در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی؛

کارگاه تولید کود ورمی کمپوست در رفسنجان به بهره برداری رسید

  • شناسه خبر: 60422
کارگاه تولید کود ورمی کمپوست در رفسنجان به بهره برداری رسید

مسئول بسیج سازندگی سپاه رفسنجان گفت: پرورش ورمی کمپوست یکی از طرحهای اقتصاد مقاومتی است که در این زمینه تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده تا با ایجاد اشتغال زایی در اقتصاد جامعه نقش مؤثری داشته باشیم.

خانه » آخرین اخبار » کارگاه تولید کود ورمی کمپوست در رفسنجان به بهره برداری رسید

به گزارش “خانه خشتی”؛ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، یک کارگاه تولید کود ورمی کمپوست در روستای اسلام آباد شهرستان رفسنجان با اعتبار ۱۰۰ میلیون ریال در زمینی به مساحت ۵۰ متر مربع به بهره برداری رسید.

رمضانی مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار “خانه خشتی”، اظهار داشت: پرورش ورمی کمپوست یکی از طرحهای اقتصاد مقاومتی است که در این زمینه تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده و به بسیجیان واجد شرایط مبالغی وام داده می‌شود تا با ایجاد اشتغال زایی بتوانند در اقتصاد جامعه نقش مؤثری داشته باشند.

گفتنی است، برخی خواص فیزیکی و مکانیکی کود ورمی کمپوست را توانایی نگهداری آب به میزان بالا ، عاری بودن از بذر علف های هرز و باکتری های غیرهوازی و قارچ هاست؛ که متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می شود.

ورمی کمپوست همان فضولات یا مدفوع کرم خاکی می باشد؛ کرم های خاکی مواد معدنی و آلی را خورده و فضولات آنها ماده آلی به نام ورمی کمپوست تحویل می دهد. این ماده که نوعی کود بیولوژیک محسوب می شود از انواع بهترین و مغذی تربن کودهای آلی در کشاورزی به شمار می رود.

مزایای فراوانی که این کودها نسبت به سایر کودهای آلی دارد از جمله؛ بی بو بودن آن، فاقد وجود علفهای هرز ، قابل جذب بودن در هر مرحله از رشد گیاهان و مزایای بی شمار دیگر از ویژگی های این کود می باشد.

مهمترین قابلیت کود ورمی کمپوست روش تهیه آن است که مواد اولیه برای تولید آن در هر مکانی قابل تهیه می باشد و تقریبأ هزینه ای برای تأمین آن وجود ندارد.

انواع زباله های خانگی موجود در منازل، ضایعات و پسماند کشاورزی موجود در سطح مزارع و باغات روستائیان، انواع کودهای گاوی و گوسفندی و به طور کلی کلیه موادی که جنبه گیاهی داشته باشد به عنوان مواد غذایی این کرم ها تلقی گردیده و آنها را پس از مدت معینی به کود ورمی کمپوست تبدیل می کنند.

 

برچسب ها:
اخباررفسنجان خانه خشتی رفسنجان کارگاه تولید کود ورمی کمپوست در رفسنجان به بهره برداری رسید
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان