آیا مشکلات گروه ۸پایانی خواهد داشت؟

  • شناسه خبر: 5778
آیا مشکلات گروه ۸پایانی خواهد داشت؟

به گزارش “خانه خشتی”: سعید هد چاوند،کارشناس اقتصادی: وقتی از یک طرف خانم مرکل به نخست وزیر یونان می گوید که ماندن یونان در اتحادیه اروپا را به همه پرسی بگذارد واز طرف دیگر اولاند به علاقه اوباما مبنی برماندن یونان در یورو دراین اجلاس تاکید می کند یعنی هم بحران شدیدتر شده وهم بحران […]

خانه » آخرین اخبار » آیا مشکلات گروه ۸پایانی خواهد داشت؟

به گزارش “خانه خشتی”: سعید هد چاوند،کارشناس اقتصادی: وقتی از یک طرف خانم مرکل به نخست وزیر یونان می گوید که ماندن یونان در اتحادیه اروپا را به همه پرسی بگذارد واز طرف دیگر اولاند به علاقه اوباما مبنی برماندن یونان در یورو دراین اجلاس تاکید می کند یعنی هم بحران شدیدتر شده وهم بحران اختلاف نظر جدی در حال برجسته تر شدن است.

جدیدترین گردهمایی گروه ۸ در حالی در واشنگتن برگزار شده که در این جلسه مرکل از سیاست های اقتصادی انقباضی حرف به میان آورده و اولاند فرانسوی از سیاستهای اقتصادی انبساطی دفاع کرده است.
این موضوع در حالی درمیان این دو مقام اروپایی رخ داده که یونان وپرتغال وبرخی دیگر از کشورهای اروپایی به شدت درگیر بحران هستند وبه تعبیر شواهد موجود بخش عمده ای از مسائل مورد بحث اجلاس گروه ۸ به بحران اقتصادی یونان اختصاص یافته است .از سوی دیگر با توجه به اخبار منتشر شده ،کشورهای تشکیل دهنده که بر سر طرح ریاضت اقتصادی به هیچ گونه توافقی دست پیدا نکرده اند به شدت نگران خروج یونان از اتحادیه اروپا هستند وحتی برخی از آنها عملی شدن تصمیم خروج یونان را سرآغاز فروپاشی اقتصادی حوزه یورو می دانند.
آن چنان که به باور برخی از کارشناسان اقتصادی همچون دکتر سعید هداوند،در صورت جدایی یونان از یورو باید منتظر بحران اجتماعی تازه ای در کنار بحران اقتصادی در حوزه اروپا بود.
چرا که به باور این استاد دانشگاه در صورت اجرایی شدن تصمیم یونان،بسیاری از مردم دیگر جوامع اروپایی به دلیل فشار بالای اقتصادی ،دولتمردان خود را برای رفتار مشابه یونان یعنی خروج از یورو تحت فشار خواهند گذاشت که این مسئله حتی می تواند منجر به شورشهای اجتماعی شود. همچنین هداوند با تاکید بر بحث شکاف طبقاتی که میان دستگاه حاکمه اروپا با قشر عادی این کشورها به وجود آمده می گوید:در حال حاضر به دو دلیل شرکت کنندگان گروه ۸ تحت فشار زیادی برای تصمیم گیری هستند.مورد اول آنکه این کشورها به شدت نگران خروج یونان وبه تبع خروج زنجیره وار دیگر کشورها ودرنهایت فروپاشی کامل یورو هستند ودومین مطلب این است که سران اروپایی جی ۸ نگران شورشها وتقابل با مردم خود هستند.در همین راستا همین مساله شرایط تصمیم گیری را برای آنها دشوارتر خواهد کرد وحتی به تعبیری، دلیل این همه اختلاف مرکل واولاند وکامرون در تصمیم گیریها را باید درهمین فشار افکار عمومی داخلی دانست.
خبر رسانی که همه را شگفت زده کرد
صحبتهای این استاد دانشگاه واز طرف دیگر اخبار بیرون آمده از محور گفت وگوهای اجلاس گروه ۸ درباره بحران اقتصادی در حالی مطرح می شود که برخی رسانه های دول غربی از روز برگزاری این جلسه با خبرهای عجیب وغریب تلاش کرده اند که محور اصلی این صحبتها را درباره بحث ایران و سوریه عنوان کنند که این موضوع در بحث حرفه ای رسانه ها باعث شگفتی اهالی رسانه شده است.
چرا که براساس تمام اخبار ومجموع عناوین مطرح شده دراین اجلاس همه محورهای این جلسه به بحثهای اقتصادی وروزهای بحرانی اروپا مربوط بوده و موضوع ایران و سوریه اصلا در دستور کار جلسه گروه ۸قرار نداشته است.
حتی به باور برخی صاحب نظران که بلافاصله به تحلیل وبررسی محورهای این جلسه پرداخته اند شرایط بحرانی فعلی اقتصادی اروپا وغرب به گونه ای است که گروه ۸مجالی برای بررسی مسائلی همچون سوریه وایران ندارد.
سعید هداوند دراین باره می گوید:وقتی از یک طرف خانم مرکل به نخست وزیر یونان می گوید که ماندن یونان در اتحادیه اروپا را به همه پرسی بگذارد واز طرف دیگر اولاند به علاقه اوباما مبنی برماندن یونان در یورو دراین اجلاس تاکید می کند یعنی هم بحران شدیدتر شده وهم بحران اختلاف نظر جدی در حال برجسته تر شدن است.چرا که اگر چنین بحرانی وجود نداشت ماشاهد شکست این جلسه در رسیدن به هدفی مشخص نبودیم.
اما دراین بین وبا توجه به گفته های این اقتصاد دان گویا برخی رسانه های غربی به اصل ماجرای بحرانی بودن شرایط توجهی نداشته اند ودر همین راستا ماجرای سوریه وایران را جز محورهای این جلسه عنوان کرده اند که این مسئله از لحاظ خبری جای تردیدهای حرفه ای فراوانی را به وجود می آورد وحتی برخی شائبه سیاسی کاری این رسانه ها را قبل از نشست بغداد مطرح می کنند.

حسین اعرابی

برچسب ها:
آیا مشکلات گروه ۸پایانی خواهد داشت؟
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان