جنگ روانی تازه در آستانه گفت‌وگوهای هسته‌ای مسکو

  • شناسه خبر: 7021
جنگ روانی تازه در آستانه گفت‌وگوهای هسته‌ای مسکو

خانه خشتی – پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال ۱۳ ژوئن ۲۰۱۲ (۲۴ خرداد) در مقاله‌ای به گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و غرب پرداخت و نوشت: پس از بازی‌های معمول رفتارهای مخاطره‌آمیز و تیره شدن چشم‌اندازها، ایران پیش از گفت‌وگوهای هسته‌ای هفته‌ آینده در مسکو در مورد نتیجه این گفت‌وگوها اظهار امیدواری کرد. روز دوشنبه، سعید جلیلی و […]

خانه » آخرین اخبار » جنگ روانی تازه در آستانه گفت‌وگوهای هسته‌ای مسکو

خانه خشتی – پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال ۱۳ ژوئن ۲۰۱۲ (۲۴ خرداد) در مقاله‌ای به گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و غرب پرداخت و نوشت: پس از بازی‌های معمول رفتارهای مخاطره‌آمیز و تیره شدن چشم‌اندازها، ایران پیش از گفت‌وگوهای هسته‌ای هفته‌ آینده در مسکو در مورد نتیجه این گفت‌وگوها اظهار امیدواری کرد. روز دوشنبه، سعید جلیلی و کاترین اشتون گفت‌وگوی تلفنی داشتند و جلیلی از موافقت با پیشنهادهای قبلی قدرت‌های بزرگ سخن گفت؛ اما باید دید خطرات این پیشنهادها برای امنیت غرب چیست. پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان در ازای حمایت فنی و کاهش محدودیت‌های تجاری، از ایران خواستند که به عنوان نخستین گام، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند و ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی را به خارج منتقل و تأسیسات غنی‌سازی فردو را تعطیل کند؛ اما این تمهیدات، حرکت ایران به سوی توانمندی‌های ساخت تسلیحات هسته‌ای را متوقف نخواهد کرد و حتی ممکن است مزایایی برای طرح‌های هسته‌ای ایران داشته باشد.
در ادامه مقاله آمده است: به‌ویژه این مسئله چالش‌ساز خواهد بود که به ایران اجازه داده شود ذخایر اورانیوم ۵/۳ درصدی را نگهداری کند و حتی میزان آن را افزایش دهد؛ البته این بار با تأیید دوفاکتو بین‌المللی. این موضوع برای رژیم ایران پیروزی سیاسی و در نهایت پیروزی نظامی خواهد بود. این نتیجه به ایران اجازه خواهد داد که همچنان در نزدیکی ساخت تسلیحات هسته‌ای باشد. به‌طوری‌که «اولی هینونن»، معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، بارها خاطرنشان کرده که تسلط بر غنی‌سازی ۵/۳ درصدی ۷۰ درصد مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای به‌شمار می‌رود. با اورانیوم ۲۰ درصدی نیز ۹۰ درصد مسیر دستیابی طی می‌شود. پروژه «ویسکونسین» در واپایش تسلیحات هسته‌ای با استفاده از داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و داده‌های رسمی ایران، پیش‌بینی می‌کند که ایران تا اواسط ماه می، اورانیوم ۵/۳ درصدی کافی برای ساخت حداقل چهار بمب هسته‌ای (البته با افزایش سطح غنی‌‌سازی) در اختیار دارد. ایران احتمالاً برای ساخت یک بمب هسته‌ای از ذخایر اورانیوم ۵/۳ درصدی خود به سه تا دوازده ماه زمان نیاز دارد. مطابق گزارش پروژه ویسکوسین، همچنین ایران حدود ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دارد که حدود ۱۴۰ کیلوگرم آن برای ساخت یک بمب کافی است.
در پایان مقاله آمده است: نکته مهم اینکه این توافق، سایر عناصر برنامه هسته‌ای رژیم ایران را مختل نمی‌کند. واپایش محدود فعالیت‌های غنی‌سازی ایران از توانایی ایران برای پیشرفت در سایر حوزه‌ها جلوگیری نخواهد کرد. آمریکا و اتحادیه اروپا می‌گویند که این توافق، تنها گامی موقت تا رسیدن به توافق کامل است؛ اما نباید این نکته مهم را از یاد ببریم که هر گونه توافق موقت در مرحله کنونی، خطرات بسیاری در پی دارد و احتمال مهار برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را به طور جدی کاهش می‌دهد. ایران از این توافق به منظور پیشبرد و توسعه تمام عناصر ساخت تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهد کرد. ایران در زمان مناسب، این توافق را زیر پا خواهد گذاشت و به‌سرعت ساخت تسلیحات هسته‌ای را آغاز خواهد کرد.
اخبار و تحلیل‌ها: این پایگاه صهیونیستی با تحلیلی که ارائه داده قصد دارد مطالبه و انتظار طرف غربی را به بالاترین حد و در مقابل، با این حرکت تهاجمی تبلیغاتی، توقع ایران را به حداقل برساند تا در نتیجه با افزایش شکاف بین دو طرف گفت‌وگو در مسکو، یا ایران از کلیه حقوق هسته‌ای‌اش محروم شود و یا اینکه مذاکرات به شکست بینجامد و تخاصم و سخت‌گیری بر ایران بیشتر شود. دقیقاً این چیزی است که صهیونیست‌ها دنبال می‌کنند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان