طی 45 سال گذشته

امید به زندگی ایرانیان ۲۲ سال افزایش یافته است

  • شناسه خبر: 42127
امید به زندگی ایرانیان ۲۲ سال افزایش یافته است

با وجود تحریمها ، زلزله ها ، جنگ و پایین بودن سطح آگاهی، افزایش ۲۲ سال طول عمر و امید به زندگی ، یکی از از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است

خانه » آخرین اخبار » امید به زندگی ایرانیان ۲۲ سال افزایش یافته است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت : میانگین طول عمر برای هر مردان ایرانی ۷۱.۵ سال و زنان ۷۳ سال است و دلیل این افزایش طول عمر ارائه خدمات پزشکی ، بهداشتی و درمانی و پیشگیری های عفونی ، کاهش مرگ و میر کودکان بین ۱ تا ۵ سال و همچنین کاهش مرگ و میر مادران است.81232043-5813901

به گزارش خبرنگار”خانه خشتی” رضا ملک زاده در جلسه بررسی و تایید طرح کوهورت ( همگروهی ) دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود : در گذشته بیماریها وجود داشت اما فقر فرهنگی و کمبود آگاهی و میزان تحصیلات کم باعث بوجود آمدن بیماریهای مزمن بوده و طول عمر نیز کم بود.

وی تصریح کرد : حدود  ۸۰ درصد از مردم دارای بیماریهای مزمن هستند که از این تعداد ۵۰ درصد دارای بیماریهای  مزمن قلبی و عروقی و سکته های مغزی ،  ۱۵ درصد سرطانی و ۵ درصد نارسایی کبدی و کلیوی هستند.

ملک زاده با اشاره به اینکه در بیشتر کشورها امید به زندگی از ۸۰ سال بیشتر است افزود : طی ۴ سال گذشته همه کشورها بر بیماریهای مزمن قابل پیشگیری متمرکز و متعهد شدند که ۲۵ درصد از بیماریهای مزمن را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد : در کشور ایران دنبال این هستیم تا با تحقیق و پژو هش بیماریهای مزمن را کاهش دهیم و به طور مثال دیابت که سال به سال با بالا رفتن سن و پیرتر شدن جمعیت بر آمار آن افزوده می شود لذا باید  برای کاهش آن تدابیری اندیشیده شود .

وی ادامه داد : بیماری دیابت علاوه بر هزینه بر بودن ، کیفیت زندگی را نیز بر فرد و اطرافیان پایین میاورد و طبق مطالعات قهوه بجای چای ۳۰ درصد ابتلا به دیابت را کاهش میدهد اما باید نظام جدیدی طراحی شود و اساس فعالیتها نیز بر پایه افزایش سطح آگاهی مردم باشد و به جای اینکه به فکر احداث بیمارستانهای بیشتر در هر زمینه ای باشیم و به درمان بیماران بپردازیم، لازم است مطالعات و تحقیقات برای پیشگیری از بیماریها انجام شود تا عمر طولانی و زندگی سالم را به مردم هدیه دهیم.

وی بیان کرد : برای مطالعه در زمینه  بیماریهای مزمن قلبی و عروقی و کلیوی ، باید به سراغ افراد سالم برویم چرا که این بیماری ها بین ۱۰ تا ۲۰ سال به صورت نهفته در بدن هستند و فرد از این بیماری بی خبر است .

وی تصریح کرد : با تحقیق بر روی سلامتی این افراد می توان به روشهای مبارزه با بیماریهای مزمن پی برد.

رضا ملک زاده گفت : با آگاهسازی می توان ۸۰ درصد بیماری ها را کنترل کرد .

او اضافه کرد : با وجود تحریمها ، زلزله ها ، جنگ و پایین بودن سطح آگاهی،  افزایش ۲۲ سال طول عمر و  امید به زندگی ، یکی از از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و در حال حاضر باید خانه های بهداشت و بهورزان را تقویت نمود تا فعالیتهای آموزشی برای مردم در روستاها و مراکز ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد : در بررسی های تهران مشاهده شد که ۳۵ درصد افراد مبتلا به سکته های قلبی زیر ۵۰ سال و ده درصد از این افراد زیر ۴۰ سال اند که جا دارد با کار هدفمند  بهداشتی بر کنترل بیماریهای غیر واگیر انجام شود و عمر و امید به زندگی را به ۸۰ سال رساند.

ملک زاده گفت : اگر دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بخواهد در سطح کشور معتبر و نمونه باشد می تواند با حمایت وزارت بهداشت و به کار گیری ۳ درصد از بودجه های دانشگاه ، این کار را با تیمی متشکل از حداقل ۴ نفر از افراد خودجوش و علاقمند آغاز کند و مرکز تخقیقات بیماریهای غیر واگیر را تشکیل دهد.

وی اظهار داشت : با توجه به اینکه این کار در استان گلستان انجام شد می توان از تجربیات آنها استفاده کرد ضمن اینکه تیمی از گلستان نیز به رفسنجان اعزام خواهیم کرد تا در این مرکز با انجام مطالعات و تحقیقات و انواع آزمایشات  ، بر روی بیماریهای کبدی و گوارشی ، بالینی و روانپزشکی صورت گیرد.

او ادامه داد :  تحقیقات این چنینی در سطح کشور در ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در جال انجام است و این مطالعات ۵۰ سال طول می کشد و در کنار این تحقیقات نیز باید اعتماد ریش سفیذان و محلی و مردم را جلب کرد تا به سلامتی خود اهمیت دهند.

دکتر ملک زاده با اشاره به اینکه بیماری سرطان معده در استان گلستان از سایر نقاط دنیا بیشتر بود افزود : با راه اندازی کلینیک  درمان رایگان ، جلب اعتماد مردم و رایزنی با ائمه جماعات و ائمه حمعه و اتحادی که داشتیم توانستیم اهداف این برنامه را دنبال کنیم و در حال حاضر در مقایسه با کشورهای دیگر تحقیقات خوب  و رضایت بخش بوده است.

او ادامه دا د : با توجه به اینکه ۸۰ درصد از جمعیت کشور در روستاها به سر می برند مطالعات در زمینه های مختلف پزشکی در ۳۴۲ روستا در حال انجام است.

برچسب ها:
اخبار رفسنجان الیرانیان امید به طول عمر خانه خشتی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان