رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان خبر داد:

افزایش بیش از دو برابری تولید پسته در رفسنجان

  • شناسه خبر: 40554
افزایش بیش از دو برابری تولید پسته در رفسنجان

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت : از سال ۷۰ تا کنون در رفسنجان به دلیل خشکسالی ، ناملایمات جوی ، ، طوفان ، گرمازدگی ، سرمازدگی و کمبود منابع آبی و دیگر خسارتها از هر هکتار زمین کشاورزی کمتر از ۵۰۰ کیلو گرم پسته برداشت می شد در حالی که امسال با افزایش سطح دما […]

خانه » آخرین اخبار » افزایش بیش از دو برابری تولید پسته در رفسنجان

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت : از سال ۷۰ تا کنون در رفسنجان به دلیل خشکسالی ، ناملایمات جوی ، ، طوفان ، گرمازدگی ، سرمازدگی و کمبود منابع آبی و دیگر خسارتها از هر هکتار زمین کشاورزی کمتر از ۵۰۰ کیلو گرم پسته برداشت می شد در حالی که امسال با افزایش سطح دما و بهبود وضع موجود این میزان به ۱.۲ تن در هکتار افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی” رضا بمانی در جمع خبرنگاران افزود : سال ۹۲ در هر هکتار ۳۰۰ کیلو گرم پسته تولید شد که امسال پیش بینی می شود ۸۰ هزار تن پسته از ۸۶ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در رفسنجان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه پسته دومین محصول صادراتی غیر نفتی در کشور است تصریح کرد : این محصول در دنیا از نظر کیفیت و طعم بی نظیر است و باید به آن ویژه نگاه شود.

وی گفت : میانگین بارندگی سالانه در دنیا ۷۵۰ میلیمتر ، در ایران ۲۵۰ میلیمتر ، در استان کرمان ۱۴۰ میلیمتر و در رفسنجان ۹۰ میلیمتر است این در حالی است که میزان تبخیر در اراضی رفسنجان نیز ۳۲۰۰ میلیمتر است که با این حساب بخش کشاورزی این شهرستان با کمبود شدید آب مواجه است.

بمانی برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی با حفر تعداد زیاد چاههای کشاورزی خطر جدی در حوزه کمبود آب کشاورزی بیان وتوصیه کرد : کشاورزان از روش آبیاری نوین به جای غرقآبی استفاده کنند تا میزان تبخیر پایین و بهره وری افزایش یابد زیرا از هر ۱۰۰ لیتر آب ۴۰ لیتر در روش غرق آبی به مصرف کشاورزی می رسد و بقیه هدر می رود.

وی لوله گذاری در باغات را راه مفید در آبیاری درختان پسته عنوان وخاطرنشان کرد : ۴۸ هزار نفر بهره بردار در رفسنجان وجود دارد که بیشتر به صورت خرده مالکی هستند که در مدیریت این باغات متفرق و کم وسعت اختلال پدید میاید.

وی پیشنهاد کرد : اگر خرده مالکین به صورت یکپارچه  امور اراضی خود را به فرد واحد  واگذار کنند مدیریت صحیح می شود و کاهش هزینه ها به سمت بهره وری خوب ، را بدنبال خواهد داشت.

رضا بمانی عوامل جوی وارد شده به بخش کشاورزی رفسنجان در سال ۷۶ تا کنون را شدید اعلام کرد و گفت : تنها در سال گذشته ۱۵هزار میلیارد ریال خسارت در بخش کشاورزی ( گلخانه ، مرغداری و باغات پسته ) رفسنجان وارد شد.

وی ارزش ریالی این میزان خسارت را معادل احداث ۲۸ هزار واحد آپارتمان صد متری عنوان کرد و افزود : اگر در این راستا محصولات ، بیمه شوند یعنی بیمه تولید شوند لذا چنانچه بیمه تولید جایگزین بیمه هزینه شود کشاورزان می توانند میزان خسارت را دریافت کنند و مقداری از بار اندوه آنان کم شود.

بمانی اعطای تسهیلات بلند مدت بابهره کم را در بخش کشاورزی را معضلی دیگر در رفسنجان بیان کردکه میزان این تسهیلات سال گذشته بایستی حداقل ۱۰۰ میلیون تومان و امسال حداقل ۳۰۰ میلیون تومان تقاضا شود .

وی افزود : از آنجایی که بیشتر کشاورزان رفسنجانی خرده مالک هستند و نمی توانند به انداز سیصد میلیون تومان سند و یا وثیقه برای بانک ارائه دهند لذا طرحهای  ارتقاء کشاورزی رفسنجان رو به رکود است.

بمانی ۷۰ درصد از اراضی رفسنجان را بدون سند اعلام و تصریح کرد : امسال لایحه ای مبنی بر تعیین و تکلیف اراضی فاقد سند توسط دولت در دست اقدام است.

 وی در بخش دیگر از سخنانش به توزیع نهاده های کود و سم های تقلبی اشاره کرد و گفت : سالانه در رفسنجان بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال صرف خرید و فروش کود و سم که بیشتر نیز تقلبی و قاچاق هستند می شود لذا کشاورزان به هنگام خرید به برچسب و تاریخ روی نهاده کشاورزی توجه داشته باشند و از محل خرید ، فاکتور دریافت کنند است .

وی گفت : این راهکار جلوی قاچاق و سودجویی افراد فروشنده را می گیرد ضمن اینکه فروشندگان موظف میشوند کود و سم با کیفیت و بدون تاریخ گذشته بفروشند و از ضرر و زیان به محیط زیست و بروز بیماریهای خطرناک نیز جلوگیری می شود.

 رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت : سالانه در رفسنجان ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن گوشت مرغ و ۳۵۰۰ تن تخم مرغ و ۲۰ هزار تن شیر خام مازاد بر میزان مصرف شهرستان تولید و ۲۵ درصد به مصرف داخلی می رسد و بقیه نیز به استانها و شهرستانهای مجاور صادر می شود.

وی سرانه مصرف شیر در رفسنجان را به ازای هر فرد در سال ۳۵ لیتر به عبارتی روزانه ۶۰ سی سی عنوان کرد و افزود : این میزان نسبت به کشور پایین است که باید فرهنگسازی شود تا مصرف بالا رود تا بواسطه  جذب کلسیم و مواد غنی شیر از بروز بیماریهای پوکی استخوان و بسیاری از بیماریهای دیگر جلوگیری شود.

رضا بمانی خاطرنشان کرد : شهرستان  رفسنجان چند سالی است که به پرورش ماکیان ورود پیدا کرده به طوری که سال گذشته ۲۵ هزار قطعه ماهی گرم آبی و ۹۰ هزار قطعه ماهی سردآبی از نوع قزل الا در استخرها  پرورش داده شد.

وی گفت : ۲۴ گلخانه به مساحت ۸۵ هزار متر مربع  در رفسنجان زیر کشت خیار است اما نوسانات قیمت ، به کشاورزان ضرر وارد می کند که دولت باید به این امر توجه کند .

بمانی افزود : سال گذشته ۲۱ مورد پروژه آبیاری تحت فشاربا هزینه ۱۸ میلیارد ریال به میزان ۱۳۲۷ هکتار در رفسنجان به بهره برداری رسید .

وی اضافه کرد : عوامل موثر در پی گیری آفات و بیماریها در بخش کشاورزی شامل شناسایی و تشخیص درست ، روش مبارزه و مبارزه اصولی است لذا کشاورزان دقت کنند برای از بین بردن افات باغهای کشاورزی در زمان طوفان سمپاشی نکنند چراکه باد با سرعت بالای ۲۰ کیلومتر سموم را می برد ، از دمای ۳۰ درجه به بالا سمپاشی نکنند زیرا عمل تبخیر موجب بی اثر شدن سم می شود.

او گفت : سال گذشته ۳۱ هزار و ۵۶۸ تن پسته به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار از رفسنجان صادر شد که امیدواریم با افزایش محصول پسته در سال جاری میزان صادرات امسال نیز افزایش یابد.

برچسب ها:
افزایش بیش از دو برابری تولید پسته در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان