کارشناس عالي امور استراتژيک در گفتگوي اختصاصي با خانه خشتي؛

مقصر جلوه دادن جناح های داخلی در مذاکرات، توپ زدن در زمین آمریکا و اسراییل است/ ترجیح خرید کالای خارجی به جای ایرانی خودتحریمی است/ هدف دولت از قطع نکردن یارانه ثروتمندان، مسئله انتخابات است/ از تبدیل تهدید نفتی به فرصت، می توانیم به تحریم نفتی برسیم

  • شناسه خبر: 61996
مقصر جلوه دادن جناح های داخلی در مذاکرات، توپ زدن در زمین آمریکا و اسراییل است/ ترجیح خرید کالای خارجی به جای ایرانی خودتحریمی است/ هدف دولت از قطع نکردن یارانه ثروتمندان، مسئله انتخابات است/ از تبدیل تهدید نفتی به فرصت، می توانیم به تحریم نفتی برسیم

خانه » آخرین اخبار » مقصر جلوه دادن جناح های داخلی در مذاکرات، توپ زدن در زمین آمریکا و اسراییل است/ ترجیح خرید کالای خارجی به جای ایرانی خودتحریمی است/ هدف دولت از قطع نکردن یارانه ثروتمندان، مسئله انتخابات است/ از تبدیل تهدید نفتی به فرصت، می توانیم به تحریم نفتی برسیم

به گزارش خبرنگار خانه خشتی، محمد حسن قدیری ابیانه با حضور در دفتر پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتیبه سوالات مختلف هسته ای، اقتصاد مقاومتی و پاسخ داد.

این گفت و گوی یک ساعته که حول اتفاقات اخیر تیم مذاکره کننده هسته ای و نقش ملت ایران در پیروزی هیئت دیپلماتیک ایران صورت گرفت، با پاسخ وی در خصوص تحریم نفتی ایران به پایان رسید.

خطوط قرمز مد نظر رهبری در مذاکرات هسته ای رعایت شود

قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک در پاسخ به سوال خبرنگار خانه خشتی، مبنی بر نظر رهبری در خصوص مذاکرات هسته ای، به اعتماد مقام معظم رهبری و مردم به تیم مذاکره کننده اشاره کرد و گفت: جزییات مذاکرات هسته ای اطلاع رسانی عمومی نشده و گاهی مطالبی به نقل از رسانه های خارجی نقل می شود که قابل استناد نیست، اما قطعاً اطلاعات آن به مقام معظم رهبری می رسد.

محمد حسن قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه خطوط قرمز مد نظر رهبری در مذاکرات باید رعایت شود، اظهار داشت: در صورتی که گروه خارجی طرف مذاکره بخواهد زیاده روی و زیاده خواهی کند، طبیعتاً موافقتی حاصل نمی شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مسئول سیاست های کلان کشور هستند، گفت: مذاکرات هسته ای یک سیاست کلان است و هدایت این جریان هم به دست رهبر است؛ مقام معظم رهبری با اتخاذ مواضع خود و اظهار بدبینی نسبت به آمریکا بیشترین کمک را به هیئت مذاکره کننده روا داشتند.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه ماحصل مذاکرات به نتیجه میدانی و وضعیت داخلی کشور بستگی دارد، ادامه داد: اگر با حفظ خطوط قرمز توافقی حاصل شود، بهتر است و اگر نشود دنیا خواهد فهمید که دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات زیاده خواهی های آمریکاست.

نباید سوزن دشمن در ما اثر کندتوانایی ما دیوار تحریم را فرو می ریزد

این کارشناس عالی امور استراتژیک وضعیت درونی اقتصاد و فتنه ۸۸ را در اعمال تحریم ها از سوی دشمن مؤثر خواند و گفت: حمایت دشمن از فتنه و شکافی که توانست با فتنه در کشور ایجاد کند دشمن را امیدوار می کند.

قدیری ابیانه لطمه تحریم ها را متوجه تحریم کنندگان دانست و دلیل ادامه آن را آگاهی دشمن بر اثربخشی تحریم ها در داخل کشور بیان کرد و گفت: اگر فتنه نبود و وضعیت اقتصاد ما اوضاع بهتری داشت، دشمن به تأثیر تحریم امیدی نداشت؛ آن ها حاضرند یک جوال دوز به خودشان بزنند به شرط آنکه سوزنی که به ما می زنند، اثر داشته باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم تحریم ها برداشته شود، باید دشمن احساس کند نمی تواند خواسته های خود را به ایران تحمیل کند و ایران با تحریم ها از پا در نمی آید؛ هر جا خودمان بتوانیم کاری کنیم، آن ها ناچار به عقب نشینی هستند و آن وقت است که دیوار تحریم فرو می ریزد.

قدیری ابیانه-خانه خشتی (۲)

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، نتیجه کوتاهی آمریکا و زیاده خواهی های او و هم پیمانانش است/ کاهش نیاز کشور به ارز خارجی پاس گل به تیم مذاکره است

قدیری ابیانه یکی از پیروزی ها و نتایج مذاکرات را نهایت نرمش ایران در گفت و گوها بیان کرد و گفت: تیم ایرانی به نحو کاملاً دیپلماتیک و پر از لبخند مذاکرات را انجام داده است و همه باید بدانند اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، تقصیر هیئت مذاکره کننده، ملت، دولت و دلواپسان نیست، بلکه نتیجه کوتاهی آمریکا و زیاده خواهی های او و هم پیمانانش است.

وی تقویت هیئت دیپلماتیک برای رسیدن به نتیجه را منوط به اصلاح در رفتار همه ملت ایران عنوان کرد و گفت: در مذاکرات همه نقش دارند و اگر پیروزی حاصل شود، فعالیت همه اعضاست، نه فقط آن هایی که گل زدند؛ باید پاسی به آن ها داده شود که گل بزنند.

کاهش نیاز کشور به ارز خارجی از پاس هایی بود که دکتر قدیری ابیانه به آن اشاره نمود و گفت: نیاز ایران به ارز خارجی گزینه ای علیه ایران و به نفع آمریکاست؛ چطور می شود که آن ها وسایل یدکی هواپیمای مسافربری را بر ما تحریم می کنند تا سلامت ملت ما به خطر بیفتد؛ آن وقت ما با خرید کالای خارجی به اقتصاد و اشتغال آن ها کمک می کنیم؟

مقصر جلوه دادن جناح های داخلی در مذاکرات، توپ زدن در زمین آمریکا و اسراییل علیه ایران است

این کارشناس عالی امور استراتژیک با تأکید بر اینکه نباید جناح های داخلی را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات دانست و باید همه انگشت اتهام را به سمت امریکا بگیریم، اظهار داشت: اخیراً چنین مسئله ای از زبان یکی از تأثیرگذاران نظام بیان شد که توقع آن نمی رفت و باعث تأسف شدید من شد.

قدیری ابیانه ادامه داد: هر کس چنین تفکری را دنبال کند، در زمین آمریکا و اسراییل علیه ایران بازی می کند و چه بخواهد چه نخواهد، به ضرر ایران و به نفع آمریکا و هم پیمانانش حرکت می کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه عده ای از فتنه گران در خارج کشور اصرار بر افزایش تحریم ها علیه ایران دارند، گفت: گاهی منافع حزبی و جناحی باعث می شود برخی منافع ملی را زیر پا بگذارند و معیشت مردم را به خطر بیندازند تا جناحشان پیروز شود که این امر خیانت است.

قدیری ابیانه-خانه خشتی (۹)

باید دشمن را خوب بشناسیم و با ماهیتش آشنا باشیم/ بیداری اسلامی خطری برای آمریکا به حساب می آید

قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه لغو نشدن برخی تحریمات و تشدید برخی تحریم ها تقصیر دولت ایرانی و هیئت مذاکره کننده نیست، اظهار داشت: وضع تحریم ها در دولت گذشته نیز تقصیر دولت وقت نبوده است، بلکه مقصر اصلی آمریکاست و دشمنی دیرینه آنان موجب تشدید تحریم ها شده است که در این خصوص باید دشمن را خوب بشناسیم و با ماهیتش آشنا باشیم.

این کارشناس عالی امور استراتژیک دشمن را همچون سگی تشبیه کرد که اگر ببیند سنگی در دست ماست، فرار می کند و افزود: دشمن ما یک سگ وحشی هار است که اگر سنگی در دست ما نباشد، حمله کرده و گاز می گیرد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه بحث هسته ای موضوع اصلی دشمن نیست، گفت: دشمن می داند ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و این موضوع بارها در اسناد سری آن ها که فاش شده آمده است و اخیراً هم جان کری به این مسئله اعتراف کرده است.

وی افزود: آمریکا دشمن است و بیداری اسلامی خطری برای آن ها به حساب می آید؛ اگر بیداری اسلامی در عرصه های مختلف پیروزی هایی بدست آورد، امکان استثمار و استعمار ملت ها و غارت منابع آن ها برای غربی ها مشکل تر یا غیر ممکن خواهد شد.

آمریکا نمی تواند ملت ایران را به زانو درآورد

قدیری ابیانه قدرت کشورهای غربی مثل آمریکا را به واسطه پیشرفت آن ها با غارت ملت ها بیان کرد و افزود: نظام حاکم در آمریکا سرمایه داری است و حکام آنجا نیز قشر ثروتمند جامعه هستند و اگر ملت های مستعمره نباشند، آمریکا دچار بحران می شود، چرا که باید مشکلاتش را از درون رفع کند و بار اصلی بر دوش خودش می افتد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم غرب از مواضع خود عقب نشینی کند، باید مطمئن باشد که نمی تواند ملت ما را به زانو درآورد، گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی در ابعاد مختلف آن در این خصوص بسیار مؤثر است و متأسفانه مردم نمی دانند نوع خریدها و اسراف هایشان چه ارقام نجومی به وجود می آورد و چه زیانی به کشور تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه حماسه سیاسی سال ۹۲ با آثار فتنه سال ۸۸ تقابل داشت، گفت: اگر در انتخابات سال ۹۲ طرف مقابل نتیجه پیروزی حزب مخالف را نمی پذیرفت و ماجرای ۸۸ تکرار می شد، الان ۶ کشور قدرتمند برای چانه زنی یک طرف میز مذاکره نمی نشستند.

کارشناس عالی امور استراتژیک دستاوردهای هسته ای، افزایش توان نظامی، تحولات بین المللی به نفع جهان اسلام را در تغییر موقعیت غرب دخیل دانست و افزود: با این تغییر غرب احساس کرد توان تحمل فشار بیشتر را ندارد و اگر آن بُعد اقتصاد مقاومتی که باید حرف اصلی را در مذاکرات بزند، رخ می داد، تحول مناسبی را شاهد بودیم.

قدیری ابیانه-خانه خشتی (۵)

دولت و مجلس برای اقتصاد مقاومتی کار مفید و اساسی انجام نداده اند/ ترجیح خرید کالای خارجی به جای ایرانی خودتحریمی است

محمد حسن قدیری ابیانه با بیان اینکه دولت و مجلس برای اقتصاد مقاومتی کار مفید و اساسی انجام نداده اند، اظهار داشت: تحولی در سبک زندگی مردم در بُعد کار و تلاش و مصرف مشاهده نکردیم و کماکان تعطیلات مناسبتی ما جزو بالاترین ها و ساعات کار مفید ما جزو کمترین ها در دنیاست.

وی ترجیح مردم به خرید کالای خارجی به جای ایرانی را نوعی خودتحریمی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه دشمن اصرار دارد کالای ایرانی صادر نشود و ملت های دنیا نتوانند کالای ایرانی بخرند، خودمان در داخل کشور کالای خودمان را تحریم می کنیم و مشابه خارجی را خریداری می کنیم؛ تا جایی که خرید کالای خارجی به نشانه تشخص اجتماعی تبدیل شده است و حتی تولید کنندگان خود را ناچار می بینند مارک خارجی به تولیداتشان بزنند تا فروششان افزایش یابد.

این کارشناس عالی امور استراتزیک ادامه داد: دشمن نیازی به اخلال در تولیدات ما ندارد، زیرا خودمان با کم کاری و عدم رعایت بهره وری اخلال ایجاد می کنیم و بزرگترین ضربه را به خودمان می زنیم.

مخاطب شعارهای سال، مردم هستند

قدیری ابیانه هم چنین ایرانیان را در قتل عام خودشان دارای بالاترین آمار دانست و با بیان اینکه ما دشمنی بالاتر از خودمان نداریم، گفت: اسراییل در حمله اخیر طی ۳۰ روز اول نزدیک به دو هزار فلسطینی را به قتل رساند چون آن ها را دشمن خود می دانست، در حالی که ما با عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، سبقت و سرعت غیر مجاز و عدم رعایت مسائل ایمنی ماهانه چنین تعدادی را به کشتن می دهیم، منتها این ها دشمنان ما نیستند و هموطنان ما هستند.

وی مخاطب شعارهای سال توسط رهبر فرزانه انقلاب را مردم دانست و گفت: متأسفانه مردم و دولت خودشان را مخاطب پیام ها نمی دانند.

قدیری ابیانه-خانه خشتی (۴)

ایرانی ها بعد از اعراب بالاترین مقام تنبلی اجتماعی در جهان را دارند/ کاهش تعطیلات توسط دولت در کاهش محبوبیت دولت نزد مردم تأثیر دارد

قدیری ابیانه وجود تعطیلات زیاد در کشور را موجب لطمه به اقتصاد کشور بیان کرد و گفت: سال هاست مقام معظم رهبری به این موضوع تأکید دارند اما چرا دولت وارد این عرصه نمی شود و از تعطیلات کم نمی کند؟

وی کاهش تعطیلات توسط دولت را در کاهش محبوبیت دولت نزد مردم مؤثر عنوان کرد و افزود: متأسفانه مطابق با معیارهای تنبلی اجتماعی، ایرانی ها بعد از اعراب بالاترین مقام را در جهان دارند و دچار تنبلی اجتماعی هستند و خواستار تعطیلات بیشترند؛ اگر روحانی هنگام انتخابات کاهش تعطیلات را جزو سیاست های خود اعلام می کرد، قطعاً رأی نمی آورد.

این کارشناس عالی امور استراتزیک به تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در اغاز سال جدید و درست در زمانی که آب و هوا مناسب کار است، اقتصاد کشور تعطیل می شود؛ عرضه و تولید به حداقل می رسد و مصرف بالا می رود.

محمد حسن قدیری ابیانه گرانی و تورم را نتیجه تعطیلات ۱۵ روزه نوروز بیان کرد.

هدف دولت از قطع نکردن یارانه ثروتمندان، مسئله انتخابات است

وی پرداخت یارانه به مردم را در افزایش بدهی دولت مؤثر دانست و گفت: در چنین وضعیتی دولت از حذف یارانه ثروتمندان خودداری کرده است؛ در حالی که اگر به هیچ کس یارانه ندهد، باز هم هزینه های دولت بیشتر از مخارجش است.

محمد حسن قدیری ابیانه با اشاره به اینکه هدف دولت از قطع نکردن یارانه ثروتمندان مسئله انتخابات است، اظهار داشت: دولت به خاطر انتخابات حزبی، کشور را در بعد اقتصادی بدهکار می کند تا در مجلس بعدی بتواند رأی مردم را به دست آورد.

این کارشناس عالی امور استراتژیک تعطیلی هدفمندسازی یارانه ها را در افزایش فساد، قاچاق و رانت در ده ماهه اول سال مؤثر دانست و افزود: در سال جاری شاهد افزایش تبانی در معاملات دولتی و بالا رفتن میزان رشوه، فساد و زمین خواری بودیم.

محمد حسن قدیری ابیانه در ادامه آگاهی مردم و انتخاب درست آنان را در تحقق منافع ملی دارای اهمیت عنوان کرد و گفت: به نظر من مردم شناخت درستی از نقش خودشان در امورندارند، لذا گاهی انتخاب های غلط می کنند.

قدیری ابیانه-خانه خشتی (۱)

رسالت رسانه های گروهی تأثیر مثبت بر روی مخاطبانشان است/ دولت باید مصالح مردم را به محبوبیتش در میان مردم ترجیح دهد

این کارشناس عالی امور استراتژیک با بیان اینکه رسانه های گروهی در این زمینه به وظیفه شان عمل نکرده اند، اظهار داشت: عدم اصلاح سبک زندگی مردم را باید به حساب ضعف رسانه های گروهی گذاشت که فکر می کنند رسالت شان رساندن صدای مردم به مسئولین است، در حالی که باید روی مخاطب خود تأثیر مثبت بگذارند.

محمد حسن قدیری ابیانه با بیان اینکه رسانه ها به جای تحقق اقتصاد مقاومتی بر توقعات دامن می زنند، اظهار داشت: بسیاری از دولتمردان ادعا دارند که مطابق میل مردم رفتار می کنند، در حالی که وظیفه دولت این است که مطابق با مصلحت مردم رفتار کند، نه مطابق با میل آن ها.

وی تشبیه کار دولت را به فعل پزشک تشبیه کرد و گفت: همانطور که پزشک نباید طبق میل بیمار برای او دارو تجویزکند، دولت نیز نباید مطابق با میل مردم عمل کند، بلکه باید داروی مناسب را برای درمان تجویز نماید، هر چند تلخ باشد.

این کارشناس عالی امور استراتژیک اگاهی افکار عمومی را در بسیاری موارد ارزشمند دانست و افزود: در پاره ای موارد اگر دولت تصمیم درستی به نفع مردم بگیرد، ممکن است محبوبیت خود را نزد مردم از دست بدهد، در حالی که وظیفه دولت این است که مصالح مردم را به محبوبیت خودش ترجیح دهد که این امر نیازمند فداکاری مسئولین است.

درد اصلی کشور ما فرهنگ کار و مصرف ماست

قدیری ابیانه در پاسخ به سوال خبرنگار خانه خشتی، مبنی بر اینکه چرا توافق ژنو دردی از دردهای کشور ما دوا نکرد، با بیان اینکه درد اصلی کشور ما فرهنگ کار و مصرف ماست، اظهار داشت: اگر تمام تحریم ها هم برداشته شود، باز هم مشکلاتی در زمینه مسکن و بیکاری و تورم و … وجود دارد زیرا قیمت نفت نیز دیگر مانند گذشته نیست، هرچند در قبل از تحریم ها مشکل داشتیم؛ لذا نباید اقتصادمان وابسته به نفت باشد، بلکه باید متکی به کار و تلاش باشد.

وی ادامه داد: رادیو، تلویزیون و هنرمندان ما بعد از انقلاب به جای کمک به اصلاح فرهنگ عمومی به افکار عمومی ضربه زدند و آن را تخریب کردند؛ در فیلم ها و سریال های ما کار کردن ارزش پایینی دارد، در حالی که امام علی (ع) بهترین تفریح را کار می داند ولی باور عمومی این است که بهترین کار تفریح است.

قدیری ابیانه-خانه خشتی (۳)

لبخندها ادامه یابد اما شعار «مرگ بر آمریکا» محکم تر از قبل صادر شود

کارشناس عالی امور استراتژیک در پاسخ به سوال خبرنگار خانه خشتیمبنی بر تمدید مذاکرات، اظهار داشت: ما نباید از حقوق مان بگذریم، من مایل نیستم ایران میز مذاکره را ترک کند، مایلم آمریکا ترک کند تا در دنیا مشخص شود آن ها هستند که زیاده خواه اند؛ موافقم لبخندها توسط مسئولین دولتی و مذاکره کننده ادامه یابد، اما شعار «مرگ بر آمریکا» توسط مردم همواره محکم تر از گذشته صادر شود.

از تبدیل تحریم نفتی به فرصت، می توانیم به تحریم متقابل نفتی برسیم

«آیا ایران می تواند تحریم کند؟» سوال دیگر خبرنگار خانه خشتیاز محمد حسن قدیری ابیانه بود که او در پاسخ اظهار داشت: اگر وابستگی اقتصادمان به نفت را کاهش دهیم و از بین ببریم و با کار و تلاش اقتصادی بر پایه تولید پایه گذاری نماییم، و از اسراف و خرید کالای خارجی پرهیز کنیم، آن وقت می توانیم تحریم کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر میزان ذخائر انرژی نفت و گاز از هر کشوری بالاتر هستیم، افزود: یکی از فرصت هایی که می توانیم از آن استفاده کنیم، تحریم نفتی است؛ یعنی از همین تهدید به عنوان فرصت استفاده کنیم و کشور را از وابستگی به نفت نجات دهیم.

قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه رهایی از وابستگی به نفت کار مشکلی نیست، گفت: باید به سمتی برویم که از منابع نفت و گاز خودمان بی نیاز شویم یا آن را موقتاً تعطیل کنیم و با سرمایه گذاری در منابع مشترک نفت و گاز، نیاز داخلی را از منابع مشترک تأمین کنیم که لازمه آن همت مردمی است و با ۱۵ روز تعطیلات نوروز همخوانی ندارد.

تهیه و تنظیم: بهناز شریفی

برچسب ها:
آمریکا اخبار رفسنجان اسراییل تحریم خانه خشتی خودتحریمی دلواپسان محمد حسن قدیری ابیانه هسته ای
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان