وعده سرخرمن غربی ها در مذاکرات هسته ای / ساخت راکتور توسط غربی ها پیشنهادی که فکر کردن به آن هم بی تدبیری است

  • شناسه خبر: 68632
وعده سرخرمن غربی ها در مذاکرات هسته ای / ساخت راکتور توسط غربی ها پیشنهادی که فکر کردن به آن هم بی تدبیری است

برخی از گزارش ها حاکی از آن است که غربی ها در مذاکرات هسته ای پیشنهادی را به طرف ایرانی ارائه کرده اند که با توجه به ابعاد آن پذیرفتن آن می تواند اوج بی تدبیری باشد.

خانه » آخرین اخبار » وعده سرخرمن غربی ها در مذاکرات هسته ای / ساخت راکتور توسط غربی ها پیشنهادی که فکر کردن به آن هم بی تدبیری است

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در آخرین روزهای باقی مانده به مهلت از پیش تعیین شده برای توافق احتمالی هسته ای برخی از اخبار حکایت از پیشنهادی جدید از سوی غربی ها دارد.

بر اساس این گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرده است که طرف های غربی در مذاکرات هسته ای به مذاکره کنندگان ایران پیشنهاد ساخت یک راکتور هسته ای در قبال کوتاه آمدن ایران از مواضع خود را داده اند.

در این گزارش آمده است که طرف های غربی ۵+۱ در تلاش هستند که ایران را متقاعد کنند در صورتی که بر اساس خواسته های اعضای ۵+۱ عمل کند به عنوان یک اقدام متقابل در ایران راکتور هسته ای بسازند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس مدعی شده که این موضوع در پیش نویس یک سند ۸ صفحه ای با عنوان “همکاری‌ هسته‌ای صلح‌آمیز” مطرح شده است.

بر همین اساس آنچه که جالب توجه است نوع همکاری اعضای پیشنهاد دهنده این راکتور با توجه به سوابق بد قولی ها و دشمنی ها با ایران، در ساخت احتمالی آن خواهد بود.

آسوشیتد پرس تصریح کرده که در این سند آمده است انگلیس به عنوان یکی از اعضای گروه ۵+۱ در پیشنهاد ساخت راکتور، بخش ایمنی و امنیت هسته ای را بر عهده خواهد گرفت. موضوعی که بیش از هر چیز می تواند روشن کننده ماهیت این پیشنهاد به طرف ایرانی باشد.

در بخش امنیت و ایمنی آنچه که مهم است اطلاعات طبقه بندی شده ای است که برای هر کشور اهمیت بالایی دارد. در شرایطی که منطقه با انواع تهدیدات روبروست و رژیم صهیونیستی به دنبال ضربه زدن به برنامه های هسته ای ایران است، حضور انگلستان در این حوزه ساخت راکتورها می تواند منجر به سطح بالاتری از جاسوسی های جدید شود.

نهفته بودن برنامه ریزی برای باز شدن درهای اطلاعات هسته ای ایران به سوی غربی ها در این پیشنهاد به وضوح مشاهده می شود. این مسئله یعنی لزوم حفاظت دقیق از اطلاعات هسته ای بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

ایشان در سخنرانی اخیرشان در دوم تیرماه در جمع مسئولان در این خصوص تاکید کرده بودند: با بازرسی‌های غیر متعارف هم بنده موافق نیستم؛ پرس‌وجوی از شخصیّت‌ها را هم به‌هیچ‌وجه قبول ندارم و موافق نیستم؛ بازرسی از مراکز نظامی را هم نمیپذیریم همچنان که قبلاً هم گفتیم.

در این میان سابقه معاندت طرف غربی در برنامه هسته ای ایران دیگر موضوعی است که می تواند اساس پیشنهاد جدید غربی ها برای ساخت راکتور در ایران را با هدف های کارشکنی ها و خرابکاری های جدید نشان بدهد.

ایالات متحده آمریکا بارها تلاش کرده است که برنامه هسته ای ایران را به وسیله خرابکاری از بین ببرد. جفری استرلینگ مامور اسبق سازمان سیا این مسئله را فاش کرده بود.

استرلینگ به دلیل افشای این اطلاعات به ۴۲ ماه حبس محکوم شد

این موضوع در کنار سابقه بد عهدی غربی ها در اجرای توافقات خود نشان می دهد که پیشنهاد جدید آن ها نیز در صورتی که حتی مورد پذیرش قرار بگیرد، هیچگاه به مرحله اجرا نخواهد رسید.

توافق قبلی ایران در زمینه هسته ای که در دوره دولت اصلاحات با طرف های غربی صورت گرفت و عدم پایبندی غربی ها به تعهدات خود نمونه بارزی از سابقه لکه دار طرف غربی در این موضوع است.

انتهای پیام/گ

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان