۴ نکته مهم درباره تغذیه ماه رمضان

  • شناسه خبر: 41964
۴ نکته مهم درباره تغذیه ماه رمضان

در طول ماه رمضان می توانید در ساعاتی که روزه نیستید تا قبل از خواب یک لیوان شیر ، حداقل دو عدد میوه و دو لیوان چای کم رنگ یا آب میوه طبیعی و دو لیوان آب بنوشید.

خانه » آخرین اخبار » ۴ نکته مهم درباره تغذیه ماه رمضان

روزه داری سالم اجرای یک برنامه کامل و منظم بهداشتی است که در آن بهداشت جسم و بهداشت روان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی” ، در طول روزه داری چربی ها می سوزد که نتیجه آن کاهش وزن و در نتیجه پیشگیری از بیماریهای قندی و فشار خونی است.

اگر در طول روزه داری تغذیه سالم رعایت نشود سلامت بدن به مخاطره می افتد ، گاهی مشاهده می شود روزه داران پس از ماه مبارک رمضان دچار عوارضی مانند افزایش وزن ، مشکلات گوارشی و افزایش چربی خون می شوند.

بنابراین ضرورت دارد تا روزه داران با اصول تغذیه در این ماه آشنا شوند.
تامین آب مورد نیاز بدن

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مصرف تخم شربتی ها ، سبزیجات و میوه ها را از موارد تامین آب بدن برشمرد و گفت : برای آنکه در فصل تابستان بدن رطوبت خود را حفظ کند باید حدود هشت لیوان آب نوشیده شود که در طول ماه رمضان می توانید در ساعاتی که روزه نیستید تا قبل از خواب یک لیوان شیر ، حداقل دو عدد میوه و دو لیوان چای کم رنگ یا آب میوه طبیعی و دو لیوان آب بنوشید.

فرزانه فاتحی تاکید کرد : در فاصله افطار تا سحر آب و مایعات فراوان بنوشید که برای جلوگیری از یبوست و رفع آن و دفع سموم و مواد زائد بدن مفید است.
به تدریج افطار کنید

 

فرزانه فاتحی افزود : روزه بهتر است با آب ولرم ، شیر گرم یا خرما باز شود.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد : روزه دار بهتر است روزه خود را با آب ولرم ، شیر گرم یا خرما باز کند و سپس مقداری نان و پنیر و سبزی یا سوپ و آش رقیق مصرف کند

او ادامه داد : خرما که در دین مبین اسلام سفارش شده ، حاوی مقداری قند و املاحی مانند پتاسیم و منیزیم است و یکی از بهترین غذاهایی است که فرد روزه دار می تواند موقع افطار مصرف کند .

فرزانه فاتحی گفت : متاسفانه برخی به جای خرما ، زولبیا بامیه مصرف می کنند که سبب افزایش قند خون و چربی خون می شود.

فاتحی با اشاره به اینکه آهسته غذاخوردن و دست کشیدن از آن قبل از سیر شدن مورد تاکید پیامبران و ائمه اطهار (ع) بوده است توصیه کرد : با آب سرد ، غذاهای سرد و نوشابه های گازدار و آش رشته غلیظ افطار نشود چرا که موجب سوء هاضمه می شود.

وی گفت : در ماه رمضان از انواع سبزیجات و سالادهای کم نمک استفاده شود
از مواد خوراکی دیرهضم مصرف کنید

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مصرف نان‌های سبوس ‌دار، گندم ، جو، مواد خوراکی تازه همچون میوه و سبزیجات که سرشار از کربوهیدرات هستند را مفید دانست و گفت : باعث می‌شود فرد روزه ‌دار کمتر در طول روز احساس گرسنگی کند.
سحری به عنوان وعده اصلی غذایی باید به نسبت دو وعده افطار و شام  باشد

 

این کارشناس تغذیه عنوان کرد : بهتر است از غذاهای گرم و تازه در وعده سحری استفاده شود و غذاهای کم نمک ، کم چرب و کم شیرین مصرف شود.

فاتحی افزود : مصرف غذاهای سرخ شده در سحر  به دلیل ایجاد سوء هاضمه ، سوزش سر دل و تشنگی در طول روز توصیه نمی شود و بهتر است از نوشیدن چای پر رنگ و قهوه هنگام سحر خودداری شود زیرا باعث دفع ادرار و بروز تشنگی در طول روز می شود.

وی بیان داشت : از مصرف غذاهای خشک مانند کوکو سیب زمینی ، کتلت ، انواع کبابگوشت قرمز و جوجه کباب را که موجب بروز تشنگی و ورم معده در روز می شوند را در هنگام سحر خودداری شود و برای کاهش میزان تشنگی از لیموترش ، ماست و سبزی خوردن تازه استفاده کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد : حذف سحری موجب سوختن ناقص چربی ها و تشکیل ترکیبات کتونی در بدن می شود که تجمع این ترکیبات در بدن باعث بوی بد دهان ، سردرد ، دردهای عضلانی ، و بدحالی فرد می شود و همچنین حذف سحری باعث بی حوصلگی و خستگی فرد روزه دار می شود.

برچسب ها:
4 نکته مهم درباره تغذیه ماه رمضان اخبار رفسنجان تغذیه ماه رمضان خانه خشتی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان