در آستانه فرا رسیدن روز هنر انقلاب اسلامی؛

شهید حمید رضا نظام؛ شهید سال ۱۳۹۴ بسیج هنرمندان

  • شناسه خبر: 62409
شهید حمید رضا نظام؛ شهید سال ۱۳۹۴ بسیج هنرمندان

در آستانه روز هنر انقلاب اسلامی، سازمان بسیج هنرمندان شهید حمید رضا نظام را به عنوان شهید سال جاری این سازمان معرفی نمود.

خانه » آخرین اخبار » شهید حمید رضا نظام؛ شهید سال ۱۳۹۴ بسیج هنرمندان

به گزارش “خانه خشتی“، به نقل از سیمرغ، متن زندگی نامه این شهید هنرمند به شرح ذیل است:

نام : حمیدرضا
نام خانوادگی : نظام
تاریخ تولد : ۱۳۳۹
نام پدر : غلامرضا
محل تولد : استان مرکزی
تحصیلات : دیپلم
تاریخ شهادت : ۱۳۶۶
محل شهادت : مائوت
رشته هنری : موسیقی
شغل  : کارمند صداوسیما

زندگی نامه :

فرزند دلیر اسلام ،حمید رضا نظام در سال ۱۳۳۹ در تهران دیده به جهان گشود .وی از  کودکی با حضور در جلسات مذهبی ،میل و علاقه شدید خود را نسبت به آشنایی با اصول عقاید اسلام ابراز می نمود .در دوران نوجوانی با مطالعات نسبتاًگسترده در باب مسائل علمی،سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی و هنری ،ذهنی پر بار یافت . در دوران انقلاب با پخش اعلامیه های امام امت و شرکت در تظاهرات حضوری پیوسته در صحنه داشت که نهایتاً منجر به مجروح شدن  وی از ناحیه دستش ،گردید.

پس از پیروزی انقلاب با عضویت در گروه مقاومت مسجد جامع فاطمیه ،رسالت حفاظت از دستاورد های انقلاب اسلامی را به دوش گرفت.

شهید نظام فارغ التحصیل هنرستان عالی موسیقی بود و به همین جهت در روز های آغازین انقلاب بدون ترس و واهمه از برچسب ها و انگ های جاهلان و بدون توجه به چنگ و دندان نمائیدن آنها جزو اولین کسانی بودکه جرأت فعالیت هنری را جهت تبلیغ شریعت و احیای دین مبین اسلام از طریق به کار گیری کلیه فنون هنری به خویش داد.

در این مسیر پس از ورود به جهاد سازندگی سرپرستی گروه کر جهاد در تئاتر شهر را به عهده گرفت

از آثار مهم و جاودانی شهید حمید رضا نظام به طور خلاصه موارد زیر را می توان نام برد:

نویسندگی وکارگردانی دو تئاتر به نام های “یک ساعت از زندگی صدام ” و”شهادت” ،تحقیق ، نگارش متون و روایت فیلم های واحد جنگ، سپاه و مجلس ،گویندگی فیلم های جنگی ،داستانی و مستند ،کارگردانی دو برنامه حساس و مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ایران در جنگ ،اعزام بیش از ۳۰ بار به جبهه به عنوان خبرنگار جهت تهیه گزارش تلویزیونی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران .

ساخت و تنظیم موزیک متن چند فیلم و تئاتر و هم چنین موزیک تیتراژ برنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی .ساخت سرود (شعر ،آهنگ ،تنظیم) از جمله سرود های”اتحاد”، مادرمن کوتفنگم”،”بسیج”، “مسجد”،”هجرت” و سرود پر خاطره و به یاد ماندنی ” روح منی خمینی”  که توسط خود شهید خوانده شد،

ارائه دو طرح مهم ” پژوهشکده جهانی هنر ” و ” دائره المعارف اسلامی هنر” ، مسئولیت واحد هنری امور تربیتی منطقه ۷ ، طراحی و اجرای چندین نمایشگاه سپاه به مناسبت هفته جنگ در تهران و در کنار آن مداحی و مصیبت خوانی ایام محرم در تهران ، جمکران و جبهه های جنگ ، مسئولیت گردان امداد گران ، مسئول طرح عملیات و معاونت عملیاتی گردان حضرت زینب (س) و اینها همه تنها گوشه ای از  فعالیت های شهید حمید رضا نظام بوده است.

این شهید بزرگوار در جریان عملیات کربلای ۵ به شدت از ناحیه کمر ، گوش، دست ، پا و گردن مجروح گردید که به مدت دو ماه بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت و. وی پس از بهبودی نسبی مجدداً به جبهه عزیمت نمود و تا زمان شهادتش در آنجا به سر برد و یکی از برادرانش  به عنوان خاطره از ان دوران استراحت وی چنین نقل نموده است :

” ایشان را جهت آزمایش شنوایی سنجی به بیمارستان امام خمینی بردیم. به شدت ضعیف شده بود و با عصا راه می رفت. از اینکه زیر بقلش را بگیریم، ناراحت بود .

ناگهان به خود امدم و او را در حال بالا رفتن از پلکان محل انتقال خون بیمارستان دیدم . خطاب به او گفتم : مگر وضع و حال خودت را نمیبنی که می خواهی خون بدهی ؟! جواب داد: درست است که من مجروح هستم اما ،این خون یک رزمنده می باشد و ارزش آن بالاتر از خونهای معمولی است .پزشکی که مسئول آن قسمت بود ،گفتگوهای ما دونفر را شنید و در حالی که   رزمنده ،با این حال ، دست از ایثاگری بر نمی دارد و آماده جان فشا نی می باشد!”

واگر این دوران نقاحت را به حساب نیاوریم ،با اینکه “حمید رضا” متآهل بود ،بیشتر عمر خود را ،از شروع جنگی که به منظور به سقوط کشاندن انقلاب و هدم اسلام بر مردم ما تحمیل نمودند تا زمان شهادت در میدانهای نبرد حق علیه باطل -خواه غرب یا حنوب میهن اسلامی می گذاریدندتحولات روحی و معنوی ایشان در رابطه با اعزام به جبهه به قدری بالا بود که به  دیگران هم اثر می کرد ومی توان گفت ایشان فارغ التحصیل دانشگاه جبهه در رشته شهادت بودند.

ایشان در زمان شهادت معاون عملیاتی گردان حضرت زینب(س) از لشگر سید الشهدا و مسئول طرح عملیات این گردان بود و به روایت همرزمانش ،در زمان شهادت به خاطر روحیه دلاوری ، یکه و تنها باعث آزاد نمودن ۳قله مهم و استراتژیک در عملیات نصر ۴ در مائوت عراق بودند .

وی پس از رازو نیاز فروان مورد اصابت گلوله ای قرار گرفته و شهد شیرین شهادت را چشیدند. شهید عارف حمید رضا نظام در تاریخ ۱۱/۴/۱۳۶۶  به لقاء ا… پیوست .

برچسب ها:
بسیج هنرمندان خانه خشتی روز هنر انقلاب اسلامی شهید حمیدرضا نظام
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان