یادداشت/گفتار 4

شهروندان رفسنجانی ۴.۵ برابر مالیات سرانه استان مالیات میدهند

  • شناسه خبر: 51562
شهروندان رفسنجانی ۴.۵ برابر مالیات سرانه استان مالیات میدهند

از ساکنان استان کرمان در سال گذشته، مبلغ ۸۲۶ میلیارد تومان و سهم شهر رفسنجان از این مبلغ، ۳۶۱ میلیارد تومان (یعنی حدود ۴۴%) بوده است.

خانه » آخرین اخبار » شهروندان رفسنجانی ۴.۵ برابر مالیات سرانه استان مالیات میدهند

به گزارش “خانه خشتی“، بررسی هر پدیده‌ی اجتماعی مستلزم آن است که متغیرهای متعددی مورد توجه و بررسی قرار گیرند و این متغیرها میتوانند از نظر افراد، گوناگون باشد؛ بنا بر این هر پژوهشگری بر اساس سطح تحصیلات، فضای فکری و اعتقادات خود به بررسی و تحلیل مشکلات اجتماعی پرداخته و راهکار ارائه میدهد .

از این روی، تحلیلی که از آفت قومگرایی و جناحبازی در شهر رفسنجان در یادداشتهای گذشته‌ام ارائه کردم محصول فضای فکری و تجربه‌ی شخصی‌ام بود و میدان برای هر کدام از کسانی که خود را در این زمینه، صاحب‌نظر میدانند به منظور ابراز عقیده و تحلیل باز است.

بعد از انتشار سومین گفتار از مجموعه‌ی یادداشتهای آفت جناحبازی در رفسنجان همچون گذشته از خوانندگان محترم، نظریات متعددی دریافت شد که بسیاری از آنها در تأیید این مطلب و آثار آن بر شهرمان و تعدادی هم در رد و مخالفت با آن بود که در پی‌نوشتِ یادداشت مزبور در سایت خانه‌ی خشتی عیناً منعکس گردید.

ضمن سپاسگزاری از همه‌ی خوانندگان محترم در این نوشتار، درصدد پاسخ به نظریاتی هستم که در رد تحلیل اینجانب بیان گردیده است.

در پاسخ به این که یادداشت نامبرده، فاقد نگاه کارشناسانه و خالی از اعداد است باید به استحضار برسانم که:

نخست بنده تعمداً به دنبال بیان اعداد نبودم زیرا استخراج آمار درست در کشور ما کار بسیار دشواری است و در صورت ارائه، زمینه‌ی بروز مجادلاتی را فراهم میکند که گاه اصل موضوع را به حاشیه میکشاند.

دوم برای نشان دادن تنها گوشه‌ای از اجحافی که به مردم شهرمان میشود به مصاحبه‌ی یکی از مسئولان محترم شهر اشاره میکنم که اعلام نمودند مالیات اخذشده از ساکنان استان کرمان در سال گذشته، مبلغ ۸۲۶ میلیارد تومان و سهم شهر رفسنجان از این مبلغ، ۳۶۱ میلیارد تومان (یعنی حدود ۴۴%) بوده است.

از روی کنجکاوی و با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت استان کرمان و شهر رفسنجان را استخراج کردم که به ترتیب ۲,۹۳۸,۹۸۸(دو میلیون و نهصد و سی و هشت هزار و نهصد و هشتاد و هشت) نفر جمعیت استان کرمان و ۲۸۷,۹۲۱ (دویست و هشتاد و هفت هزار و نهصدو بیست و یک) نفر از آن (یعنی حدود ۱۰% جمعیت استان) جمعیت شهر رفسنجان اعلام گردیده بود.

با تقسیمی ساده مشخص میشود که مالیات سرانه برای هر شهروندِ ساکن استان کرمان حدود ۲۸۰.۰۰۰

(دویست و هشتاد هزار تومان) است و این در حالی است که مالیات سرانه برای هر شهروند رفسنجانی مبلغی حدود ۱,۲۵۳,۸۱۶ (یک میلیون دویست و پنجاه سه هزارو هشتصد شانزده) تومان است؛

به عبارت دیگر شهروندان ساکن رفسنجان با حدود ۱۰% جمعیت استان حدود ۴۴ % مالیات استان را پرداخت مینمایند!!!

به زبان ساده هر شهروند رفسنجانی حدود ۴.۵ برابر هم‌اُستانیهای خود در سایر شهرهای استان، مالیات میپردازند!

البته یادآوریِ مجدد این نکته ضروری است که استناد بنده به مصاحبه‌ی آن مقام محترم مسئول است و در صورتی که مسئولان یا سازمانهای ذیربط به اعداد فوق معترض باشند بنده و شهروندان رفسنجانی، بسیار خوشوقت خواهیم بود که عدد دقیق مالیات اخذشده را این بزرگواران اعلام فرمایند.

حال با توجه به آمار فوق که نیاز به بحث کارشناسانه هم ندارد جای طرح این پرسش است که مگر شهرستان ما چه قدر از اعتبارات استانی سهم دارد یا به چه میزان در آن سرمایه‌گذاریی کرده که باید ۴.۵ برابر سرانه‌ی استان مالیات بپردازد؟

اگر مسئولان محترم، استدلال فوق و اعداد ما را بپذیرند باید به این پرسش، پاسخ گویند که شهرستانی که مستعد آن است که ۴.۵ برابر سرانه‌ی استان مالیات بپردازد چرا نباید دارای سهمی بدین مقدار از جذب اعتبارات استانی یا کشوری باشد؟

منقدان دیگری اینجانب را متهم به آن کرده‌اند که به دنبال کسب جایگاه یا اِشغال مسندی هستم که در جواب این عزیزان روشندل و روشن‌ضمیر باید بگویم کدام انسان عاقلی را دیده‌اید که خواهانِ به چنگ آوردن پُست و مقام در شهری باشد و حال آن که به همه‌ی بازیگران مؤثر و جناحهای سیاسی آن شهر همزمان بتازد؟

اگر به چنگ آوردن پست و مقام با انتقاد و نیشتر به پیکره‌ی جریانهای سیاسی به دست میآمد که چاپلوسان و متظاهران را تا کنون راهی به دستگاه و قدرت نبود.

و نهایتاً عده‌ای نیز بنده را متهم کرده‌اند که به واسطه‌ی سواد اندک به دنبال خودنمایی هستم؛

ضمن تشکر و قدردانی ویژه از اینان به واسطه‌ی اشاره‌ی درست به این نکته‌ی صحیح و مطلب حق از همه‌ی صاحبنظران دعوت میکنم بنده را با بیان نظریات ارزشمند خود یاری فرمایند که گستردگی و بلندی نظر شما پوشاننده‌ی کمی سواد من است.

و در آخِر، یادآوری این نکته را ضروری میدانم که ما درس‌آموختگان مکتب سرخ عاشوراییم؛

مکتبی که در آن حضرت سیدالشهدا (ع) به ما آموخت در راه اقامه‌ی حق و عدالت از بذل هیچ چیز حتی جان دریغ نکنیم.

والسلام

یادداشت از سیدمرتضی سیدحسینی

برچسب ها:
اخبار رفسنجان خانه خشتی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • اشنا

    سلام بودجه عمرانی رفسنجان دوازده میلیارد تومان است
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان