گزارش اختصاصی خانه خشتی:

تلاش رفسنجان برای حضور در اجلاس بین المللی میراث ناملموس بی نتیجه ماند!

  • شناسه خبر: 48287
تلاش رفسنجان برای حضور در اجلاس بین المللی میراث ناملموس بی نتیجه ماند!

با وجود اقدامات قابل توجه دست اندرکاران همایش در رفسنجان، و اطلاع رسانی از طریق رسانه های خبری، آثار استان کرمان به اجلاس بین المللی میراث فرهنگی معنوی راه پیدا نکرد.

خانه » آخرین اخبار » تلاش رفسنجان برای حضور در اجلاس بین المللی میراث ناملموس بی نتیجه ماند!

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی”، همایش میراث فرهنگی معنوی (ناملموس) که از ۱۶ الی ۲۰ مهر ماه در اصفهان برگزار شد، میزبان استان های مختلف ایران بود تا آثار فرهنگی خود را به نمایش گذاشته و به ثبت برسانند.

این در حالی بود که در طول مدت برگزاری همایش ، هیچ غرفه ای از استان کرمان در این اجلاس شرکت نکرد و هیچ میراثی از این استان به ثبت نرسید.

با وجود اقدامات قابل توجه دست اندرکاران همایش در رفسنجان، در راستای مقدمه چینی امور بانوان استانداری و هم چنین دبیرخانه میراث ناملموس در رفسنجان و اطلاع رسانی از طریق رسانه های خبری، آثار استان کرمان به اجلاس بین المللی میراث فرهنگی معنوی راه پیدا نکرد.

فرماندار رفسنجان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: شهرستان رفسنجان به محض دریافت آیین نامه ها و بخشنامه های ابلاغی ،برنامه ریزی برای همایش را از آغاز کرد و جلسات متعدد به منظور شناسایی آثار فرهنگی معنوی شهرستان برگزار کرد . پس از تحقیقات کارشناسان ،جهت معرفی لباس محلی رفسنجان ،گویش ،آداب و سنن ، آیین ها ، ضرب المثل نمایشنامه ای ترتیب داده شد و در جشن هفته دولت نیز ارائه گردید که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

حمید ملانوری از اجرای هزینه ها و تشکیل گروه های مختلف خبر داد و افزود: کلیه اقدامات لازم برای حضور در همایش بین المللی میراث معنوی (ناملموس) فراهم شد و اسامی آثار نیز به اداره کل امور بانوان اعلام گردید.

اقدامات لازم جهت ثبت درخت ۱۵۰۰ ساله پسته اودرج آغاز شده است

وی در ادامه بیان داشت: میراث معنوی پشتوانه فرهنگی ماست و تلاش می کنیم فرآیندی که آغاز شده ادامه یابد و به سال جاری و شرکت در همایش اکتفا نشود .یکی از مهم ترین موارد مورد تاکید ثبت درخت پسته تاریخی اودرج با قدمت ۱۵۰۰ ساله است که توسط اداره محیط زیست و میراث فرهنگی در دست اقدام است .

مسئول دبیرخانه میراث معنوی (ناملموس) رفسنجان نیز با اشاره به ارسال ۱۲ اثر فرهنگی و معنوی به دبیرخانه کرمان، گفت: این آثار شامل ۳ بازی سنتی، معرفیآیین های محلی، دو صنایع دستی مخصوص رفسنجان، شیرینی پسته ای و غذاهای سنتی ، کتاب قصه غول که در برگیرنده آئین های محلی به نویسندگی یکی از بانوان رفسنجانی است به همراه مستداتی شامل پایان نامه ها و کتاب های منتشره مربوط به آئین ،باور،سننو ضرب المثل های عامیانه رفسنجان بوده است.

ناهید سرباز پور موارد شناسایی شده برای ثبت میراث معنوی این شهرستان برای حضور در همایش بین المللی میراث معنوی (ناملموس) را بیش از ۵۰ عنوان مطرح کرد و افزود: این موارد در قالب کار گروهی و با مشارکت اداره ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه ولی عصر (عج)، اداره آموزش و پرورش و اداره میراث فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وجمعی از هنرمندان رفسنجان آماده و به دبیرخانه کرمان ارسال آماده معرفی به همایش گردید اما بازخوردی مبنی بر حضور در اصفهان و شرکت در اجلاس زنان و همایش اصفهان دریافت نگردید.

برچسب ها:
اجلاس بین المللی میراث فرهنگی معنوی اخبار رفسنجان اصفهان خانه خشتی درخت پسته تاریخی اودرج رفسنجان کرمان میراث ناملموس ورزش های بومی محلی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان