استان کرمان دارای بیشترین تعداد بازماندگان از تحصیل می باشد/ بیش از ۹۱ درصد رفسنجانی ها باسوادند

  • شناسه خبر: 46153
استان کرمان دارای بیشترین تعداد بازماندگان از تحصیل می باشد/ بیش از ۹۱ درصد رفسنجانی ها باسوادند

معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: طبق اطلس آماری نهضت سواد آموزی کشور که از سوی مرکز آمار ایران تهیه شده است،، تعداد باسوادان رفسنجانی بین ۸۸ تا ۹۴ درصد می باشد.

خانه » آخرین اخبار » استان کرمان دارای بیشترین تعداد بازماندگان از تحصیل می باشد/ بیش از ۹۱ درصد رفسنجانی ها باسوادند

به گزارش “خانه خشتی”، معاون مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان کرمان صبح امروز در سفر به رفسنجان، به وضعیت آماری بی سوادان در استان کرمان اشاره کرد و گفت: طبق اطلس آماری نهضت سواد آموزی کشور که از سوی مرکز آمار ایران تهیه شده است،، تعداد باسوادان رفسنجانی بین ۸۸ تا ۹۴ درصد می باشد و شهرستان های کرمان، سیرجان، شهربابک، بردسیر، بم، جیرفت، رابر و ارزوئیه نیز از همین تعداد باسواد برخوردار هستند.

صباحی آمار با سوادان شهرستان های انار، کوهبنان، راور و زرند را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: درصد باسوادان در این شهرها بین ۹۴ تا ۱۰۰ درصد می باشد.

معاون مدیر کل آموزش و پرورش استاندر ادامه وضعیت سواد آموزی در استان کرمان را نسبت به آمار کشوری در حد متوسط عنوان کرد و گفت: استان کرمان هم چنین دارای بیشترین تعداد بازماندگان از تحصیل می باشد.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل نهضت سواد آموزی به دستور امام (ره) گفت: ضرورت وجود این نهضت بر کسی پوشیده نیست و امروز می توانیم اعلام کنیم درصد بی سوادی ما قابل قبول است، اما همین میزان کم هم زیبنده نیست و لازمه آن بسیج عمومی و استفاده از فرصت هاست.

ناصر صباحی با اشاره به وضعیت آماری بی سوادان در استان کرمان گفت: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ تعداد بی سوادان استان بیش از ۱۸۶ هزار نفر بوده که از این تعداد نزدیک به ۸۷ هزار نفر اتباع بیگانه بوده اند که با توجه به اینکه در سال ۹۳ باید ۱۸ هزار نفر را با سواد کنیم، تعداد بی سوادان استان به ۷۲ هزار و ۲۲۶ نفر می رسد.

وی اظهار داشت: به دلیل اطلاعات آماری ضد و نقیض، از شهرستان ها درخواست می کنیم برای شناسایی آمار بی سوادان منطقه خود تلاش کنند.

صباحی از کاهش آمار بی سوادان در سال های اخیر خبر داد و گفت: تعداد باسوادان کشور در سال ۱۳۵۵، ۵/۴۷ درصد بوده است که در سال ۹۳ به ۳۳/۹۶ درصد افزایش یافته است، لذا آمار بی سوادان استان کمتر از ۴ درصد می باشد.

معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان عمده مشکلات بی سوادان را در جنوب استان مطرح کرد و گفت: در شمال استان مشکل بی سوادی نداریم، اما باید همه بخش های مردمی و غیر مردمی تلاش کنند تا در سال ۹۴ تعداد بی سوادان ما به صفر برسد.

وی همکاری اداره پست و ثبت احوال را در دریافت اطلاعات افراد بی سواد شناسایی شده بسیار مؤثر دانست و گفت: با کسب اطلاع از نشانی و محل زندگی بی سوادان می توان برای آموزش آن ها و سواد دار شدنشان اقدام کرد.

صباحی نبود بانک اطلاعاتی کامل و مناسب از افراد بی سواد و باسواد را یکی از چالش های نهضت سواد آموزی در کشورعنوان کرد و گفت: نداشتن انگیزه برای آموزش دهندگان و شناسایی نشدن معلولین بی سواد توسط بهزیستی از موانع دیگری است که بر سر راه ما قرار دارد.

وی اعلام کرد: مهم ترین گروه سنی که باید برای سواد دار شدنشان تلاش کرد، بین ۱۰ تا ۲۰ ساله هستند و عده ای از آن ها کودکان و نوجوانان کار هستند که به دلیل مشکلات مالی از تحصیل باز مانده اند.

صباحی افزود: برای افزایش انگیزه این دسته از بیسوادان امکان پرداخت حق الزحمه به آن ها در صورت شرکت در کلاس وجود دارد، ضمن اینکه برای معلولین نیز آموزش دهنده را به محل سکونت افراد می فرستیم.

وی ادامه داد: برای آموزش کودکان بی سرپرست و بدسرپرست نیز تدابیری اندیشیده شده و در این خصوص تفاهم نامه ای با بهزیستی به امضا رسیده است.

معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان هم چنین اظهار داشت: آموزش و پرورش و دستگاه های اجرایی نیز می توانند از ظرفیت کارکنان، معلمین و آموزگاران و مدیران برای این منظور استفاده نموده تا شاهد افزایش حضور آموزش دهندگان در نهضت سواد آموزی باشیم.

صباحی جلوگیری از بازماندن کودکان از تحصیل، تعصبات قومی و ممانعت از تحصیل دختران در شهرهای جنوبی را از دیگر مواردی عنوان کرد که چالشی بر سر راه نهضت سواد آموزی در استان قرار دارد و باید برای رفع آن کوشید.

برچسب ها:
آموزش و پرورش اخبار رفسنجان بی سوادان خانه خشتی رفسنجان کرمان نهضت سوادآموزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان