مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان خبر داد::

وجود ۵۰ فروشگاه غیرمجاز فروش سم در رفسنجان

  • شناسه خبر: 41031
وجود ۵۰ فروشگاه غیرمجاز فروش سم در رفسنجان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: سمپاشی درختان و انتشار سموم غیرمجاز و بی کیفیت در هوای آزاد باعث بروز بسیاری از سرطانها می شود. به گزارش خبرنگار”خانه خشتی”، ناصر طاهری در نشست هم اندیشی کشاورزان در رفسنجان افزود : اوج طغیان پسیل پسته در استان کرمان در سال ۹۰ بود که از […]

خانه » آخرین اخبار » وجود ۵۰ فروشگاه غیرمجاز فروش سم در رفسنجان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: سمپاشی درختان و انتشار سموم غیرمجاز و بی کیفیت در هوای آزاد باعث بروز بسیاری از سرطانها می شود.

به گزارش خبرنگار”خانه خشتی”، ناصر طاهری در نشست هم اندیشی کشاورزان در رفسنجان افزود : اوج طغیان پسیل پسته در استان کرمان در سال ۹۰ بود که از همان سال کلینیک های گیاهپزشکی در استان راه اندازی شد و در حال حاضر ۵۰ کلینیک گیاهپزشکی فعالیت می کنند.

وی افزود : در این کلینیک ها توسط کارشناسان عرصه کشاورزی آموزشها و مشاوره های لازم به کشاورزان ارائه می شود تا محصولی با کیفیت برداشت کنند.

طاهری با اشاره به اینکه استفاده بی رویه سموم شیمیایی و تقلبی باعث کاهش محصول و افزایش و مقاومت آفت ها می شود  ادامه داد : در این حوزه توانستیم با ۳۰ فروشگاه غیر مجاز فروش سم  در استان کرمان برخورد کنیم.

او گفت : با توجه به اینکه سموم شمیای سلامت خانواده ها را به خطر می اندازد لذا لازم است مسئولین شهرستان از جمله فرماندار و تعذیرات در این راستا به فروشگاههای غیر مجاز سم اخطار دهند.

وی تصریح کرد : کشاوزان کم سواد تحت شنیده ها برای از بین بردن آفت درختان پسته بدون نظر کارشناس سمومی تهیه و به درختان می پاشند.

ناصری به وجود ۵۰ فروشگاه غیرمجاز در رفسنجان اشاره کرد و افزود : سمپاشی درختان و انتشار سموم غیرمجاز و بی کیفیت در هوای آزاد باعث بروز بسیاری از سرطانها می شود.

وی تاکید کرد : مسئولین از جمله فرمانداری و تعذیرات با فروشگاههای سموم غیرمجاز به شدت برخورد کنند چرا که بالاترین آمار سرطانها ناشی از استشمام سموم است .

وی خاطرنشان کرد : در مرحله بعد بواسطه برگزاری کلاسهای آموزشی ، کشاورزان توجیه شوند ونکته های فنی و علمی سموم را بیاموزند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش کشاورزان بر چگونگی مصرف سموم می تواند اوضاع کشاورزی منطقه را بهبود ببخشد گفت : امروزه بالای ۹۰ درصد بحث های فنی ، میزان و زمان استفاده سموم کشاورزی درختان پسته را نمیدانند  و با توجه به اینکه علم و تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است باید کشاورزان را به گردونه علم کشاورزی و آبیاری ، خاک شناسی و دفع آفات گرایش داد .

او اضافه کرد : به سمتی حرکت کنیم که استفاده سمپاشی به عنوان آخرین راهکار کنترل آفات بدانیم به این طریق که باغات به صورت یکپارچه مدیریت شوند و برای باغات یکپارچه یک نوع سم ، یک نوع آبیاری ، کاوش و هرس درختان صورت گیرد و با نظر کارشناسان همگام باشد که در صورت نیاز به سمپاشی در اخرین گام آن را استفاده کنند.

وی توصیه کرد : سم پاشی باید در جایی از باغ که آفت در آستانه طغیان است صورت گیرد و در جاهایی که رطوبت هوا ۴۰ درصد باشد از سمپاشی هوایی استفاده می شود  که در رفسنجان به دلیل شرایط گرم بودن هوا مناسب نمی باشد.

ناصر طاهری خاطرنشان کرد : آمار در دوماه تابستان در استان کرمان نشان میدهد که ۵۷ روز از این زمان تابش اشعه نوری فراتر از حد نرمال است که آفت را نمی توان کنترل کرد لذا سم پاشی بهتر است در زمان شب که هوا خنک تر است انجام شود که میزان نفوذ سم بیشتر است بهترین موقع برای مقابله با آفات است.

وی گفت : ۱۱ کلینیک گیاهپزشکی در رفسنجان و جود دارد و همچنین بیش از ۳۰۰ کارشناس در امر کشاورزی به کشاورزان راهنمایی های لازم را به طور  رایگان ارائه می دهند.

برچسب ها:
اخبار رفسنجان خانه خشتی رفسنجان مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان وجود 50 فروشگاه غیرمجاز فروش سم در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان