نگاه امام راحل و رهبر انقلاب به تحریم‌های دشمنان

  • شناسه خبر: 58926
نگاه امام راحل و رهبر انقلاب به تحریم‌های دشمنان

آثارو برکات این تحریم‌های ناجوانمردانه با همه سختی‌ها و مرارت‌ها تحفه و هدیه ای آسمانی است که نقش سازنده ای در پیشبرد و خودکفایی امت اسلامی ایران دارد.

خانه » آخرین اخبار » نگاه امام راحل و رهبر انقلاب به تحریم‌های دشمنان

به گزارش “خانه خشتی”، محاصره اقتصادی،سیاسی،نظامی و تحریم واژگانی آشنا در فرهنگ دینی ماست؛ با آغاز اسلام پیامبر اکرم و مومنان تازه گرویده به ایشان، در شعب ابی طالب به محاصره اقتصادی در آمدند و این میراث گرانقدر به عنوان علامت اهل ایمان از نسل مومنین راستین، به نسل های آینده رسید و اینک ایران اسلامی به نشانه حقانیت خویش بیش از سه دهه است که این میراث را با افتخار حفظ نموده است.

در ادامه به بیان برخی سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری در این باره می پردازیم:

  • تحفه آسمانی

امام خمینی(ره): شما امروز خودتان بحمد اللَّه قدرت در دست دارید و خودتان تمام رشته ها را در دست دارید و با همه توطئه هایی که آنها کردند، همه را خود شماها خنثی کردید. و همین تحریم اقتصادی برای شما یک تحفه آسمانی بود که فکرهای متفکران ما را به راه انداخت و بحمد اللَّه رو به خودکفایی می روند.

صحیفه امام ج ۱۶/ ۲۷۶

  • تحفه الهی

امام خمینی(ره): این جنگ و تحریم اقتصادی و اخراج کارشناسان خارجی، تحفه ای الهی بود که ما از آن غافل بودیم. اکنون اگر دولت و ارتش کالاهای جهانخواران را خود تحریم کنند و به کوشش و سعی در راه ابتکار بیفزایند، امید است که کشور خودکفا شود و از دریوزگی از دشمن نجات یابد.

صحیفه امام ج ۲۱/ ۴۳۳

  • تحریم ها مسرت آفرین است

امام خمینی(ره): باعث مسرت است که ملت مسلمان ایران با همه این تحریمها و مشکلات مقابله کرد و به جای دست دراز کردن به سوی سایر کشورهای پیشرفته برای کمک، شروع به ساخت همه چیزهای مورد نیاز خود نمود.

ماهنامه حضور، شماره۳۰، ص۳۸۴

  • شکست سیاست تحریم علیه ایران

مقام معظم رهبری: آمریکایی ها می نشینند و برای ملت و دولت ایران، خطّ و نشان می کشند که تحریم اقتصادی بشود. خدا را شکر می کنیم که در همین چند روز گذشته، خودِ مسئولین آمریکایی به زبان خودشان به طور صریح و رسمی اعلان کردند که سیاست تحریم اقتصادی آنها علیه ایران، در سطح بین المللی با شکست مواجه شده است! این نتیجه ی ایستادگی شما ملت و نتیجه ی نترسیدن از تشر دشمن است. از تشر دشمن نترسید. از آمریکا هیچ وقت نترسید. رفتار شجاعانه ی ملت و مسئولین این کشور، بحمد اللّه ملت های دیگر را هم تشجیع کرده است.

بیانات در جمع مردم ساری، ۲۲/ ۷ / ۱۳۷۴

  • ملت ایران، ملت آبدیده در مقابل تحریم ها

مقام معظم رهبری: تحریم و محاصره ی اقتصادی از سوی رژیم ایالات متّحده ی امریکا و هر رژیم دیگری، ملت ایران را متزلزل نمی کند؛ نظام جمهوری اسلامی را متوحّش نمی سازد و بر زندگی مردم ما هیچ اثری نمی گذارد. ملت ما، ملتی بیدار، زنده، مستقل و متّکی به نفس است. چگونه می توانند چنین ملتی را با این تهدیدها بترسانند؟! اگر دو، سه برابر این تحریم هم نسبت به ملت ایران اعمال شود، این ملت، استقلال خود را از دست نمی دهد. ملت ایران، ملتی شجاع، کارآمد و قدرتمند است. می ایستد، می سازد، روز به روز تلاش می کند و خود را بیش از پیش مستغنی از دیگران می سازد. این ملت تهدیدپذیر نیست.

بیانات در مانور بزرگ ولایت ۳ /۳ / ۱۳۷۵

  • نقش سازنده تحریم ها در خودکفایی کشور

مقام معظم رهبری: قبل از انقلاب جزو حرف هایی که ما همیشه می زدیم، این بود که ما گندم را از آمریکا می خریم و سیلوی ما را هم شوروی ها می سازند. بنده اوایل انقلاب به منطقه ی جنوب رفتم و دیدم بچه های جهاد سازندگی و مهندسان شما یک سیلوی با ظرفیت کم ساخته اند. به نظرم همان جا به سجده افتادم؛ چون سیلو، سازه ی دشواری است؛ خیلی آسان نیست. وقتی انسان به ظاهر آن نگاه می کند، چیز ساده یی به نظر می آید؛ اما سازه ی پیچیده یی است. ما این چیز پیچیده را توانستیم درست کنیم. امروز ما یکی از سیلوسازهای معتبر بین المللی با ظرفیت های بالا هستیم؛ برای خیلی جاهای دیگر هم ساخته ایم.

بنابراین قهر و ناهمدلی و کج تابی دنیای غرب با ما، به ضرر ما تمام نشد. بعضی ها این را به عنوان یک فاجعه در نظر می گیرند و می گویند تحریم اقتصادی پدر تکنولوژی ما را درمی آورد. بله، ممکن است جاده ی آسفالته را از جلوی انسان بگیرد، اما همیشه جاده ی آسفالته خوب نیست؛ گاهی هم جاده هایی که انسان به دست خودش کشیده و مسیرش را روی آن طی می کند، برای محکم کردن عضلات انسان خیلی مفیدتر است؛ گاهی هم راه را میان بر می کند.

جاده ی آسفالته یی که دیگران کشیده اند، ما را به جاهایی می برد که کشنده های آن جاده می خواستند. اگر بخواهیم خودمان جاده بکشیم، گاهی جاده ی میان بُر می کشیم و راه میان بُر می زنیم. ما علت انحطاط خود را در آن افسون شدگی می دانیم. امروز ما از آن وضعیت بیرون آمده ایم. یکی از بزرگترین خدمات نظام جمهوری اسلامی- همان طور که گفتم- در زمینه های علم و فناوری این است که ما را به این باور رساند که می توانیم. امروز این باور وجود دارد و واقعاً ما می توانیم.

بیانات در دیدار جمعی از مهندسان و محققان فنی و صنعتی کشور، ۵ / ۱۲/ ۱۳۸۳

  • خودکفایی در تولید بنزین به برکت تحریم

مقام معظم رهبری: گفتند بنزین را تحریم می کنیم. یکی از مشکلات کار ما در طول زمان همین بوده است؛ ما کشور تولیدکننده ی نفت، مبالغ زیادی فرآورده ی نفت را که بنزین است، از خارج وارد می کردیم. اینها گفتند این نقطه ضعف جمهوری اسلامی است، نمی گذاریم بنزین وارد شود. مسئولین کشور ما، قبل از آنکه آنها دست به کار شوند، مشغول تهیه ی مقدمات شدند. کار به جایی رسید که در تولید بنزین، کشور عزیز ما خودکفا شد؛ این به برکت تحریم آنها بود. «انّ اللَّه یؤید هذا الدّین بأقوام لا خلاق لهم». به وسیله ی تحریم آنها، مسئولین ما به فکر افتادند؛ تلاش کردند، ما از وارد کردن بنزین بی نیاز شدیم.

من این را در همین نمایشگاهی هم که آخر اسفند رفتیم، از زبان چند نفر از این دانشمندان جوان شنیدم. به من گفتند که ما می خواستیم این دستگاه را تولید کنیم، رفتیم ابزارش را از خارج تهیه کنیم، به ما گفتند شما تحریمید، به شما نمی دهیم؛ فهمیدیم خودمان باید درست کنیم. آمدیم داخل فکر کردیم، زحمت کشیدیم، تلاش کردیم، بدون احتیاج به بیگانه این را ساختیم. این، برخورد هوشمندانه است. هم مسئولین کشور، هم آحاد مردم، با تحریم های دشمن این جور برخورد کردند؛ یعنی دشمن را از بُرنده ترین ابزارهایی که در اختیار داشت، محروم کردند. مثل این است که در یک جنگی، شما اسلحه را از دست دشمن بگیرید؛ و گرفتید. این هم یکی دیگر از همت های مضاعف.

بیانات در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ۱ / ۱ / ۱۳۹۰

  • کی بوده است که ما تحریم اقتصادی نداشته باشیم؟

مقام معظم رهبری: امروز استقلال ملت ما یک نمونه ی مثل زدنی در همه ی دنیا شده است. ما بایستی این استقلال را در همه چیز از خودمان نشان بدهیم. استقلال یعنی در مقابل حرکت قدرتمندان عالم، حالت انفعال به خود نگیریم. آنچه که منفعت ماست، آنچه که مصلحت ماست، آنچه که با هدف های ما و آرمان های ما منطبق است، آن را دنبال کنیم؛ زیر فشار تبلیغات دشمن و کار سیاسی دشمن قرار نگیریم. و ملت ما نشان داده که این قدرت را دارد که در مقابل فشارها مقاومت کند. یک دوره ای شرق و غرب عالم، دست به دست هم دادند و این ملت را زیر فشار یک جنگ سنگین و سخت هشت ساله قرار دادند، ولی ملت با کمال قدرت تحمل کرد. بعد از آن تا امروز، زیر فشارهای تبلیغاتی، زیر فشار تحریم اقتصادی قرار داشتیم.

حالا تازه ما را به تحریم اقتصادی تهدید می کنند! کی بوده است که ما تحریم اقتصادی نداشته باشیم؟ ما همین پیشرفت های علمی در زمینه ی هسته ای و غیر این ها را در حال و هوای تحریم اقتصادی به دست آوردیم. این را غربی ها هم می دانند؛ می فهمند. البته در داخل متأسفانه، عده ای هستند که به قدری مجذوب و فریفته ی حرف غرب و تفکر غرب و مبانی غربند که حاضر نیستند بشنوند و قبول کنند؛ حتّی آنچه را هم که پیشرفت علمی در کشور به وجود آورده است، تا دیگران تصدیق نکنند، این ها قبول نمی کنند.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ۲۵ / ۲ / ۱۳۸۶

  • پرهیز از اسراف راه مقابله با تحریم

مقام معظم رهبری: چندین سال است که ملت ما را تهدید می کنند که تحریم می کنیم، تحریم می کنیم، تحریم می کنیم- بارها هم تحریم کرده اند- به خاطر این است که چشم امیدشان به همین خصوصیت منفی ماست. ما اگر آدم های اهل اسراف و ولنگاری در خرج باشیم، ممکن است تحریم برای آدم مسرف و ولنگار سخت تمام بشود؛ اما ملتی که نه، حساب کار خودش را دارد، حساب دخل و خرج خود را دارد، حساب مصلحت خود را دارد، زیاده روی نمی کند، اسراف نمی کند. خوب، تحریم کنند. بر یک چنین ملتی از تحریم ضرری وارد نمی شود. این نکته را از ماه رمضان به یاد نگه داریم و إن شاء اللَّه عمل کنیم.

خطبه های نماز عید سعید فطر ۲۱ / ۷ / ۱۳۸۶

  • ما از تحریم غرب نمی ترسیم

مقام معظم رهبری: تهدید می کنند که شما را تحریم می کنیم و محاصره ی اقتصادی می کنیم! خب، در این سی سالی که ملت ایران را گاهی شدیدتر و گاهی ضعیف تر محاصره ی اقتصادی کردید، چه کسی ضرر کرد؟ ملت ایران ضرر کرد؟ ابدا! ما از تحریم به نفع پیشرفت خودمان استفاده کردیم. یک روزی بود که ما احتیاج به ابزارهای نظامی داشتیم؛ ساده ترین ابزار نظامی را به ما نمی فروختند و می گفتند: تحریم! ما توانستیم از این تحریم استفاده کنیم؛ امروز ملت ایران توانایی هایی به دست آورده که همان تحریم کنندگان دیروز، امروز از اینکه ملت ایران دارد به قدرت اول نظامی منطقه تبدیل می شود، دارند دست و پا می زنند!

خب، این بر اثر تحریم شما بود. این تحریم به ما ضرر نزد؛ ما از این تهدید توانستیم یک فرصت به وجود بیاوریم. امروز هم همین جور است. ما از تحریم غرب نمی ترسیم. ملت ایران به حول و قوه ی الهی در مقابل هر تحریمی و هر محاصره ی اقتصادی ای آن چنان تلاشی از خود نشان خواهد داد که پیشرفت او را مضاعف و چند برابر خواهد کرد.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم شیراز ۱۱ / ۲ / ۱۳۸۷

  • راز ماندگاری این انقلاب، اتکای به ایمان هاست

مقام معظم رهبری: این نظام، شبیه نظام های دیگر نیست. امروز هیچ نظامی در دنیا نیست که این همه علیه او کار تبلیغاتی بکنند، کار سیاسی بکنند، فشار اقتصادی وارد کنند، تحریم وارد کنند و او بتواند این جور مستحکم بایستد؛ چنین چیزی در دنیا وجود ندارد. اما این نظام ایستاده است، بعد از این هم خواهد ایستاد؛ این را همه بدانند. نه آمریکا، نه صهیونیسم، نه مجموعه ی مستکبران و زورگویان عالم، نه با وسائل سیاسی، نه با وسایل اقتصادی، نه با تحریم، نه با تهمت، نه با تحریک ایادی خود در داخل، نخواهند توانست اندکی این انقلاب را بلرزانند.راز ماندگاری این انقلاب، اتکای به ایمان هاست؛ اتکای به خداست.

بیانات در دیدار فرمانده و پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۹ / ۱۱ / ۱۳۸۸

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

برچسب ها:
آثارو برکات این تحریم‌های ناجوانمردانه با همه سختی‌ها و مرارت‌ها تحفه و هدیه ای آسمانی است که نقش سازنده ای در پیشبرد و خودکفایی امت اسلامی ایران دارد. اثرات ضد تحریمی استفاده از «سی‌ان‌جی» در ایران/ خنثی‌سازی تحریم فروش بنزین تحریم خانه خشتی رهبر فرزانه انقلاب
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان