اقتصاد مقاومتی، اقتصاد پیش روی جمهوری اسلامی ایران

  • شناسه خبر: 5547
اقتصاد مقاومتی، اقتصاد پیش روی جمهوری اسلامی ایران

fبه گزارش “خانه خشتی” : با ظهور انقلاب اسلامی ایران، شکل جدیدی از حکومت در دنیا پدیدار شد که هم مردمی بود و هم اسلامی. حکومتی که بنای سازگاری با هیچ یک از ابرقدرتهای شرق و غرب را نداشت و به هیچ قدرتی جز قدرت ایمان و پشتوانه مردم خویش وابسته نبود. ظهور این نوع […]

خانه » آخرین اخبار » اقتصاد مقاومتی، اقتصاد پیش روی جمهوری اسلامی ایران

fبه گزارش “خانه خشتی” : با ظهور انقلاب اسلامی ایران، شکل جدیدی از حکومت در دنیا پدیدار شد که هم مردمی بود و هم اسلامی. حکومتی که بنای سازگاری با هیچ یک از ابرقدرتهای شرق و غرب را نداشت و به هیچ قدرتی جز قدرت ایمان و پشتوانه مردم خویش وابسته نبود.

ظهور این نوع جدید حکومتی، آن هم در منطقهای مانند خاورمیانه که شاهراه حیاتی ارتباطی و قطب انرژی دنیاست، به مذاق مستکبرین ناخوشایند بوده و هست. از آن ناخوشایندتر، صدور این انقلاب به دلها و قلوب مسلمی و سایر ملل است که به تازگی خود را در انقلابهای اسلامی منطقه خود را نمودار ساخته است.
ذات وجود چنین نظامی برای اردوگاه استکبار، خطری همیشگی را به دنبال دارد. لذا از روزهای آغازین این مولود مقدس، بنای دشمنی را در اشکال گوناگون بنا نهادند.ابتدا به صورت ترورها و اقدامات خونین داخلی،قائلههای گوناگون و سپس جنگ تمام عیار نظامی. این نکته نیز قابل ذکر است که تا جمهوری اسلامی ایران با حفظ ارزشهای خود باقی بماند این دشمنیها ادامه خواهد یافت.
جنگ نظامی که پایان یافت، تاکتیک دشمن نیز تغییر کرد و به جای تهاجم نظامی، تهاجمات خود را به سایر عرصهها از جمله عرصه اقتصادی کشاند. وجود تحریمهای گسترده و گاها بینظیر اقتصادی پس از دوران جنگ نظامی و تنگتر شدن هر روزه این حلقه محاصره تحریمها، خود گواهی بر این مدعاست.
در سوی دیگر این میدان، جمهوی اسلامی ایران که از جمله آرمانهای آن، حمایت از مستضعفین و مبارزه با مستکبرین عالم است، در راه نیل به اهداف و ارزشهای خویش وارد صحنه مبارزه شد و موفقیتهای عمدهای در نبردهای نظامی، علم و فناوری و… به دست آورد.
اما در نبرد اقتصادی چه؟ درست است که مدل بهینه اقتصادی برای جمهوی اسلامی ایران اقتصاد اسلامی است، اما تا به ثمر نشستن این مدل متعالی چه باید کرد؟
آیا مدلهای اقتصادیای که در کشور تدریس میشد، میشود و در برنامهها پیاده میشود توان مقابله با جنگ اقتصادی دشمن را دارد؟
مدل اقتصادیای که کشور عمدتا پس از جنگ در پیش گرفت، مبتنی بر بازار آزاد، پذیرش نظم بین الملل و… بود که در این صورت میبایست ایران نیز به عنوان جزء کوچکی از دهکده جهانی با کدخدایی ایالات متحده آمریکا نقش بازی کند. دهکدهای که هر کس در آن از دستورات کدخدا تخطی کند مورد مجازات سازمانهای بین المللی(!) قرار میگیرد. طبیعتا اهداف رشد اقتصادی و توسعهای این مدلها مبتنی بر پذیرش ارزشهای غربی است که در تضاد با مبانی و اصول انقلاب اسلامی قرار دارد. حال چه کنیم؟
چند راه وجود دارد: سادهترین راه نفی ارزشهای انقلاب اسلامی و پذیرش اصول لیبرالیسم اقتصادی است. در این راه هدف جمهوری اسلامی ایران میشود رسیدن به نقطهای مانند ترکیه یا کره جنوبی یا شبیه آنها. راه دوم پذیرش اصول لیبرالیسم اقتصادی و انقلاب اسلامی توأمان با هم است(!) در این شیوه با توجه به این که ارزشهای انقلاب اسلامی در تعارض با دیگران استمورد هجمه آنان قرار میگیریم و از طرفی سلاح مقابله با آنان در اختیار ما نیست. چرا که مدلهای اقتصادی کنونی، مبتنی بر پیادهسازی در شرایط اطمینان و ثبات پی ریخته شدهاند. لذا جمهوی اسلامی ایران در این حالت روز به روز از لحاظ توان داخلی تحلیل رفته و بیشتر در موضع ضعف و انفعال قرار میگیرد. حاصل این شیوه، کاری است که سالهاست در کشور ما انجام میشود: دور زدن تحریمها و در نتیجه پوسیدگی درونی اقتصاد کشور.
اما راه حل بهینه برای کشور ما مدلی اقتصادی است که بتواند کشور ما را در شرایط جنگ . مبارزه به پیش ببرد. شرایطی که بر خلاف سایر کشورها برای ما شرایط گذرا نیست و حالت دائمی دارد. در این مدل اقتصادی به تحریمها به عنوان فرصتهایی نگریسته میشود که میتواند از این فرصتها برای کارا نمودن و اصلاح نقاط ضعف سیستمهای اقتصادی کشور استفاده شود. مشکلاتی که زیر سایه سنگین درآمدهای کلان نفتی پوشیده بودند و روز به روز گستردهتر میشدند.
همایش ملی اقتصاد مقاومتی به همت “قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج دانشجویی” ، “دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران”، “مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشگاه علم و صنعت” و “مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشگاه صنعتی شریف” به عنوان اولین همایش در این زمینه قصد دارد با هدف معرفی این الگو در کشور و نیز جمعآوری اطلاعات و نظرات نخبگان بخشهای مختلف کشور، اولین گام را در این زمینه بردارد. در این راستا از افراد و مسئولین مختلف کشوری و دانشگاهی دعوت به عمل آمده است.
سخنران افتتاحیه همایش دکتر جلیلی دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی می باشند. نکته قابل توجه آنکه سخنرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی پنج روز قبل از مذاکرات بغداد برگزار شده و این تقارن می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. برخی دیگر از سخنرانان همایش اقتصاد مقاومتی عبارتند از:
دکتر غضنفری(وزیر صنعت، معدن، تجارت)،
دکتر درخشان(استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد ایران)
دکتر زاهدی وفا(رئیس و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع))
محورهای همایش عبارتند از:
اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی
اقتصاد مقاومتی، راهبردی در تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
اقتصاد مقاومتی، نظریه اقتصادی الگوی مقاومتی
ارتباط اقتصاد مقاومتی و فرهنگ مقاومت
ارتباط اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی مقاومت
اقتصاد مقاومتی، راهبردی در نیل به پیشرفت و عدالت
اقتصاد مقاومتی، بنیان های نظری و مبانی اسلامی
اقتصاد مقاومتی، راهکارهای فعال در مواجهه با تحریم های اقتصادی
اقتصاد مقاومتی، فرصت های ملی و منطقه ای
اقتصاد جهانی، آینده پژوهی روندهای آینده نظام جهانی
اقتصاد مقاومتی، بازخوانی تجربیات ارزشمند دفاع مقدس

دستگاهها و مراکز مختلفی حمایت خویش را از این همایش به صورت مالی و معنوی اعلام کردهاند که عباتند از:
کانون نخبگان بسیجی
مرکز مقاومت بسیج وزارت امور اقتصادی و دارایی
مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علوم اقتصادی
دانشگاه شهید بهشتی

برچسب ها:
اقتصاد مقاومتی، اقتصاد پیش روی جمهوری اسلامی ایران
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان