اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی در کرمان به دو نفر حیات دوباره بخشید

  • شناسه خبر: 40403
اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی در کرمان به دو نفر حیات دوباره  بخشید

هماهنگ کننده پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت : سه شنبه شب گذشته دو کلیه بیمار مرگ مغذی بنام پژمان اقتدار نژاد به دو خانم زندگی دو باره بخشید. مجید گیلانی در گفت و گو با خبرنگار “خانه خشتی” افزود : در تاریخ ۱۷ خرداد رابط بخش icu بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) وجود یک […]

خانه » آخرین اخبار » اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی در کرمان به دو نفر حیات دوباره بخشید

هماهنگ کننده پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت : سه شنبه شب گذشته دو کلیه بیمار مرگ مغذی بنام پژمان اقتدار نژاد به دو خانم زندگی دو باره بخشید.

مجید گیلانی در گفت و گو با خبرنگار “خانه خشتی” افزود : در تاریخ ۱۷ خرداد رابط بخش icu بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) وجود یک مورد مرگ مغزی فردی ۱۹ ساله بنام آقای پژمان اقدار نژاد را اعلام کرد .

وی تصریح کرد : در این ارتباط زنده یاد پژمان اقتدار نژاد که ساکن جیرفت و طلبه حوزه علمیه آن شهر بوده است از مدتی قبل دچار سردرد شده و با مراجعه به پزشکان کرمان ، تشخیص دارابودن تومور مغزی وی داده شد.

او اضافه کرد : نامبرده در تاریخ ۱۳ خرداد جهت درمان خود در حال عزیمت به تهران بوده که در حوالی رفسنجان دچار کاهش سطح هوشیاری و تشنج می شود و پس از مراجعه به بیمارستان از همان ابتدا در کما می رود.

گیلانی گفت : پژمان تحت عمل جراحی قرار می گیرد ولی به علت وخامت حال و پیشرفت بیماری دچار مرگ مغزی می شود.

وی خاطرنشان کرد : پس از بررسی و شناسایی وضعیت بالینی ، از خانواده رضایت اخذ و سپس توسط پزشکان متخصص عضو تیم تشخیص و تائید مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مرگ مغزی وی مورد تائید قرار می گیرد.

گیلانی  با اشاره به اینکه موارد مرگ مغزی قبلی که به مرحله تأیید می رسید عمل برداشت اعضاء ، با مراجعه تیم پزشکی از کرمان در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) انجام می شد افزود : اما بنا به تغییر روند اجرای کار ، مورد مرگ مغذی توسط آمبولانس مجهز به ICU به بیمارستان افضلی پور کرمان انتقال یافت که در همان شب کلیه های زنده یاد پژمان اقتدار پور به یک خانم ۲۳ ساله از رفسنجان و یک خانم ۱۷ ساله اهل بافت  اهدا شد.

مرگ پایان زندگی است یا می تواند به آغازی تبدیل شود؟
برخی افراد به هنگام فرا رسیدن مرگ خود ، با ایثار و فداکاری به افرادیکه حیات شان در معرض خطر است زندگی دوباره می بخشند.
به گزارش خانه خشتی، آیا تا به حال با بیماری که نیازمند دریافت عضو پیوندی  می باشد و فاصله بین بودن و نبودنش یک قدم است برخورد کرده اید؟ آیاخانواده ای را پس از فوت عزیزشان به علت فراهم نشدن به موقع عضو پیوندی ملاقات نموده اید؟ آیا می دانید در درمان نارسایی برخی از اعضاء همچون قلب و ریه ، پیوند تنها درمان موثر است؟
آیا می دانید هر فرد پس از مرگ با اهدای اعضای خویش می تواند سبب نجات یاارتقاء  سلامتی بیش از ۵۰ نفر شود و چه آغازی زیباتر از این می توان متصور شد!
هماهنگ کننده پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در گفت و گو باخبرنگار “خانه خشتی” گفت : مرگ مغزی ، معمولاً به دنبال ضربه شدید به سر ازجمله در تصادفات رانندگی یا سقوط از ارتفاع ، غرق شدگی ، مسمومیت ، سکته مغزی و خونریزی داخل مغز ایجاد می شود.
وی افزود : هرگونه آسیب شدید به مغز می تواند منجر به تورم بافت آن شود و مانع از رسیدن جریان خون به قسمت های بالایی شده و بیش از پیش مانع اکسیژن رسانی می شود.
او تصریح کرد :  امروزه به کمک دستگاه های پیشرفته تنفس مصنوعی، پس ازمرگ مغزی قلب تا مدتی به فعالیت خود ادامه می دهد و به اعضای دیگر اکسیژن می رساند.
محمد حسین کاظمیان عنوان کرد : بیمار مرگ مغزی هیچ گونه احساسی از جمله درد و اندوه نداشته و امکان بهبودی و بازگشت مرگ مغزی به حیات دوباره وجود ندارد.
وی افزود : کلیه بیمارستانهای دولتی و خصوصی طبق قانون جمهوری اسلامی ایران مصوب در ۲۵ اردیبهشت سال ۸۱  موظفند کلیه موارد مرگ مغزی را به اطلاع واحدهای فراهم آوری اعضاء پیوندی برسانند که در رفسنجان از سال ۸۶در زمینه شناسایی مرگ مغذی و اهدا عضو فعالیت آغاز شد.
کاظمیان ادامه داد : هماهنگ کننده  واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی درکمترین زمان به بیمارستان مبداء مراجعه می کند و معاینات اولیه جهت تائیدمرگ مغزی را انجام می دهد و در صورت مشکوک بودن به مرگ مغزی نوار مغزی گرفته می شود.
وی تصریح کرد : در صورت تائید اولیه مرگ مغزی ، از اولیاء دم یا بستگان درجه یک بیمار رضایت گرفته میشود و پس از آن تیم متشکل از چهار پزشک متخصص مورد تائیدوزارت بهداشت ، متشکل از یک متخصص اعصاب ، یک متخصص جراحی مغز و اعصاب ، یک متخصص داخلی و یک متخصص بیهوشی ، در دو مرحله بیمار را ویزیت نموده و با انجام تست های لازم مرگ مغزی وی را تائید و یا رد می نمایند.
کاظمیان گفت : اعضاء و نسوجی که خانواده بیمار رضایت برداشت آنها را دادند طی عمل جراحی خارج می شود.

هماهنگ کننده پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود : در سال ۸۸ اولین برداشت اعضاء جهت پیوند به بیماران در رفسنجان صورت گرفت که در این فرایند کلیه ها و کبد جوان ۱۳ ساله بنام مرحوم حسن حاجی پور اهل رفسنجان به بیمارستان شیراز ارسال شد.
وی افزود : از سال ۹۰ تا کنون نیز ۲۳ مورد مرگ مغزی در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان شناسایی شد که از این تعداد از سه بیمار مرگ مغزی عمل برداشت اعضا انجام شد و بقیه نیز یا خانواده ها رضایت ندادند یا پس از جلب رضایت ، بیمار ایست قلبی و منجر به فوت شده که عمل برداشت در این مرحله نمی توان انجام داد.
محمد حسین کاظمیا ن خاطرنشان کرد : داشتن کارت اهداء عضو یک فعالیت فرهنگی است و به واسطه آن فرد اعلام می دارد که مایل به اهداء اعضای خوددر صورت بروز مرگ مغز ی است ، در این صورت تصمیم گیری  برای خانواده راحت تر بوده و تجربه نشان داده است که حتی در صورت عدم تمایل قلبی خانواده اهداء عضو در صورتیکه آن فرد از قبل تمایل خود را به اهدای عضو اعلام کرده باشد خانواده به خواسته عزیز خود احترام گذاشته و آرزوی او را برآورده می کنند.
وی گفت : از سال ۸۶ تا کنون برای بیش از هزار و ۱۵۰ نفر کارت اهدا عضو صادر شده است که از این تعداد بیش از ۶۰۰ کارت به صورت الکترونیکی به متقاضیان اعطا شده است.
او اضافه کرد : افراد می توانند در صورت تمایل به دریافت کارت اهدا عضومی توانند به سایت اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به نشانی www.rums.ac.ir  در قسمت معاونت درمان مراجعه و ثبت نام  کنند و پس از دوماه کارت را دریافت نمایند.
کاظمیا ن گفت : بیماری های عفونی مانند ایدز و برخی  از بدخیمی  ها مانع ازاهدای عضو می شوند.
وی با بیان اینکه تمام ادیان بر این باورند که عمل اهدای عضو یک حرکت خداپسندانه و عشق به هم نوع محسوب می شود افزود :  در سوره مبارکه مائده آیه نیز ۳۲ آمده است ” هر که نفسی را حیات بخشد مانند آن است که همه مردم را حیات بخشیده است “.
وی قلب ، ریه ، کلیه ، پانکراس ، کبد و روده و همچنین نسوجِ قرنیه ،دریچه قلب ، پوست ، تاندون ، غضروف ، مغز و استخوان را از اعضاء و نسوج قابل پیوند پس از مرگ مغزی برشمرد.

برچسب ها:
اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی به دو نفر حیات دوباره بخشید خانه خشتی رفسنجان کرمان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان