آیت‌الله خاتمی در برنامه شناسنامه:

نظام در خصوص سران فتنه رأفت به خرج داده است/ به هاشمی برای دور ماندن از فتنه التماس کردم/ برای مجلس پنجم خبرگان لابی‌گری می‌کنند

  • شناسه خبر: 42236
نظام در خصوص سران فتنه رأفت به خرج داده است/ به هاشمی برای دور ماندن از فتنه التماس کردم/ برای مجلس پنجم خبرگان لابی‌گری می‌کنند

وی با توصیه به کسانی که برای رفع حصر تلاش می‌کنند گفت: نصف تلاشتان را بگذارید برای اینکه سران فتنه بگویند بیراهه رفتیم و ضربه به کشور زدیم که قطعا وضعیت عوض می‌شود.

خانه » آخرین اخبار » نظام در خصوص سران فتنه رأفت به خرج داده است/ به هاشمی برای دور ماندن از فتنه التماس کردم/ برای مجلس پنجم خبرگان لابی‌گری می‌کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در خصوص انتخابات آینده مجلس خبرگان، لابی‌گری‌های سیاسی در حال انجام است اما از آنجا که این مجلس در جایگاه تعیین رهبری است، نباید در ورطه بازی‌های سیاسی بیفتد.

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری امروز جمعه، ۲۰ تیرماه در برنامه شناسنامه با اشاره به اینکه ما در جامعه امروز خود حزب نداریم اما من خودم را در طیف ارزشی‌ها می‌دانم، گفت:‌البته طیف اصولگرا در عمل نشان دادند که به ارزش‌ها نزدیک‌ترند.

وی با طرح این سؤال که چرا نمی‌گویم ارزشی و می‌گویم نزدیک‌تر به ارزش‌ها، گفت: بنده نقاط ضعفی هم در میان اصولگرایان سراغ دارم و در میان غیراصولگرایان نیز ارزشی‌های قابل تحسینی دیده می‌شود.

آیت‌الله خاتمی از ایراد ۱۱۴ خطبه نماز جمعه تاکنون سخن گفت و با تأکید بر اینکه تلاش کرده است در خطبه‌ها مطلقاً مواضع جناحی نداشته باشد، گفت‌: مواضعم را با ولایت تنظیم می‌کنم و تعبیرم این است که تشخیص خود را با ولایت تنظیم می‌کنم، زیرا ما که با شخص رهبری صحبت نمی‌کنیم و خطبه‌ها برداشت ما از مواضع ایشان است و البته با چند نفری که با معظم‌له ارتباط دارند مشورت نیز می‌کنم.

وی افزود: با صراحت اعلام می‌کنم جایی که حس کنم بحث دفاع از خود است و یا نظر شخصی‌ام مطرح باشد در نماز جمعه صحبت نکرده‌ام و در این مورد با روزنامه‌‌ها و خبرگزاری‌ها مصاحبه می‌کنم.

خطیب جمعه تهران گفت: بعد از خطبه قبلی‌ام در نماز جمعه بعضی از سایت‌ها مرا فحش ‌باران کردند و حدود ۵۰ صفحه از قول کاربران حرف‌هایی زدند؛ من در تریبون نمازجمعه زمینه دفاع داشتم اما دیدم این تریبون من نیست و متعلق به نظام اسلامی است لذا مطلقا به آن مسئله ورود نکردم.

وی با اشاره به اینکه برخی، افراد را به واسطه دم زدن از ولایت به اصولگرایان متعلق می‌دانند اظهار کرد: نمازجمعه تریبون ولایت است و امام جمعه را شخص ولایت فقیه منصوب می‌کند و من به قضاوت‌های دیگران کاری ندارم.

آیت‌الله خاتمی با رد کاهش استقبال از نمازجمعه نسبت به اول انقلاب به ویژه در میان جوانان گفت: برخی قضاوت‌ها منطبق بر واقعیت نیست البته حساب اول انقلاب و شور و هیجان آن دوران جداست و این که شور و هیجان آن دوران کمتر شده است، این طبع همه انقلاب‌هاست.

وی در مورد اظهارنظر آیت‌الله امامی‌کاشانی در مورد میزان استقبال از نمازجمعه نسبت به اوایل انقلاب، گفت: احترام ایشان محفوظ است اما من نتوانستم فرمایش ایشان را بپذیرم زیرا هم‌اکنون نیز خطیبان جمعه مباحث اخلاقی دارند و خود من هرچند در عرصه سیاسی خیلی روشن ورود می‌کنم، اما بخش بزرگی از خطبه‌های اول خود را به بحث «امارت نفس» اختصاص داده‌ام.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه برای هر دو خطبه خود دست کم ۲۰ ساعت مطالعه می‌کند، به خاطره‌‌ای از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری به من فرمودند بعضی به من گفتند حال که خاتمی را به امامت جمعه منصوب کردید، از آنجا که جوان هستید، مشاورانی نیز برای شما قرار دهم،‌ که من پاسخ دادم خاتمی حتی خطابه‌های معمولی را از قبل می‌نویسد و خود می‌داند با چه کسانی مشورت کند.

وی با اشاره به اینکه در هر حوزه‌ای با کارشناسان مربوط به آن مشورت می‌کنند، گفت: به‌عنوان مثال در موضوع انرژی هسته‌ای در زمان تصدی آقای لاریجانی بر شورای عالی امنیت ملی از او می‌پرسیدم این لحن ما در این باره در خطبه‌ها چگونه باشد و او می‌گفت صبر کن ببینیم که آنها در این مذاکرات چگونه برخورد می‌کنند؛ اگر برخوردشان نرم بود شما نیز نرم موضع بگیرید و اگر لجاجت به خرج دادند شما جوری دیگری موضع بگیرید.

آیت‌الله خاتمی افزود: بعد از ایشان هم در مورد آقای جلیلی همین‌گونه بود و الان نیز به آقای ظریف پیغام داد‌ه‌ام که اگر نظری در مورد موضع‌گیری ما در خطبه‌ها در موضوع انرژی هسته‌ای دارید به من منتقل کنید؛ همچنین در مورد مسائل اجتماعی مثلاً طرح امنیت اجتماعی با سردار احمدی‌مقدم و یا در مورد هفته قوه قضائیه با یکی از مسئولان بالای این قوه مطرح کردم که من این مطالب را می‌خواهم بگویم، شما چه پیشنهادی دارید؟

وی ادامه داد: این به این دلیل است که احساس می‌کنم ولو خطبه‌ جمعه وزارت خارجه نیست ولی بیرونی‌ها آن را تریبون رسمی نظام می‌دانند، لذا باید به گونه‌ای موضع بگیریم که با موضع‌گیری نظام تغایر نداشته باشد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه تاکنون مشاوره نادرست در امر خطبه‌ها که منجر به عواقب بدی شده باشد، نداشته است، گفت: من تمام خطبه حتی دعای فرج را می‌نویسم؛ مثلا اگر کسی از دنیا رفته است من دقت می‌کنم از این آقا چه تعبیری داشته باشم و دقیقاً آن را مکتوب می‌کنم.

آیت‌الله خاتمی از چاپ جلد اول خطبه‌های نماز جمعه خود خبر داد و با اشاره به اینکه سه جلد دیگر آن نیز در دست چاپ است، گفت: اولین سال‌هایی که من برای سخنرانی به رادیو می‌رفتم به محضر رهبر معظم انقلاب عرض کردم در مورد برنامه‌های من چه نظری دارید و اگر مطلب مورد نقدی است، بفرمایید که معظم‌له پاسخ گفتند نقد ندارم اما دو تجربه دارم؛ اول برای برنامه‌های سیما و یا مجالس مهم همه مطالب را بنویس که من این را عمل کردم و حتی سخنان پنج دقیقه‌ای را نیز پیش از ایراد در تلویزیون مکتوب می‌کنم.

وی در مورد توصیه دوم رهبر معظم انقلاب به خود گفت: ایشان فرمودند هیچ گاه نگو «یک مطلبی همین الان یادم آمد که بگویم» زیرا که همه مطالب باید قبلاً حساب شده باشد زیرا میلیون‌ها نفر آن را می‌شنوند و می‌بینند و وقت اینها نباید تلف شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رهبری تأکید کردند حتی از کلمات مترادف هم استفاده نکن اگر در مورد علم می‌خواهی صحبت کنی صرفاً بگو «علم» و نگو «علم و دانش».

وی با استقبال از نقدهای عالمانه به سخنان خود گفت: بعضی نقدها اصلاً در شان آدم‌های فرهیخته نیست و در حقیقت بد و بیراه گفتن است و بعضی سایت‌ها این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

آیت‌الله خاتمی با ذکر سرگذشتی از خود گفت: من یک طلبه قم بوده و هستم که از سال ۱۳۵۴ مدام اشتغال حوزوی داشته و دروس حوزوی و خارج فقه را تدریس کردم، بدین لحاظ مقام معظم رهبری جایگاه علمی مرا دیده‌اند.

وی افزود: از جهت عملی از ابتدای انقلاب موضع داشتم و معتقد بودم ما باید همراه ولایت باشیم نه اینکه ولایت خود را با ما تطبیق دهد؛ در این مورد خاطره‌ای از مجلس خبرگان دارم که در دور سوم و چهارم که عضو هیأت رئیسه بودم تصویب شد خبرگان نباید خانه به دوش باشد و اینکه در مجلس شورای اسلامی و یا جای دیگر تشکیل جلسه دهد در شأن خبرگان نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: زمینی در قم در نزدیکی جامعه الزهرا ملک خبرگان است و ما تصویب کردیم که آنجا را برای جلسات خود بسازیم و حتی قول بودجه آن هم داده شد اما در مقطعی که به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتیم ایشان فرمودند چه نیازی است با این وضع اقتصادی مردم، خبرگان صرفاً برای سالی دو بار برای خود مجلس بسازند.

وی ادامه داد:‌برخی بزرگان خبرگان به شدت ناراحت شده بودند و تصمیم گرفته بودند خدمت مقام معظم رهبری رفته و توضیحات خود را در این مورد ارائه دهند، اما من گفتم شما بروید من نمی‌آیم چرا که ما رهبری را نپذیرفته‌ایم از این جهت که حرف ما را بشنوند و مصلحت اندیشی ایشان در مصلحت اندیشی ما ترجیح دارد و به کلی موضوع منتفی شد.

آیت‌الله خاتمی با یادآوری ذوق فرهنگی و عشق خود به تدریس که موجب رد کردن پیشنهاد فرماندهی سپاه قم در اول انقلاب شد، گفت: برای نمایندگی مجلس خبرگان نیز آیت‌الله مشکینی از چند دوره قبل به من اصرار داشتند و حتی یک بار خودشان به من زنگ زدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این برنامه گفت: هنوز هم در جوانانمان برخی حالات دوران دفاع مقدس را شاهدیم، از جمله آنکه ۹۰ درصد معتکفان را جوانان تشکیل می‌دهند؛ هر چند که شور دوران دفاع مقدس کمتر شده است، اما ما باید ساماندهی بیشتری می‌کردیم و از سوی رسانه‌ها، صدا و سیما و روزنامه‌ها در این عرصه قدری کوتاهی شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: البته القائات رسانه‌های بیگانه را دست کم نگیرید، شبکه‌های ماهواره‌ای با مأموریت و برنامه‌ریزی برای دین‌زدایی و اخلاق‌زدایی به میدان آمدند و دروغ‌های فراوان آنان تأثیر نامطلوب خود را گذاشته است.

وی ارتباط مردم با حوزه را درست مانند گذشته عنوان کرد و با اشاره به اینکه امام راحل در مقطعی می‌خواست مرحوم فاکر را به عنوان نماینده خودش در آموزش و پرورش منصوب کند، گفت: امام راحل از ابتدا دغدغه آموزش و پرورش داشت و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار خود با جامعه مدرسین فرمودند شما از صداوسیما انتقاد می‌کنید اما خود، آموزش و پرورش را رها کرده‌اید.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه ما باید در مدیریت اعزام روحانیون به نهاد‌ها تجدید نظر می‌کردیم و افراد را روانشناسانه اعزام می‌کردیم،‌گفت: حوزه باید در عرصه‌های مورد نیاز وارد می‌شد از جمله عنوان مثال در عرصه ورزش.

وی در مورد نقل قولی که از سوی برخی رسانه‌ها از وی صورت گرفت، گفت: خبر دروغی منتشر کرده و تحلیل‌هایی نوشتند مبنی بر اینکه فلانی گفته است برای حل مسئله حجاب باید خون ریخته شود؛ در مورد مسئله حجاب من زمانی به این نتیجه رسیده بودم که هیچ مسئولی زیر بار آن نمی‌رود و رؤسای قوا انگار حجاب را مسئله کشور نمی‌دانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیمه شدن انقلاب به وسیله انقلاب سوم یعنی شهادت شهید بهشتی و یارانش گفت: من با تمسک به آن الگو گفتم که مسئله حجاب دارد به جایی می‌رسد که خون‌های پاکی باید ریخته شود تا این مسئله حل شود، البته نگرانی امروز من به مراتب بیش از گذشته است زیرا به‌عنوان یک شهروند می‌بینم که قصه حجاب روز به روز بدتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌خواهد بگوید چه کسی مقصر است، اظهار کرد: حس می‌کنیم بعضی‌ها کشور را به سمت بی‌حجابی می‌برند هرچند که در کشف حجاب ناکام ماندند اما این روند، روندی دینی نیست و من از آن به اندولوسیزه کردن کشور که هدف دشمن است، تعبیر کردم.

آیت‌الله خاتمی در مورد جمله رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه نمی‌توان مردم را با زور راهی بهشت کرد، گفت: من سه معنا برای این سخن در نماز جمعه ذکر کرده‌ام؛ ما توفیق همه دولت‌های پس از انقلاب را می‌خواهیم زیرا موفقیت آنها موفقیت نظام است و من به خیال خود حرف رئیس‌جمهور را ویراستاری کردم.

وی با تاکید بر اینکه رؤسای جمهور کشور باید به بازتاب سخنان خود توجه داشته باشند، گفت: از زمان ریاست جمهوری آقای روحانی من هیچ دیدار خصوصی با ایشان نداشتم و اصولاً حرفی را که علنی زده شده است باید به صورت علنی پاسخ داد و اگر رئیس‌جمهور خصوصی این جمله را گفته بود من باید خصوصی متذکر می‌شدم، آنچنان که جامعه مهندسین نامه خصوصی به رئیس‌جمهور نوشت و مشکلات را بیان کرد که اگر نیاز شد آن را علنی می‌کند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: وقتی رئیس‌جمهور حرفی را به‌صورت علنی در آن تریبون کذایی گفته است، باید در برابر نقدهای محترمانه به آن، محترمانه برخورد کند.

وی با اشاره به اینکه ما برای آقایان خاتمی واحمدی‌نژاد نامه فرستادم،‌ گفت: مکاتبات جامعه مدرسین در ۵۰ سال عمر خود در ۸ جلد کتاب منتشر شده است مکاتباتی که به عنوان حامی ناصح نگاشته شده و هر جا که ببیند تذکر می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد چگونگی کاندیداتوری خود از کرمان گفت: من ازسال ۶۵ در همه شهرهای کرمان منبر رفته‌ام و همه علمای آن را می‌شناسم؛ در سال ۷۶ آقای شرعی از فعالان وقت جامعه مدرسین گفت که جامعه مدرسین معتقد است شما کاندیدای خبرگان شوید که من پاسخ گفتم با دو شرط عدم حتی یک ریال هزینه و نیز نظر مساعد آیت‌الله موحدی کرمانی تا روز آخر کاندیدا می‌شوم.

وی در بخش دیگری از برنامه شناسنامه این هفته گفت: تاکنون لابی‌گری‌های سیاسی در انتخابات مجلس خبرگان شاهد نبوده‌ایم و روال بدین گونه بوده است که جامعه مدرسین و جامعه روحانیت نامزدها را معرفی کرده وانتخابات برگزار می‌شود هر چند که دوره پنجم که در پیش است شنیده می‌شود لابی‌گری‌های سیاسی در حال انجام است که از آنجا که مجلس خبرگان در جایگاه تعیین رهبری است، نباید در ورطه بازی‌های سیاسی بیفتد.

آیت‌الله خاتمی از مجلس خبرگان به عنوان مجلس تکلیف یاد کرد و گفت: ما در هر دوره به زور از آیت‌الله مشکینی می‌خواستیم که ریاست را بپذیرد و همین آیت‌الله مهدوی کنی را التماس کردیم تا در این دوره نامزد ریاست شود.

وی فتنه ۸۸ را فاقد تأثیر مستقیم در انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان دانست و گفت: ما به عنوان هیأت رئیسه خبرگان تلاش کردیم که آقای هاشمی را از محدوده فتنه دور نگه داریم خود من التماس‌ها به ایشان کردم و تذکرات فراوانی به ایشان داده شد که علیه فتنه‌گران موضع‌ بگیرند و این مقدار تاثیر در نامزد نشدن ایشان داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تغییر ریاست در فضای صمیمی صورت گرفت، گفت: آقای مهدوی شرط کردند که خود آقای هاشمی بگوید که کاندیدا نخواهد شد و این جابجایی در فضایی صمیمی صورت گرفت هر چند فضای بیرونی در آن بی‌تاثیر نبود.

وی در مورد سران فتنه گفت: آنچه آنها انجام دادند ظلم به یک شخص نبود بلکه ظلم به یک نظام بود و فرصت طلایی ۴۰ میلیونی را که می‌توانستیم با سرمایه آن بسیاری از مشکلات کشور را حل کنیم، توسط این دو سوزانده شد.

آیت‌الله خاتمی با یادآوری ۲۲ کشته در این فتنه و تعداد زیادی جانباز گفت: چه کسانی مسئول این خون‌ها هستند آنها که بیانیه‌های آتشین می‌دادند و مردم را به خیابان می‌آوردند؛ اینها بغی و محاربه است اما آنها مشمول رأفت نظام قرار گرفتند و نظام اسلامی فقط آمد و رفت و ارتباطات این ها را محدود کرده است اما امکانات و خانه در اختیارشان است. البته حصر، حصر است و بهشت نیست اما نظام با رأفت با اینان برخورد کرد.

وی با توصیه به کسانی که برای رفع حصر تلاش می‌کنند گفت نصف تلاشتان را بگذارید برای اینکه سران فتنه بگویند بیراهه رفتیم و ضربه به کشور زدیم که قطعا وضعیت عوض می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با توصیه به سران فتنه برای گوش دادن شعارهای مردم در ۹ دی گفت: ببینید مردم چه حکمی صادر کرده‌اند و بدانید نظام رأفت به خرج داد که شما را حتی به زندان نبرد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه در دور اول انتخابات سال ۸۴ به احمدی‌نژاد رای نداده است، گفت: آنچه برای دور دوم ما را جذب کرد شعار عدالت و سخت‌کوشی او بود و اینکه بعدا به همه استان‌ها سفر می‌کرد و به ولایت علاقه داشت. لذا ما در آن زمان به تکلیف‌مان عمل کردیم و هیچ پشیمان نیستیم اما افتخار می‌کنیم که اولین منتقدان به آقای احمدی‌نژاد روحانیت است.

وی با ابراز تاسف از نقدهای ذره ذره‌ای که او برای خود باقی گذاشت، گفت: ایشان برای طرح امنیت اجتماعی، حجاب و .. کاری نکرد؛ به ویژه در مدت ۱۰-۱۱ روز خانه‌نشینی ایشان مواضع من را بخوانید اما انصاف چیز خوبی است و اکنون که مدت او تمام شده است ارزش‌های ایشان به جای خود باقی است و انتقادات هم جای خود را دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اینکه برخی مسئولان فعلی طوری برخورد می‌کنند که انگار دولت ویرانه شاهنشاهی را تحویل گرفته‌اند، گفت این منش نادرستی است که هر دولتی که بیاید دولت قبلی رانقد کند زیرا اجماعی مرکب علیه نظام درست می‌شود.

وی با توصیه به اصلاح‌طلبان برای مردانگی داشتن و اعتراف به اشتباه در جریان فتنه ۸۸ گفت: در سال ۹۲ تعدد کاندیداهای اصولگرا کار دستشان داد و ما در جلسات جامعه مدرسین یک اصل داشتیم به این عنوان که کاندیدا نداریم چرا که نصاب بایسته را کسب نکردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رسانه‌ها باید درست اخبار را منعکس می‌کردند و نباید اعلام می‌کردند که جامعه مدرسین به ولایتی رای داده است زیرا فقط تعدادی از اعضا به ایشان رای داده است. و خود من پس از اعلام طرفداری آیت‌الله یزدی از آقای ولایتی به این علت که می‌خواستم حرمت رئیس جامعه مدرسین را نگه دارم دیگر هیچ مصاحبه‌ای نکردم.

آیت‌الله خاتمی از آیت‌الله یزدی به عنوان نعمتی برای جامعه مدرسین یاد کرد و با اشاره به اینکه ایشان با همان نشاط اولیه انقلاب پشتیبان ولایت است گفت:‌هرگز احساس نکردم طیف هواداران آیت‌الله مصباح یزدی به دنبال تجزیه جامعه مدرسین هستند؛ چه بسا اگر مباحث در مقطع انتخابات ادامه می‌یافت به مشکلی می‌انجامید. اما اکنون همه اعضا در جلسات شرکت می‌کنند و اعضای جدیدی هم اضافه شده‌اند.

وی اداره مجلس خبرگان از سوی آیت‌الله هاشمی شاهرودی را روال طبیعی قرار گیری نائب رئیس اول به جای رئیس عنوان کرد و با رد این موضوع که این اقدام ریل گذاری برای ریاست آیت‌الله شاهرودی است‌،‌گفت: امیدوارم خداوند آیت‌الله مهدوی کنی را به ما برگرداند ولی اگر قرار است رئیس جدیدی انتخاب کنیم در اجلاس خبرگان که در شهریور ماه برگزار خواهد شد، این اتفاق می‌افتد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هر احتمالی وجود دارد و به عنوان احتمال ممکن است رئیس قبلی نیز دوباره در این منصب قرار گیرد اما آنگونه که رسانه‌های خارجی گفته‌اند موضوع تمام نشده و اگر آیت‌الله هاشمی شاهرودی قصد کاندیداتوری برای ریاست داشته باشند یکی از نامزدها خواهند بود و فعلا فقط جلسات را اداره می‌کنند و هیچ گونه لابیگری صورت نگرفته است.

برچسب ها:
آیت الله خاتمی : شناسنامه وی با توصیه به کسانی که برای رفع حصر تلاش می‌کنند گفت نصف تلاشتان را بگذارید برای اینکه سران فتنه بگویند بیراهه رفتیم و ضربه به کشور زدیم که قطعا وضعیت عوض می‌شود.
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان