پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

انجام سزارین در رفسنجان ۱۴ درصد کاهش یافت

انجام سزارین در رفسنجان 14 درصد کاهش یافت

کارشناس مسئول امور مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : آمار زایمان به روش سزارین در رفسنجان ،  فروردین امسال ۵۶.۱ درصد بود که با شروع طرحتحول سلامت تا پایان خرداد ماه این آمار به ۴۳ درصد یعنی ۱۴ درصد کاهش یافت.
مریم امجدی در گفت و گو با “خانه خشتی” افزود : با توجه به اینکه در فرایند زایمان طبیعی هزینه ها رایگان است اما کاهش آمار سزارین ، یک پروسه زمان بر است.
وی تصریح کرد : این طرح فقط در بیمارستانهای دولتی در حال اجراست و برخی افراد و مادران باردار به دلیل اعتقاد به سزارین در مراکز خصوصی فرزند خود را متولد می کنند.
امجدی خاطرنشان کرد : تغییر رفتار و تغییر نگرش به این زودی مشاهده نمیشود و امیدواریم تا پایان سال ۹۳ شاهد این باشیم که مادران باردار برای حفظ امنیت جسمی و روحی خود و نوزاد به زایمان طبیعی روی بیاورند و شاهد افزایش زایمان طبیعی باشیم.
وی  گفت : برای ترغیب مادران به زایمان طبیعی باید همه زمینه ها فراهم باشد به عبارتی فضای فیزیکی انجام زایمان طبیعی خوشایند باشد ،  کلاسهای آمادگی برای مادران برگزار و به  آنها آموزس های لازم داده شود.
وی گفت : بسته حمایتی زایمان طبیعی  رایگان درطرح نظام سلامت به خوبی درمرکز نیک نفس  مرکز در حال اجراست .
وی خاطرنشان کرد : طرح وزارت بهداشت در راستای ترویج زایمان طبیعی ، ایمن سازی مادران و نوزادان است.
مریم امجدی افزود : متخصص زنان و زایمان هم باید بپذیرد که  دغدغه ومسئولیت بیمار و مادر باردار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
زایشگاه نیک نفس رفسنجان دارای بخشهای مختلف زایمان طبیعی و سزارین ، بخش زنان و بخش اورژانس است و سالانه بیش از ۶ هزار زایمان انجام میدهد.
خروج از نسخه موبایل