ماجرای پاراچین،آزمون بزرگ آمانو وآژانس!

  • شناسه خبر: 5028
ماجرای پاراچین،آزمون بزرگ آمانو وآژانس!

“خانه خشتی” : یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت گفته است: اولویت در مذاکرات آینده آژانس با ایران دسترسی بازرسان به سایت نظامی پارچین است. صحبتهای یوکیا آمانو در حالی منتشر شده که بازرسان آژانس چندین بار در سال ۲۰۰۵ از پارچین بازدید کرده وپرونده آن را مختومه اعلام کرده […]

خانه » آخرین اخبار » ماجرای پاراچین،آزمون بزرگ آمانو وآژانس!

“خانه خشتی” : یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت گفته است: اولویت در مذاکرات آینده آژانس با ایران دسترسی بازرسان به سایت نظامی پارچین است.

صحبتهای یوکیا آمانو در حالی منتشر شده که بازرسان آژانس چندین بار در سال ۲۰۰۵ از پارچین بازدید کرده وپرونده آن را مختومه اعلام کرده اند.

از سوی دیگر براساس عرفهای بین المللی دسترسی به سایتهای نظامی در هر کشور فرآیندی زمان بر است واین موضوع در عرفهای بین المللی کاملا پذیرفته شده که براین اساس دسترسی به سایت پارچین هم در قاعده همین موضوع قرار می گیرد، هر چند که این رفتار آژانس با مختومه اعلام کردم پرونده آن در سال ۲۰۰۵ کاملا متناقض به نظر می رسد.

حقوقدانان بین المللی دراین زمینه براین باورند که بر طبق قوانین خود آژانس پرونده های مختومه را نباید دوباره بازگشایی کرد و این موضوع در تناقض کامل با مبانی حقوق بین الملل دارد.

دراین میان برخی از تحلیل گران براین مسئله تاکید دارند که صحبتهای آمانو نشانه هایی از بهانه گیری های سیاسی دارد که این مسئله سبب شده در رفتارهای آمانو تناقضات فراوانی مشاهده شود.

از سوی دیگر اصرار آمانو براین موضوع سبب شده که دولتمردان کشورهای غیر اروپایی که در پی دستیابی به فن آوری صلح آمیز هسته ای هستند نسبت به این موضوع اعتراضات قابل توجهی داشته باشند.چرا که این دست از دولتمردان براین باورند که آژانس نمی تواند با وجود مختومه اعلام کردن ماجرای آژانس در سال ۲۰۰۵، حالا به برخی دلایل نامعلوم پرونده پارچین را دوباره باز کند.

این اعتراض دولتمردان کشورهای غیر اروپایی در حالی است که نماینده ایران در سازمان بین المللی آژانس هسته ای هم براین موضوع تاکید کرده  واعتراض خود را نسبت به این مساله ابراز کرده است.

اما به هر صورت وبا توجه به آنچه که از شواهد برمی آید آمانو که از زمان آغاز فعالیت خود اصل بی طرفی را با توجه به گزارشها رعایت نکرده ،این بار هم به جای توجه به حقوق بین الملل وارد فضای جهت گیریهای سیاسی شده است.جهت گیریهایی که به موضع گیریهای کشورهای غربی شباهت دارد.آن چنان که بحث پارچین را آمانو به همان صورتی بیان می کند که دولتمردان غربی در باره آن حرف می زنند.

براین اساس به نظر می رسد که در صورت ادامه روند فشار برایران برای بازرسی پارچین وجهه حقوقی آژانس به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. چرا که ماجرای سال ۲۰۰۵ ومختومه اعلام شدن پرونده پارچین توسط مقامات پیشین آژانس،سند حقوقی مهمی دراین راستا محسوب می شود که آژانس با بازگشایی دوباره پرونده این سند مهم را نقض کرده است.

برچسب ها:
ماجرای پاراچین،آزمون بزرگ آمانو وآژانس!
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان