به بهانه دهه تکریم مساجد؛

مسجد به خانه سالمندان تبدیل شده است/ مساجد نیاز به امام جماعت همه کاره دارند

  • شناسه خبر: 67678
مسجد به خانه سالمندان تبدیل شده است/ مساجد نیاز به امام جماعت همه کاره دارند

حسام اسماعیلی اکنون از نگرانی اش در کمرنگ شدن فعالیت جوانان در مساجد برایمان می گوید.

خانه » آخرین اخبار » مسجد به خانه سالمندان تبدیل شده است/ مساجد نیاز به امام جماعت همه کاره دارند

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، زمزمه های آغاز ماه رمضان که به گوش می رسد، هیاهوی رفت و آمد به مساجد هم بیشتر شده و به قولی مساجد رونقی دیگر می گیرند.

پایگاه های مذهبی که در گوشه گوشه شهر و دیار ما بنا شده اند، دیگر علاوه بر اقامه نماز و اجرای برنامه های فرهنگی باید برای ویژه برنامه های سحر و افطار نیز مهیا شوند.

حال که شعار دهه تکریم در سال جاری «آینده را با جوانانمان بسازیم» انتخاب شده است، به سراغ جوانی مسجدی رفتیم که در یکی از محله های قدیمی تهران بدنیا آمده و خاطراتی شنیدنی از بچه های مسجدی محل خود دارد؛

حسام اسماعیلی مهیاری ۲۳ ساله که سال های کودکی و نوجوانی اش را در مسجد ائمه بقیع محل شان سپری کرده و از وقتی چشم باز کرده پایش به مسجد باز شده است، اکنون از نگرانی اش در کمرنگ شدن فعالیت جوانان در مساجد برایمان می گوید؛

او اکنون همه آنچه را که از طریق مسجد بدست آورده مدیون مرحوم حاج سید ابوالفضل موسوی زاده مهیاری می داند و الگویش را در مداحی حاج منصور ارضی معرفی می کند و پیوسته از زحمات استاد خود حسین مهدور تشکر می کند.

حسام اسماعیلی معتقد است مسجد و بسیج دو زوجی هستند که به فعالیت ها رونق می دهند و حضور آن ها باید در نقطه نقطه شهر حس شود.

مُکَبِری در مسجد مرا نمازخوان کرد

خانواده ام اهل مسجد بودند و مسجد پایگاهِ رفت و آمد ما بود؛ در ۷ سالگی مکبر مسجد بودم و با ذوق و شوق برای انجام آن حاضر می شدم، مکبری همیشه رقابتی بود و برای آن مسابقه می گذاشتند.

مکبری موجب جذب من به مسجد شد و در مسجدمان مورد تشویق قرار می گرفتیم، وقتی ۱۰ ساله شدم، به توصیه عمویم تصمیم گرفتم در کنار تکبیر، نماز هم بخوانم، لذا با دوستم هماهنگ می کردم و بلافاصله بعد از اقامه دو رکعت اول نماز، تکبیر را به او واگذار می کردم و خودم به خواندن نماز مشغول می شدم.

مجرمین محل هم در طرح میثاق حضور داشتند

فعالیت های فرهنگی مسجدمان بقدری جذاب و همه پسند بود که همه افراد از هر صنف و کسبه ای به مسجد می آمدند، منطقه ما جرم خیز بود، وقتی طرح میثاق را در ایام تابستان اجرا می کردیم، شاهد حضور همه افراد در آن بودیم؛

از آنجایی که همه با هم دوست بودیم، وقتی ما مذهبی ترها به مسجد می رفتیم و آنجا جذب می شدیم، بچه محل های دیگر که شاید کمتر حزب اللهی بودند، تنها می شدند و به ما می پیوستند، چون تنهایی را دوست نداشتند.

برای رفتن به پارک آبی لحظه شماری می کردیم

آن زمان با ایجاد خلاقیت در مساجد ما را به سمت مسائل دینی می کشاندند؛ ذوق اردوی یکروزه و گردش بچه های مسجد و پارک آبی همه ما را تا سر ماه نگه می داشت، هفته ای یک بار هیئت امنا بچه ها را به استخر می بردند؛ دریافت جایزه و کارت امتیاز واقعا آن زمان برایمان شعف آور بود، هنوز کارت امتیازهای آن زمان را دارم؛ قرآن را با زبان اشاره آموختم و هنوز هم وقتی سوره تکویر را می خوانم، در ذهنم آن را مرور می کنم.

حسام اسماعیلی (۳) حسام اسماعیلی (۴)

آنقدر ذکر ابالفضل را تکرار کردم که به زور مرا سر جایم نشاندند

وقتی ۷ ساله بودم، از مسئول هیئت محل خواستم اجازه دهد مداحی کنم، وقتی شروع کردم، فقط عباراتی را به یاد داشتم و مدام همین ها را تکرار می کردم که «به خدا دنیا رو نمی خوام بی ابالفضل، جنت اعلی رو نمی خوام بی ابالفضل»؛ اینقدر تکرار کردم که مرا به زور سر جایم نشاندند.

الان نزدیک به ده سال است که مداحی می کنم و برنامه هفتگی هیئت مان همیشه برقرار است؛ هیچ برنامه متفرقه ای نتوانسته زمان آن را تغییر و یا متوقف کند.

مسجد به خانه سالمندان تبدیل شده است

امام معتقد بودند مسجد سنگر اسلام است، وقتی سنگر را رها می کنیم، دشمن جای آنرا می گیرد؛ الان مساجد به خانه سالمندان تبدیل شده و حتی هیئت امنا نیز از میان جوانان انتخاب نمی شوند.

حتی جوانان برای اقامه نماز به مسجد نمی آیند و معمولاً شاهد حضور افراد مسن برای برپایی نماز در مساجد هستیم؛ در حال حاضر ترغیب جوانان به سمت این پایگاه های مذهبی کاهش یافته؛ باید با برنامه های شرعی جوانان را جذب کرد.

جای خالی شهدا در مساجد احساس می شود

آنچه امروز در مساجد به عنوان گمشده می توان از آن یاد کرد، بحث شهداست، دیدار با خانواده شهدا و برپایی یادواره ها از مواردی است که برای شناسایی شهدا به نسل جوان می توان از آن بهره برد.

اکنون شهدا را رها کرده ایم، باید زمینه شناخت خانواده شهدا را برای جوانان ایجاد کنیم؛ هر چه از شهدا فاصله بگیریم، به انحراف می رویم؛ شهدا چراغ راهند، اگر رهایشان کنیم، به تاریکی می رسیم.

در کار فرهنگی باید برای جوانان شوق ایجاد کرد

الان بحث برگزاری حلقه های صالحین در مساجد مطرح است، اما نتوانسته آن طور که باید موفق شود، چون اجرای کار تربیتی نیازمند متربی بودن انتقال دهندگان آن است؛ مربی باید دارای عقبه تربیتی بوده و صلاحیت اجرای کار تربیتی را داشته باشد و موضوع جلسات نیز مفید انتخاب نمی شود و در محتوا ضعف داریم.

از طرفی نسخه انجام کار فرهنگی باید به روز شود تا اشتیاق آن در جوانان به وجود آید؛ باید طبق تکنولوژی روز جلو رویم و با زبان فیلم و بازی های آنلاین با جوانان ارتباط برقرار کنیم، لذا بایستی معضل را شناسایی کرده و از جوانان برای اجرای کار فرهنگی نظرسنجی کنیم.

بزرگترین کار فرهنگی در مملکت ما هیئت است/باید نسبت به هیئت غیرت داشت

معتقدم بزرگ ترین کار فرهنگی در مملکت ما هیئت است و حمایت از هیئت های مذهبی در جذب جوانان تأثیر دارد؛ لذا دشمن تیر خود را به سمت هیئت ها نشانه رفته و به دنبال ایجاد انحراف در آن است.

معمولاً افرادی که به صورت هیئتی فعالیت می کنند، موفق ترند، قرائت زیارت عاشورا در مدارس و پای بندی به برگزاری آن در پاره ای موارد می تواند در نوجوانان تأثیرگذار باشد.

هیئت باید فعال باشد تا بتوان مسیر چراغ هدایت امام حسین (ع) را پیمود و اصلاح شد، باید نسبت به هیئت غیرت داشت.

درِ مساجد باید همیشه به روی جوانان باز باشد

نیاز به فعالیت مذهبی را باید در جوانان ایجاد کنیم و دسترسی به آن را نیز تسهیل گردانیم تا جوان مسلمان به محض نیاز به فعالیت عبادی با در باز مسجد روبرو شود و به سمت آن گرایش پیدا کند.

الان فاصله زمانی اراده جوان تا رسیدن به خلاف بسیار کمتر از انجام کار معنوی است؛ به طوری که جوان اگر برای اجرای کار فرهنگی اراده کند، دسترسی به آن با مشکلاتی مواجه می شود که دستیابی به آن را ناممکن می کند.

خانواده ها باید به سمت مسجد ترغیب شوند و مسجد را تنها معطوف به نماز نکنیم تا بتوانیم نیازهای جوانان در حوزه دینی را برطرف کنیم.

حسام اسماعیلی (۲)

راه ورود جوانان به مسجد برخورد مناسب هیئت امناست

اگر با جوانان برخورد درست انجام شود، یقیناً به سمت این مراکز مذهبی روانه می شوند؛ در حال حاضر نوجوانان ما شبهات فراوانی در مباحث اعتقادی دارند که واقعاً سنگین است و باید برطرف شوند، اگر ائمه جماعات با جوانان دوست باشند، یقیناً مهر و محبت شان در یکدیگر تأثیر دارد.

باید برای اجرای برنامه در مساجد برنامه ریزی کرد و هیئت امنا به آن اشراف کامل داشته باشند؛ صحبت های امام جماعت در میان اقامه نماز باید کاربردی باشد، باید مسائل را کوتاه و مختصر عنوان کرد.

مساجد زیبا جوانان را جذب می کند

استفاده از جوانان به عنوان خادم افتخاری در مساجد، توجه به رنگ بندی، تکریم و هدیه دادن به نوجوانان از قبیل کارهایی ست که می توان برای جذب افراد در مسجد به کار برد.

معمولاً در مساجد جلوی استفاده از امکانات و تجهیزات به روز گرفته می شود، در حالی که اگر مساجد را با نورپردازی مناسب و نمای زیبا مزین کنیم و فضای روح نوازی در آن ایجاد کنیم، افراد بیشتری را جذب می کنیم.

بخش زنانه مسجد مورد غفلت قرار گرفته است

از آنجایی که هیئت امنای مساجد از میان آقایان انتخاب می شود، معمولاً از نظرات و پیشنهادات بانوان غفلت می شود و در حق آنان اجحاف می گردد.

تمرکز برنامه ها برای بخش مردانه حضور بانوان را در مساجد کمرنگ می کند؛ نقش بانوان در پیگیری و پیشبرد برنامه های مسجد باید مورد توجه قرار گیرد تا مساجد فعالتر شوند.

مباحث آموزش خانواده باید در مساجد مطرح شود

در مساجد باید مباحث آموزش خانواده ها مطرح شود و برای رده های سنی گوناگون برنامه اجرا کرد، برگزاری کلاس های ویژه مجردین، زوج های جدید و متأهلین و ارائه خدمات مفید رایگان پای جوانان را به مساجد باز می کند.

بسیاری از طلاق ها و مشکلات زندگی زوج های جوان نداشتن اطلاعات کافی در خصوص شیوه زندگی درست و همسرداری و فرزند پروری است که باید امکان آموزش این اطلاعات را برای جوانان فراهم کنیم.

فرق مسجد با کلیسا هم در همین است که کلیسا فقط برای برگزاری مراسمات خاص و عبادت در روزهای یکشنبه است، در حالی که مسجد تنها برای عبادت ساخته نشده و حتی در صدر اسلام محل فرمانروایی پیغمبر و تبلیغ اسلام بوده است.

مساجد نیاز به امام جماعت همه کاره دارند

یک روحانی که مسئولیت اقامه نماز جماعت را قبول می کند، باید مدیریت بداند، در روانشناسی زبده باشد و به علوم روز جامعه نیز آگاه باشد، تا بتواند در شرایط گوناگون با افراد مختلف برخورد مناسب داشته باشد و برنامه ها را به خوبی پیش برد.

امام جماعت باید توانایی جذب همه اقشار به سمت مسجد را داشته باشد؛ برپایی نماز و مراسم در مسجد نباید حالت دیکتاتوری به خود بگیرد تا دیگران را به اجبار به مسجد بیاوریم.

باید تلاش کنیم همه برنامه های مسجد تأثیرگذار بوده و حتی اگر مراسم ختم در مسجد برگزار می کنیم، انزار دهنده باشد.

تهیه و تنظیم: بهناز شریفی

برچسب ها:
تهران حسام اسماعیلی خانه خشتی دهه تکریم مساجد مسجد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • منیره حسین پور

    سلام و سپاس از خانوم شریفی عزیز بابت این مصاحبه ی کاربردی. و جناب آقای اسماعیلی بابت بیان صریح دغدغه ها . امیدواریم این سطور ارزشمند مورد مطالعه ی مسئوولین قراربگیره وای به روزی که مساجد فقط شکل فرمایشی امور رو اجراکنه مکانی که باید انسان ساز باشه و متاسفانه گاهی شاهد بی مهری نسبت به این حوزه هستیم . آنچه که دراین مصاحبه بسیار به جا بیان شده بود توجه به تمامی اقشاری ست که می توانند در مسجد تعلیم ببینند و برای مملکتی به معنای واقعی "اسلامی" گام بردارند. سپاس
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان