متن مصاحبه با مسئول هسته رباتیک دانشگاه ولی عصر(عج) شهرستان رفسنجان

  • شناسه خبر: 4040
متن مصاحبه با مسئول هسته رباتیک دانشگاه ولی عصر(عج) شهرستان رفسنجان

به گزارش”خانه خشتی” تیم رباتیک دانشگاه ولی عصر(عج) بار دیگر افتخار آفرید و این بار با حضور در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران و کسب مقام چهارم در لیگ ربات های مین یاب فنی، قدرت و اراده پولادین اعضای تیم را به نمایش گذاشت. متن مصاحبه با مسئول هسته رباتیک دانشگاه ولی عصر(عج) شهرستان […]

خانه » رفسنجان » متن مصاحبه با مسئول هسته رباتیک دانشگاه ولی عصر(عج) شهرستان رفسنجان

به گزارش”خانه خشتی” تیم رباتیک دانشگاه ولی عصر(عج) بار دیگر افتخار آفرید و این بار با حضور در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران و کسب مقام چهارم در لیگ ربات های مین یاب فنی، قدرت و اراده پولادین اعضای تیم را به نمایش گذاشت.

متن مصاحبه با مسئول هسته رباتیک دانشگاه ولی عصر(عج) شهرستان رفسنجان

 آقای باقری،ضمن معرفی اعضای تیم، در رابطه با کسب مقام چهارم در این دوره از مسابقات توضیحاتی بیان بفرمایید.

اعضاء اصلی تیم رباتیک  دانشگاه ولی عصر (عج) در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران را آقایان رسول صادقیان (سرپرست تیم)، محمدرضا غفارزاده (برنامه نویس تیم)، سعید شهبازی (بخش مکانیک) و خودم در بخش الکترونیک تشکیل می دهیم و نزدیک به یک سال هم هست که از فعالیتمان در زمینه ساخت ربات می گذرد.

باید خدمت شما عرض کنم که ما در هفتمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران که از ۱۷ تا ۱۹ فروردین در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران و با حضور تیم هایی از کشورهای مکزیک، هلند، چین، آلمان، آرژانتین و … برگزار شد، در لیگ ربات های مین یاب فنی، موفق به کسب مقام چهارم شدیم. ضمن اینکه در این لیگ تیم اول و دوم انتخاب نشد و رتبه سوم هم مشترکا به دانشگاه آزاد شوشتر و صنعتی امیرکبیر تعلق گرفت.

سطح برگزاری مسابقات را چگونه ارزیابی کردید؟

مسابقات در سطح بسیار وسیع و با حضور کشورهای مختلف دنیا و در لیگ های ربات های فوتبالیست، امدادگر مجازی و واقعی، ربات های خانگی، مین یاب دستی و خودکار، ربات پرنده و فوتبالیست انسان نما و … برگزار شد و حضور در این مسابقات و کسب مقام در آن آرزویی  بود که با تلاش اعضای تیم محقق شد. ذکر این نکته نیز قابل توجه است که ما برای مقام اول و دوم برنامه ریزی کرده بودیم، اما از آنجایی که در این دوره از مسابقات و در لیگ ربات های مین یاب فنی، اعضای شرکت کننده تیم از داوران مسابقه هم بودند، به نوعی حق تیم ما تضییع شد؛ چرا که به دلایل گوناگون از حضور تیم های شرکت کننده در لیگ ربات های مین یاب فنی، در زمین مسابقه ممانعت به عمل آمد و ما مجبور شدیم کارآیی رباتمان را بیرون از زمین برای حاضرین نمایش دهیم و این موضوع خود موجب نادیده گرفتن بسیاری از قابلیت های رباتمان شد.

کار ساخت ربات مین یاب برای شرکت در این مسابقات از چه زمانی آغاز شد؟

ساخت ربات از ۵ ماه پیش آغاز شد و تهیه بدنه آن یک ماه طول کشید، پس از آن نزدیک به دو ماه خرید قطعات الکترونیکی به طول انجامید و در مدت ۱۵ روز مدارها طراحی شدند و یک ماه بعد برنامه نویسی آن به پایان رسید. ضمن اینکه در طول ایام تعطیلات نوروز اعضای تیم به صورت شبانه روزی کار تکمیل ربات را به پایان رساندند و ۳ روز قبل از سفر به تهران، تست نهایی انجام شد و ۱۳ فروردین برای حضور در مسابقه آماده شدیم.

در زمینه ساخت ربات از چه کسانی یاری گرفتید؟

با توجه به اینکه اعضای تیم کلیه دوره های آموزشی مربوطه را سال گذشته در مجتمع فنی تهران فرا گرفته بودند، با توکل بر خداوند و با تکیه بر خود و اعتقاد به توانایی های خود، در این دوره از مسابقات شرکت کردیم و جزو معدود تیم هایی بودیم که بدون حضور استاد راهنما در مسابقه حضور داشتیم. هم چنین می توان گفت  که اعضای آن از دانشجویان رشته های علوم پایه تشکیل شده بودند؛ چرا که تیم های رباتیک معمولا از میان دانشجویان رشته های برق و الکترونیک و … و تحت نظر انجمن های علمی فعالیت می کنند. البته نباید از زحمات و حمایت های مالی ویژه ریاست و معاونین دانشگاه و مسئول امور مالی که انگیزه تشکیل تیم را در ما به وجود آورد، غافل شد. چرا که اگر هسته رباتیک دانشگاه ولی عصر(عج) نبود، کسب این همه موفقیت و پیشرفت در دانشگاه امری دور از انتظار به نظر می آمد.

از سابقه فعالیت تیم در زمینه  ساخت ربات و شرکت در مسابقات برای خوانندگان بیشتر توضیح دهید.

از آن جا که تیم رباتیک دانشگاه ولی عصر (عج) تیمی نوپاست و تنها یک سال است که در بخش مسابقات کار خود را آغاز کرده است، تاکنون ساخت ربات های جنگجو، جاسوس پرنده، جاسوس زمینی، آتش نشان، مسیریاب ویژه و مین یاب فنی را به پایان رسانده ایم. سال گذشته نیز در مسابقات کشوری رباتیک زنجان موفق به کسب مقام سوم در لیگ ربات آتش نشان شدیم.

برنامه تان برای آینده چیست؟

قصد داریم در آینده ای نزدیک تیم را برای حضور در مسابقات رباتیک جنوب شرق که در دانشگاه میثاق برگزار می شود، آماده کنیم و پس از آن در مسابقات رهیافت دانشگاه صنعتی شریف و مسابقات دانشگاه شیراز شرکت کنیم.

البته برنامه ویژه ما برای آینده شرکت در مسابقات ربو کاپ جهانی است که امیدواریم با تامین بودجه از سوی مسئولین نهادها و دانشگاه در این دوره از مسابقات که اردیبهشت سال آینده برگزار می شود، خوش بدرخشیم.

آیا برای دانش آموزان و دانشجویان شهر رفسنجان و کسانی که  به این گونه  فعالیتها علاقمندند، برنامه ای دارید؟

بله.خوشبختانه با پیگیری های مکرر، دانشگاه ولی عصر(عج) موفق به دریافت نمایندگی مجتمع فنی تهران به عنوان یکی از معتبرترین مراکز آموزشی کشور شده است، که یکی از زمینه های آموزشی آن رباتیک است. مجتمع فنی با در اختیار داشتن اساتید بسیار توانمند و نظم و انضباطی مثال زدنی در برنامه ریزی و آموزش گروه های مختلف سنی توانسته چندین سال نیز عنوان موسسه برتر آموزشی کشور را کسب کند. ضمن اینکه اعضای تیم ما نیز تمامی دوره های آموزشی رباتیک را تا مرحله اخذ مدرک ITD کانادا را در نمایندگی اصلی تهران گذرانده ایم و به وضوح برتری برنامه ریزی و امکانات را نسبت به سایر جاها دیده ایم. شایان توجه است که در لیگ ربات های مین یاب کاملا هوشمند نیز تیم مجتمع فنی تهران که شامل اساتید خود ما در تهران بود در هفتمین دوره مسابقات IRAN OPENاز بین چندین تیم اروپایی رتبه اول را بدست آورد. در حال حاضر نیز با مشاوره هایی که با مسئولین دانشگاه انجام شده، قصد داریم از بهترین آزمایشگاه ها و فضای لازم برای یادگیری که در شهر موجود است برای آموزش به متقاضیان، استفاده کنیم. همچنین صحبت های اولیه با مسئولین آموزش و پرورش برای همکاری با پژوهشسرای امام محمد باقر(ع) و برنامه های متنوع برای فرهنگیان عزیز شهر نیز انجام شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت مجتمع فنی تهران به آدرسwww.mft.info مراجعه کنند.

البته مجتمع فنی به جز رباتیک در زمینه های مختلفی از جمله کامپیوتر تحت عنوان دپارتمان ICTبرنامه های مختلفی دارد که به زودی از طریق همین هفته نامه به اطلاع همشهریان عزیز رفسنجانی خواهد رسید تا بتوانند برای فرزندان خود برنامه ریزی  کنند.

برچسب ها:
متن مصاحبه با مسئول هسته رباتیک دانشگاه ولی عصر(عج) شهرستان رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان