فتنه ۸۸ از مدل جین‌شارپ کپی‌برداری شده بود.

  • شناسه خبر: 6320
فتنه ۸۸ از مدل جین‌شارپ کپی‌برداری شده بود.

نائینی: ‌اسناد موجود از ارتباط مدیران فتنه با “کانون‌های تفکر” آمریکا حکایت دارد خانه خشتی: رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین با اشاره به فعالیت ۱۲۰۰ کانون تفکر در آمریکا برای تربیت نیروهای ‌جاسوس‌ و برانداز ‌گفت: اسناد و مدارک ‌موجود از ارتباط ‌کسانی که فتنه ۸۸ را مدیریت می‌کردند با این کانون‌ها حکایت […]

خانه » آخرین اخبار » فتنه ۸۸ از مدل جین‌شارپ کپی‌برداری شده بود.
نائینی: ‌اسناد موجود از ارتباط مدیران فتنه با “کانون‌های تفکر” آمریکا حکایت دارد

خانه خشتی: رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین با اشاره به فعالیت ۱۲۰۰ کانون تفکر در آمریکا برای تربیت نیروهای ‌جاسوس‌ و برانداز ‌گفت: اسناد و مدارک ‌موجود از ارتباط ‌کسانی که فتنه ۸۸ را مدیریت می‌کردند با این کانون‌ها حکایت دارد.

به گزارش خانه خشتی به نقل از خبرگزاری فارس، علی‌محمد نائینی رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) در چهارمین کارگاه جنگ نرم که به همت بسیج اساتید استان گلستان برگزار شد، با بیان اینکه در جنگ نرم مهم‌ترین مسئله شناخت جنگ است، گفت: تغییر ساختار، رفتار، باور و افکار از اهداف جنگ نرم است.

نائینی در خصوص اینکه بازیگران در جنگ نرم تأثیر بسزایی دارند، اظهار داشت: در جنگ نرم به زعم بازیگرانی که آن نظام را مورد آماج قرار می‌دهند، با بهره‌گیری از قدرت نرم، اراده خود را تحمیل می‌کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) در مورد فرآیند کلی جنگ نرم به سه مرحله اشاره کرد و گفت:‌ مرحله زمینه‌سازی در استحاله فرهنگی صورت می‌گیرد؛ مرحله هیجان‌سازی با بسیج اجتماعی رخ می‌دهد و در نهایت رویارویی عملیاتی، سه فرایند کلی جنگ نرم به شمار می‌آید.

این استاد دانشگاه در خصوص مرحله زمینه‌سازی در فرایند کلی جنگ نرم تصریح کرد: تضعیف و تخریب باورها و پیوندهای ارزشی جامعه با حکومت و همچنین ایجاد باورها و پیوندهای جایگزین در مرحله زمینه‌سازی انجام می‌شود.

وی در ادامه در مورد فعالیت‌هایی که در مرحله هیجان‌سازی صورت می‌گیرد، تأکید کرد: تهییج گروه‌های اجتماعی هدف، با استفاده از فرصت‌هایی از جمله انتخابات و جنگ در این مرحله به منصه ظهور و بروز می‌رسد.

نائینی رویارویی عملیاتی در جنگ نرم را به وسیله رویارویی جامعه با حکومت عنوان کرد و اظهار داشت: تضعیف کارکردهای حکومت دستاورد رویارویی عملیاتی است و ممکن است به بی‌ثبات‌سازی سیاسی منجر شود.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) جنگ نرم فرهنگی را خطرناک‌ترین جنگ‌ دانست و تصریح کرد:‌ در این جنگ به دلیل آنکه تغییرات به تدریج در تفکرات و رفتارها صورت می‌گیرد، سبب فروپاشی از درون می‌شود.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) در ادامه اضافه کرد:‌ در فتنه ۸۸ نیز یک پشتوانه تهاجمی فرهنگی ۱۰، ۱۵ ساله وجود داشت که توانست استحاله فرهنگی به وجود آورد و سپس بسیج اجتماعی در جامعه به بهانه انتخابات ایجاد شود.

نائینی در مورد ویژگی‌های مدیریتی و راهبردی در جنگ نرم گفت: در جنگ نرم ماهیت پنهانی و سری، تکثر عرصه‌ها و مدیریت خرد، انعطاف و سیالیت و عاملیت از دیگر ویژگی‌های مدیریت جنگ نرم به شمار می‌آید.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) در تشریح انعطاف، سیالیت و عاملیت در مدیریت جنگ نرم اظهار داشت: این سیالیت را در فتنه ۸۸ مشاهده کردیم و همانطور که ما در فتنه ۸۸ شبکه‌های اجتماعی را برای حوزه عملیات روانی پیش‌بینی نمی‌کردیم، پس در فتنه آینده نیز نمی‌توانیم برخی از وجوه را پیش‌بینی کنیم و البته این جنگ در داخل و خارج کارآمدی و اعتبار نظام را به چالش می‌کشد.

این استاد دانشگاه در خصوص راه برون‌رفت از این چالش‌ها تأکید کرد:‌ باید در هر عرصه‌ای قرارگاهی به صورت جداگانه فعالیت کند. مثلاً در عرصه‌های اینترنت، عفاف و حجاب و… قرارگاه‌های جداگانه‌ای نیاز داریم تا علاوه بر تولیدات داخلی با رصد دشمن به مقابله با آن بپردازد.

نائینی در خصوص کارکرد بنیادها و مؤسسات فعال و تصمیم‌ساز در آمریکا گفت: ۱۲۰۰ کانون تفکر در آمریکا فعالیت می‌کند که حتی برخی از ایرانی‌های فراری نیز در این کانون‌ها حضور دارند.

وی افزود: در آمریکا جایگاه این مراکز تصمیم‌ساز در کنار رسانه به عنوان قوه چهارم حاکمیت در تراز سه قوه دیگر قرار دارد که برخی از مراکز به مراکز فشار سیاسی تبدیل شده‌اند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین با بیان اینکه پژوهشگاه‌های کانون‌های تفکر در آمریکا بر تصمیم‌های سیاست‌مداران آمریکایی تأثیر داشته است، تصریح کرد: البته این به معنای موفق بودن آنها نیست، ولی بالاخره اسنادی که آنها ارائه می‌کنند، دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نائینی با اشاره به اینکه در نشست‌های این کانون‌های تفکر اشخاصی برای تحقق اهداف آنها به دیگر کشورها معرفی می‌کنند، تصریح کرد: این کانون‌ها نیروهایی را برای جاسوسی و براندازی در کشورهای دیگر تربیت می‌کنند و همچنین آنها را برای تحقق اهداف خود در همه زمینه‌ها تقویت می‌کنند.

وی افزود: بنا بر اسناد و مدارکی که موجود است کسانی که فتنه ۸۸ را مدیریت می‌کردند با این کانون‌ها در ارتباط بوده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه به چهار نظریه تهدید اشاره کرد و اظهار داشت: ریشه تهدیدها در ذات و ماهیت انقلاب اسلامی، رفتار جمهوری اسلامی است و یا آنکه ریشه تهدیدها به نخبگان و مسئولان تراز اول جمهوری اسلامی ارتباط پیدا می‌کند و همچنین برخی از ریشه‌های تهدید به بخشی از حاکمیت و نهادهای اداری و سیاسی مربوط می‌شود.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) در خصوص ریشه تهدید که مربوط به نخبگان و مسئولان تراز اول است، تصریح کرد: در این مرحله دشمن تمرکز خود را بر اصل جایگاه ولایت فقیه قرار داده و معتقد است تا زمانی که ولایت فقیه وجود دارد، نمی‌توانند اهداف خود را در ایران تحقق بخشند.

نائینی به تشریح ریشه تهدیدی که مربوط به بخشی از حاکمیت است، پرداخت و تأکید کرد: از دیگر کانون‌هایی که دشمن تمرکز ویژه‌ای بر آن دارد، توجه اصلی به سپاه و بسیج است که معتقدند اگر به این پایگاه‌های اجتماعی ضربه وارد شود، جایگاه ولایت فقیه نیز تنزل خواهد کرد.

وی افزود: با این رویکرد است که هجمه‌های رسانه‌ای غرب علیه سپاه و بسیج فعالیت می‌کنند و قصد دارند سپاه را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) به ۵ رویکرد برای تحقق تهدیدات اشاره کرد و اظهار داشت: تعامل‌گرایی، تقابل‌گرایی، بهره‌گیری از قدرت هوشمند، بازدارندگی و جنگ نرم از رویکردهای دشمن برای تحقق تهدیدات خود است.

نائینی در مورد بزرگترین خیانت جراین فتنه در انتخابات سال ۸۸ گفت: بزرگترین خیانتی که جریان فتنه انجام داد ،این بود که برآورد غربی‌ها را در ایران به منصه ظهور رساند اما بعد از ۹ دی‌ماه باز همه برآوردهای دشمن به سمت بازدارندگی سوق داده شد زیرا ۹ دی معادلات دشمن را به هم زد.

این استاد دانشگاه به سه مدل جنگ نرم اشاره کرد و اظهار داشت: مدل جین‌شارپی، هانتینگتونی و اندلسی از مدل‌های جنگ نرم به شمار می‌آید.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) در تشریح مدل جین‌شارپی در فتنه ۸۸ گفت: مدل جین‌شارپی بر اساس تئوری انقلاب‌های رنگی استوار است که فتنه ۸۸ از مدل جین‌شارپی کپی‌برداری شده بود. در تئوری این مدل اقداماتی قبل از انتخابات شروع می‌شود و به دنبال ایجاد گسست بین مردم و حاکمیت هستند.

وی افزود: با توجه به آنکه مدل انقلاب‌های رنگی در کشور اجرا شده است، می‌توان دریافت که در همه موارد یک الگو استفاده شده و فتنه ۸۸ از این قضیه مستثنی نیست.

این استاد دانشگاه هدف انقلاب رنگی را منفعل نشان دادن حاکمیت عنوان کرد و اظهار داشت: انقلاب‌های رنگی بعد از آنکه منفعل بودن نظام را نشان می‌دهند، با بیان اینکه نظام قابلیت ندارد، ساختارهای اصلی حاکمیت را مورد هدف قرار می‌دهند که در نهایت به سقوط منجر می‌شود.

نائینی در ادامه اضافه کرد: مدیریت مقام معظم رهبری در فتنه ۸۸ بسیار هوشمندانه بود و رهبر انقلاب اسلامی با بصیرت‌افزایی به مقابله با توطئه‌ها پرداخته که در نهایت این توطئه‌ها با تجمع مردم خنثی شد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام‌ حسین(ع) با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی مقدمه انقلاب رنگی است، تصریح کرد: ابتدا باید ارزش‌ها و باورهای نخبگان جامعه با تهاجم فرهنگی دگرگون شود و سپس با بهره‌گیری از رویدادهای اجتماعی مثل انتخابات براندازی صورت گیرد.

وی در مورد مدل هانتینگتونی نیز گفت: در این مدل بعد از آنکه استحاله سیاسی صورت می‌گیرد و نظام کارکردهای خود را از دست می‌دهد، سپس به رفراندوم عمومی گذاشته می‌شود که فروپاشی شوروی با استفاده از این مدل انجام شد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) در خصوص مدل اندلسی که نوعی استحاله فرهنگی را به وجود می‌آورد، تشریح کرد: این مدل همان تهاجم فرهنگی است که با استحاله فرهنگی تعصبات مذهبی در جامعه را از بین می‌برد.

نائینی به بیان اصول مقابله با جنگ نرم پرداخت و تأکید کرد: اصل هدف و حفظ جهت، اصل آفند و اقدام پیش‌دستانه، اصل باور به وجود جنگ نرم، اصل نگرش راهبردی و اصل مردم‌محوری از اصول مقابله با جنگ نرم به شمار می‌آید.

این استاد دانشگاه در خصوص قواعد مقابله با جنگ نرم نیز گفت: اشراف اطلاعاتی توجه به فن‌آوری‌های نوین، تمرکز قوا وحدت فرماندهی و مقابله نرم از قواعد مقابله با جنگ نرم است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان