زمانی برای آینده نگری

  • شناسه خبر: 5493
زمانی برای آینده نگری

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از شانا : هنگامی که متیو سیمونز در سال ۲۰۰۵ در کتاب “غروب نفت در صحرا بحران آتی نفت عربستان و اقتصاد جهانی” درباره مشکلات و محدودیت های پایداری تولید نفت عربستان هشدار داد، عده ای این تحلیل علمی را ناشی از بدبینی مفرط وی ارزیابی کردند. اما هم […]

خانه » آخرین اخبار » زمانی برای آینده نگری

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از شانا : هنگامی که متیو سیمونز در سال ۲۰۰۵ در کتاب “غروب نفت در صحرا بحران آتی نفت عربستان و اقتصاد جهانی” درباره مشکلات و محدودیت های پایداری تولید نفت عربستان هشدار داد، عده ای این تحلیل علمی را ناشی از بدبینی مفرط وی ارزیابی کردند.

اما هم اکنون ابراز نگرانی وزیر نفت عربستان از نزدیک شدن به نیمه دوم سال و پیشنهاد به کشورهای عمده مصرف کننده برای افزایش ذخایر استراتژیک، نشان آشکاری از ناتوانی کشورهای تولیدکننده نفت در پاسخگویی به نیازهای واقعی و التهاب های ساخته سفته بازان نفتی است.

جسارت دهی به کشورهای اروپایی و آمریکا برای وضع قوانین و فشارهای اقتصادی برضد ایران، به این مضمون که در صورت حذف ایران از بازار، عربستان سعودی توان جایگزینی نفت ایران را دارد، افسانه ای بیش نیست و کم کم زمزمه های کارشناسان مختلف از گوشه و کنار جهان مبنی بر ناتوانایی این کشور عربی برای عمل به وعده هایش و تامین نفت موردنیاز بازار به گوش می رسد.

سیمونز در کتاب غروب نفت در صحرا اذعان می دارد: با بررسی ۴۰۰ مقاله علمی به این نتیجه رسیده ام که عربستان در ادامه تولید نفت خود دچار مشکلاتی بسیار حاد و … افزایش تولید این کشور تنها یک افسانه است.

این ادعاهای عربستان هر چند در مقطعی کوتاه مایه دلگرمی کشورهای اروپایی شد، اما هرگز نتوانست آرامش لازم را ایجاد و نیاز واقعی آنها را به نوع خاص نفت خام ایران برطرف کند؛ این ادعا در این شرایط، محک دیگری شد برای سنجش توان عربستان سعودی و کارشناسان غربی را بر آن داشت تا دیگر بار و به دقت، بضاعت واقعی عربستان را به ارزیابی بگذارند.

سیمونز در کتاب خود می افزاید: برخلاف این که در دنیا ادعا می کنند ذخایر عربستان ۲۵۰ میلیارد بشکه است، من ادعا می کنم که این ذخایر از ۱۱۰ میلیارد بشکه تجاوز نمی کند.

بدیهی است در این شرایط، زوایای پنهان و نقاط ضعفی که تا پیش از آن پنهان مانده بود، رخ می نماید و ادعاهای بزرگ در پرتو آفتاب حقیقت رفته رفته رنگ خواهند باخت.

سرانجام آنچه می ماند، عملکرد غیراخلاقی برخی کشورهای همسایه اسلامی و عضو اوپک در همسویی با استکبار جهانی در قبال همسایه مسلمان خود است.

ایران اسلامی که تمام قد، در مقابل زورگویی های استکبار ایستاده و مردانه سی و اندی سال را تحت فشارهای گوناگون سپری کرده و از مواضع به حق و جهانی اسلام عدول نکرده است، همواره خواهان برخورد غیرسیاسی با نفت و بازار جهانی انرژی بوده و خود را متعهد به ایفای نقش موثر در بازار می داند و هرگز خواهان ایجاد تنش های غیر منطقی در بازار نبوده است.

بدیهی است که هر تحول، تصمیم و تغییر یک جانبه از سوی قدرت های مطرح، پدیدآور پیامدهای جبران ناپذیر است که دود آن مستقیم به چشم مصرف کنندگان و در نهایت اقتصاد جهانی می رود و تزلزل اقتصادی و سیاسی را سبب می شود.

جمهوری اسلامی ایران با متانت به تمام تهدیدها و کلان گویی ها در عرصه عمل پاسخ می دهد و به یقین ملت ها نیز متاثر از جنبش های بیداری اسلامی در جهان اسلام، پاسخی درخور به سلاطین خود خوانده و دست نشانده خواهند داد.

برچسب ها:
زمانی برای آینده نگری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان