جاذبه های تاریخی و طبیعی رفسنجان(10):

کهنسال ترین درخت پسته ایران در رفسنجان نیازمند توجه مسئولین

  • شناسه خبر: 41994
کهنسال ترین درخت پسته ایران در رفسنجان نیازمند توجه مسئولین

کارشناس موسسه تحقیقات پسته کشور گفت : کهنسال ترین درخت پسته ایران در ۳۰ کیلومتری شمال شرق رفسنجان دهکده تاریخی اودرج رفسنجان با قدمتی ۱۵۰۰ ساله قرار دارد که هنوز سرسبز است.

خانه » آخرین اخبار » کهنسال ترین درخت پسته ایران در رفسنجان نیازمند توجه مسئولین

حیدر معصومی در گفت و گو با “خانه خشتی”، با اشاره به اینکه به این پدیده طبیعی و اثر ملی توجهی صورت نگرفته است، افزود : میراث فرهنگی ، به اشیایی گفته می شود که از گذشته به یادگار باقی مانده ، بیانگرفرهنگ و تمدن گذشتگان یک ملت می ‏باشد.

وی تصریح کرد : بر این اساس ، میراث فرهنگی ، شامل مکان‏های تاریخی و مذهبی نظیر مساجد ، حسینه‏ ها ، زیارتگاه‏ها ، کلیساها ، کنیسه‏ ها ، اشیاء وصنایع تاریخی ، آثار علمی وهنری می باشد  و چیزی که شاید خاص ایرانیان بوده و باشد در همه این زیارتگاهها و مراکز خاص که جلوه شکوه ایرانیان بوده است اقدام به کاشت درخت می کرده اند که این خود نشان از ذوق و سلیقه ایرانیان به درخت و اهمیت دادن به آن است.

6

معصومی خاطرنشان کرد : درختان کهنسال نشانگر تمدن چندین هزار ساله ماست از جمله سرو ۴ هزار ساله ابرکوه را می توان نام برد که ثبت جهانی شده ولی اگر در منطقه خودمان که به دلیل شرایط خاص اقلیمی درختان تیره Anacardiacae  رشد خوبی دارند میتوان از این تیره درختان بنه چند صد ساله و حتی هزار ساله را نام برد .

او به خودنمایی کهنسال ترین درخت ۱۵۰۰ ساله پسته ایران در اودرج رفسنجان اشاره و اضافه کرد : اگر این درخت در هر کشور دیگری وجود داشت به عنوان یک منبع گردشگری هزاران گردشگر را متوجه آن می ساخت.

معصومی تاکید کرد : مسئولین شهرستان رفسنجان باید همت کنند تا ضمن معرفی و شناساندن این درخت تناور در ایام عید به عنوان یکی از جاذبه های شهرستان معرفی گردد و امکاناتی را محیا کنند تا مردم شهرها و استانهای دیگر کشور هم از این درخت بازدید کنند

کارشناس موسسه تحقیقات پسته کشور رمز موفقیت و ماندگاری این درخت را نر بودن آن عنوان و تصریح کرد: دولت و مسئولین گروهی را از طرف محیط زیست مامور کنند تا هر ۶ ماه یک بار به این درخت سرکشی کنند ضمن آفت زدایی و نگهداری از این درخت شاداب و میراث طبیعی ، جلوی سواستفاده برخی افراد که با زدن پیوند در پی برداشت پسته از این درخت هستند را بگیرند.

معصومی ریسه تاکید کرد : این درخت نر است و همین رمز ماندگاری اوست چرا که اگر این درخت ثمر می داد نیرویش تحلیل می رفت و به مرور زمان خشک و از چرخه محیط زیست حذف می شد.

به گفته وی قطر تنه این درخت ۳.۵ متر و ارتفاع آن ۱۵ متر است و در کنار قبرستان باستانی و تاریخی ۱۳۰۰ ساله قرار دارد.

برچسب ها:
اودرج پسته خانه خشتی درخت رفسنجان کهنساترین کهنسال ترین درخت پسته ایران در رفسنجان نیازمند توجه مسئولین
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان