گزارش ویژه ازعلامت سوال‌ها در مورد یک موسسه خیریه/

راز سر به مهر موسسه خیریه مولی الموحدین/ فرار مرعشی از شفاف‌سازی مالی در این موسسه/ماجرای موروثی شدن یک شبه این خیریه

  • شناسه خبر: 52769
راز سر به مهر موسسه خیریه مولی الموحدین/ فرار مرعشی از شفاف‌سازی مالی در این موسسه/ماجرای موروثی شدن یک شبه این خیریه

اگرچه در تیرماه سال ۹۰ یدالله موحد دادستان وقت کرمان و ریس کل جدید دادگستری استان در نشست خبری با اصحاب رسانه از رد پای شهرام جزایری در پرونده زمین خواری هفت باغ کرمان مربوط به موسسه ی همیشه جنجالی مولی الموحدین پرده برداشت؛ اما هیچگاه جزئیات این ماجرا منتشر نشد تا روابط جزایری و مولی الموحدین همچنان سر به مهر باقی بماند.

خانه » آخرین اخبار » راز سر به مهر موسسه خیریه مولی الموحدین/ فرار مرعشی از شفاف‌سازی مالی در این موسسه/ماجرای موروثی شدن یک شبه این خیریه

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از دانا، طی هفته های گذشته، سخنان روحانی در همایش کشوری مبارزه با فساد بازتاب گسترده ای داشته است و پس از مرقومه رهبری برای این همایش، بسیاری به دنبال اثبات فساد در قسمت‌های مختلف سخنرانی های زیادی را انجام داده اند.

موسسه مولی الموحدین یک موسسه خیریه بود که با کمک های دولتی و جمعی از خیرین استان کرمان در این استان تشکیل شد. با پشتوانه حضور موسسین اولیه از جمله امام جمعه وقت و حسین مرعشی استاندار وقت استان کرمان شکل گرفت.

این موسسه در نهایت توانست موفقیت های زیادی به دست آورده و در اواخر سال ۸۴ سرمایه این موسسه بالغ بر هزار میلیارد بود که این مبلغ برای یک موسسه خیریه مبلغ بسیار زیادی به شمار می‌رفت.

با روی کار آمدن دولت نهم، حسین مرعشی به عنوان برادر خانم هاشمی رفسنجانی و همچنین یکی از موسسین این موسسه خیریه از سمت استانداری استان کرمان کنار رفته و این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای ذی نفعان در این موسسه به وجود آورد.

زنگ خطر تغییر دولت موجب شد که هیئت رئیسه موسسه خیریه مولی الموحدین در یک اقدام عجیب و غیر منتظره بند ۱۳ اساسنامه را تغییر داده و موسسه خیریه را موروثی کنند؛ به طوری که هر یک از اعضای هیئت امناء در زمان حیات خود موظف هستند یک نفر را به عنوان جایگزین مشخص کنند که وقتی از دنیا رفتند و یا به هر دلیلی نتوانستند به فعالیت شان ادامه دهند آن فرد جایگزین شود.

این اقدام در حالی صورت گرفته بود که حسین مرعشی در دوران استانداری خود بارها این پیشنهاد را رد کرده بود و حتی در جایی گفته بود که استاندار کرمان رئیس مولی الموحدین بوده و این موسسه وابسته به استانداری است.

 از نظرشکل ظاهری کار، ممکن است این اقدام بی اشکال باشد، اما از نظر محتوایی بی اشکال نبوده؛ چرا که کسانی در شکل گیری این خیریه وارد شده و کمک کرده بودند که با نگاه به حقوقی بودن اعضای هیات امنا وارد شده بودند و در ادامه کار با این روند موافق نبودند.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، منطقه اقتصادی سیرجان، هواپیمایی ماهان ایر، کارخانجات مدرن خودرو، احداث فرودگاه، ایجاد هتل ها و مراکز خدماتی، رفاهی و ورزشی از جمله سرمایه گذاری های این موسسه است.
همچنین موسسه خیریه مولی الموحدین صد در صد سهام ماهان ایر و ۵۰ درصد سهام کرمان خودرو را در اختیار دارد.
کنار گذاشتن موسسین حقوقی و انتخاب ۱۱ نفر از شخصیت های حقیقی که عمدتا از نزدیکان و افراد مورد اعتماد مرعشی بودند باعث شد که شبهه سوء استفاده های شخصی در این موسسه پر رنگ تر شود.
در این میان عدم ارائه گزارش عملکرد مالی شفاف توسط هیئت امنا به تقویت این شبهه دامن زد.
حسین مرعشی در مصاحبه با روزنامه سرمایه با اشاره به خیریه بودن این موسسه ارائه گزارش عملکرد مالی برای موسسات خیریه را غیر لازم و ضروری عنوان کرد و گفت: “مگر خیریه ها هم گزارش می دهند”.
این در حالی است که روحانی، چندی پیش در همایش مبارزه با فساد گفته بود که هر قدرتی که رویش نظارت نباشد مشکل پیش می‌آید؛ نظارت بر هر موردی و هر جنبه‌ای را باید درست کنیم تا فساد ایجاد نشود؛ اما محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس که در سال ۸۴ معاونت برنامه ریزی استانداری کرمان را بر عهده داشت و از سوی استاندار وقت مامور به پیگیری این پرونده و بازگشت اموال و نظارت دولتی بر این موسسه شده بود در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد: “که این موسسه یک مجموعه متمکن و برخوردار است که از ظرفیت های ملی استفاده کرده است”.
وی معتقد بود گزارش عملکرد این موسسه شفاف نیست و موروثی کردن آن خلاف قانون است.

از طرف دیگر روحانی در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد اظهار داشت که بر روی بخش‌هایی هم که انحصار وجود دارد باید نظارت قوی‌تری اعمال شود و با ارتقاء شفافیت شرایط رقابت برابر فراهم شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه بزرگترین فساد از رانت اطلاعاتی آغاز می‌شود، بر کاستن رابطه و حضور مردم با دستگاه‌های اداری تأکید کرد و گفت: باید ارتباط مردم با دستگاه های اداری محدود شود و اگر سطح ارتباط مراجعه‌کننده به یک نفر کاهش پیدا کند بدون تردید از سطح فساد هم کاسته خواهد شد، چرا که می‌توان نظارت کامل‌تر و سریع‌تری اعمال کرد.

در حال حاضر آنچه که مشخص است مسئولین این موسسه مالی و اعتباری از شفاف‌سازی مسائل مالی مربوط به این موسسه مالی فرار کرده و به دنبال تبصره‌هایی هستند تا از آن طریق از پاسخگویی به مسئولان مربوط طفره بروند.

هرچند چندی پیش پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در گفتگو با بوتیا در رابطه با انتشار اسنادی در مورد موسسه اقتصادی مولی الموحدین گفت: به زودی در صحن علنی مجلس موضوع موسسه مولی الموحدین با اسناد معتبر مطرح می شود؛ اما همچنان در مورد این موسسه علامت سوال های زیادی وجود دارد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اسناد موجود در زمینه این موسسه خیریه گفت: با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی کلیه اسناد و مدارک مربوط به موسسات اقتصادی مشابه از سراسر دنیا و همچنین اسناد معتبر مربوط به این موسسه نیز جمع آوری و فراهم شده است. ان شاء الله به زودی در صحن علنی مجلس با طرح موضوع موسسه مولی الوحدین در خصوص شفاف سازی حساب های مالی آن اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

البته حرف ها و حدیث ها در خصوص فعالیت های این موسسه خیریه بسیار بوده به طوری که این شرکت به عنوان مجری پروژه هفت باغ علوی که چندی قبل رد پای «شهرام جزایری» نیز در تصرف زمین‌های آن به چشم خورد، همیشه با حاشیه‌‌های زیادی همراه بوده و همواره شایعاتی به دنبال خود داشته است؛ از جمله این شایعات، انتشار خبر خرید زمین‌‌های ملی با قیمت بسیار پایین و با استفاده از رانت ناشی از نفوذ مدیران ارشد استان در موسسه خیریه‌ی مذکور و شرکت های وابسته ی  آنو  نیز واگذاری این زمین‌ها به قیمتی بسیار بالاتر به مردم است.

اگرچه در تیرماه سال ۹۰ یدالله موحد دادستان وقت کرمان و ریس کل جدید دادگستری استان در نشست خبری با اصحاب رسانه  از رد پای شهرام جزایری در پرونده زمین خواری هفت باغ کرمان مربوط به موسسه ی همیشه جنجالی مولی الموحدین پرده برداشت؛ اما هیچگاه جزئیات این ماجرا منتشر نشد تا روابط جزایری و مولی الموحدین همچنان سر به مهر باقی بماند.

در حقیقت آنچه که درباره این موسسه خیریه اهمیت دارد کارنامه عملکرد اقتصادی این مجموعه از ابتدای تأسیس تا کنون منتشر نشده است؛ در حالی سوال اصلی و بی پاسخ این است که ایجاد درآمد در این مجموعه که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند، چگونه مدیریت شده است؟

قطعاً موسسات و نهادهایی با عملکرد موسسه خیریه مولی الموحدین کم نبوده و باید فعالیت های اقتصادی و خیریه این موسسات شفاف‌سازی شود تا مردم بهتر بتوانند به این موسسات اعتماد کنند؛ رسیدگی به مولی الموحدین پس از ده سال درگیری و کشمکش نشان می‌دهد که مسئولان اقتصادی با کسی تعارف نداشته و در زمینه ایجاد عدالت اقتصادی با کسی مماشات به خرج نمی‌دهند.

با پیگیری های نمایندگان در کمیسیون اقتصادی بالاخره در اواخر سال گذشته، کمیسیون اقتصادی مجلس توانست مصوبه را تصویب کند که طی آن افشای اطلاعات مالی مربوط به موسسات خیریه آزاد می‌شود و نهادها و موسسات مالی کشور موظفند اطلاعات مالی خود را اعلام کنند.

اما آنچه به نظر می رسد این است که این موسسه امروز در پشت پرده یک موسسه خیریه سرمایه‌های کلانی دارد که همچون یک مافیای بزرگ اقتصادی در کرمان و حتی در کشور در بسیاری از مناسبات اقتصادی کشور تاثیرگذار است و تغییر در ساختار ان نیازمند یک حرکت انقلابی و بزرگ است.
باید منتظر ماند و دید با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص برخورد با فساد اقتصادی و عزم سه قوا در برخورد با مفاسد اقتصادی،‌ وضعیت این موسسه خیریه پس از سالها جنجال مالی روشن می‌شود یا خیر؟

حسین مرعشی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار “خانه خشتی” در خصوص ماهیت مؤسسه مولی الموحدین، این مؤسسه را عام المنفعه و از مؤسسات بسیار موفق کشور عنوان کرد و افزود: مؤسسه مولی الموحدین اولین مؤسسه غیرانتفاعی خیریه است که به جای امداد و دستگیری از فقرا، توسعه را هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اقدامات این مؤسسه در بم ابراز داشت: با احداث ارگ جدید در نقطه محرومی مثل بم، امروز بیش از ۶ هزار نفر با شرافت در آنجا مشغول به کارند و زندگی می کنند، این کار چیزی جز خدمت نیست.

مرعشی افزود: هر چه درآمد از این محل کسب می شود، صرف کار جدید و توسعه جدید شده و یک ریال هم کسی کسب درامد نمی کند.

وی تأسیس ماهان و تجهیز یکی از ناوگان های پیشرفته کشور برای مسافرت های مردمی را کار خیری بیاان کرد که هیچ چیز دیگری از آن واجب تر نیست و گفت: امروز ۵ هزار نفر در خانواده ماهان مشغول به کارند.

حسین مرعشی با اشاره به اینکه اشتغال آفرینی مؤسسه مولی الموحدین تاکنون برای بیش از ۱۲ هزار نفر در زندگی آبرومندانه آن ها مؤثر بوده است، اظهار داشت: این مؤسسه با حضور ۱۵ نفر از افراد مؤثر از جمله آقایان کریمی، دکتر مصطفوی، پهلوان زاده، دکتر فدایی، مهندس شهبر، مرحوم مهندس سجادی، عرب نژاد و مراد علیزاده و ذوالعلا ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اساس و تفکر مؤسسه بر این است که امداد راه نجات کشور نیست و توسعه راه نجات کشور است، ادامه داد: ما جمعی بودیم که می خواستیم به توسعه دامن بزنیم و دلمان نمی خواست این توسعه شخصی باشد؛ همه کارها هم مجاز بود شخصاً انجام شود، اما ترجیح دادیم در قالب یک مؤسسه غیرانتفاعی متعلق به همه مردم انجام دهیم.

مرعشی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص حضور وی در جلسه ای که چندی پیش با حضور وی در منزل شیخ علی هاشمیان برگزار شد، گفت: من کارهایم را بدون جلسه انجام می دهم و هر جا دعوتم کنند، به آن ها مشورت می دهم.

وی هم چنین به اجرای سه پروژه در رفسنجان با همکاری مؤسسه مولی الموحدین خبر داد و افزود: پروژه آلومینیوم سازی ۲۴۰ هزار تنی، توسعه گلخانه ها و پروژه LAB از مجموعه کارهای مؤسسه است که بزودی اخبار آن اعلام می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
اخبار رفسنجان حسین مرعشی خانه خشتی رفسنجان موسسه خیریه مولی الموحدین
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمد حسين

    دكتر پور ابراهيمي لطفا بگن با شركت تعاوني پسته چه كردند و شركت پسته ملي ايرانيان كه ايشون مغز متفكرش بودن كجاست

    بهمنيار

    جالبه که با اين که همه سرمايه گذاريها صورت گرفته توسط خاندان هاشمي در هر شهري به غير از رفسنجان زادگاهشون بوده
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان