هم بحث‌های ارائه شده در نشست عصر توسط ایران، مورد توجه طرف مقابل قرار گرفت.

معاون سعید جلیلی با بیان اینکه صبح و عصر دو گفت‌‌وگوی جدی و سازنده را با طرف مقابل برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: در عرصه‌های مختلف چه در بیان پیشنهاداتمان و چه در نقد پیشنهاد طرف مقابل، دقیقا در چارچوب معیارهای قانونی صحبت کردیم.در جلسه عصر به طور دقیق و براساس مفاد اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم مفاد منشور ملل متحد، غیرقانونی بودن ارجاع موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت و صدور قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت را برای طرف مقابل به طور تفصیلی تبیین کردیم.

وی اضافه کرد: پس از پایان صحبت‌های آقای جلیلی، خانم کاترین اشتون به نمایندگی از ۶ کشور با تشکر از تبیین دیدگاه‌های ایران چه در عرصه مفاد پیشنهادی طرف ایرانی و چه در عرصه نقد پیشنهادات ۱+۵ از جلیلی خواست تا فردا به طرف مقابل فرصت داده شود، در هر دو موضوع یعنی هم پیشنهادهای طرف ایرانی و هم نقد پیشنهاد ۱+۵ تامل کنند.

وی با اعلام اینکه جلسه فردا ۱۲ ظهر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: پاسخ طرف مقابل را در هر دو عرصه خواهیم شنید.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان