"خانه خشتی" گزارش می دهد:

دود کوره های زغال سوزی، آلاینده ی سرطان زایی که همچنان بی توجه مانده است

  • شناسه خبر: 39750
دود کوره های زغال سوزی، آلاینده ی سرطان زایی که همچنان بی توجه مانده است

چندی پیش پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی در باب تذکری به مسئولین اقدام به انتشار گزارشی پیرامون خطر کوره های تولید زغال در رفسنجان برای سلامتی مردم کرد و همچنین اعلام نمود که بیش از ۱۵۰ کوره در رفسنجان فعالیت می کنند که عمدتا متعلق به مناطق روستاهای عیش آباد و تاج آباد و بخش […]

خانه » آخرین اخبار » دود کوره های زغال سوزی، آلاینده ی سرطان زایی که همچنان بی توجه مانده است

چندی پیش پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی در باب تذکری به مسئولین اقدام به انتشار گزارشی پیرامون خطر کوره های تولید زغال در رفسنجان برای سلامتی مردم کرد و همچنین اعلام نمود که بیش از ۱۵۰ کوره در رفسنجان فعالیت می کنند که عمدتا متعلق به مناطق روستاهای عیش آباد و تاج آباد و بخش کشوئیه شهرستان می باشند.

با گذشت چند ماهی از این گزارش و صحبت مسئولین و قول هایی که داده شد اما همچنان کار در خور توجهی در این زمینه صورت نگرفته است.

در گزارشات گذشته از اختصاص زمین برای متمرکز کردن کوره ها صحبت به میان آمد.

از آنجایی که مسئولین مربوطه به علت مشغله ی زیاد نتوانستند کاری از پیش ببرند این بار به سراغ مردم هم رفتیم تا کمی آنها از دود غلیظ و آزاردهند ی این کوره ها و مشکلات آن برایمان بگویند:

خانمی ۵۰ ساله از حوالی روستای تاج اباد گلایه دارد که دود این کوره ها بسیار آزار دهنده است و الان که تابستان است نمی توانیم شبها از خنکی حیاط منزلمان استفاده کنیم.

آقایی ۳۵ ساله گفت: پدر پیری دارم و دغدغه ی این را دارم که نکند این دود برای قلب او ضرر داشته باشد کمی تنگی نفس دارد و چندین مرتبه به بیمارستان مراجعه کرده است نکند این دود بیماریش را تشدید کند.

آقایی ۴۰ ساله گفت: بعضی شب ها آنقدر دود زیاد است که برای رانندگی دید کافی ندارم.خطر کوره های تولید زغال برای سلامتی مردم فعالیت بیش از 150 کوره در رفسنجان-خانه خشتی

خانمی ۳۰ ساله یادآور شد: مسئولین فکری کنند حتی در مواقعی که غلظت دود زیاد باشد به داخل منازل هم راه پیدا می کنند و موجب بوی نامطبوعی در داخل منازل می شود.

جواد غلامی دهیار روستای عیش آباد نیز در گفت و گو با خانه خشتی با ابراز تاسف از عدم انجام هیچ اقدامی در این خصوص خاطر نشان کرد: هنوز علت کوتاهی مسئولین را نمی دانم، با وجود برگزاری چندین جلسه کارگروهی با حضور همه مسئولین از جمله سرپرست فرمانداری، رییس محیط زیست و جنگل بانی و بسیاری از مسئولین دیگر، هیچ فعالیتی انجام نشده است.

وی افزود: چندین بار به بخشداری مراجعه کردم؛ اما آن جا هم کاری انجام نشد، پس از هماهنگی با سرپرست سابق فرمانداری، قرار شد پاسخ بدهند که متأسفانه اقدامی صورت نگرفت.
غلامی با اشاره به اعتراض شدید مردم به این کوره ها تصریح کرد: حق با آن هاست اما مسئولین کوره ها معتقدند در صورت خروج از این منطقه مسافت خانه تا محل کارشان بسیار زیاد خواهد بود و این امر برایشان مشکلاتی در پی خواهد داشت.

وی افزود: با منابع طبیعی نیز هماهنگ شد تا زمینی در اختیار آن ها قرار دهند اما تاکنون این کار انجام نشده است.

این درحالی است که مسئول منابع طبیعی رفسنجان نیز این اداره را واگذار کننده ی این زمین نمی داند.
عباس گلچین در گفت و گو با خانه خشتی اظهار داشت: : ما واگذار کننده زمین نیستیم و کانال واگذاری زمین، امور اراضی جهاد کشاورزی می باشد و باید از طریق آن اداره پیگیری شود ، منابع طبیعی تنها در خصوص اختصاص زمین به امور اراضی نقش دارد که تاکنون درخواستی از سوی این اداره برای تخصیص زمین وارد نشده است.خطر کوره های تولید زغال برای سلامتی مردم فعالیت بیش از 150 کوره در رفسنجان-خانه خشتی (5)

این دست دست کردن ها و توپ را به زمین دیگری انداختند در حالی است که خود مسئولین نیز از عواقب این کوره ها می گویند.
حبیب اکبری مسئول محیط زیست رفسنجان در گفت و گو با خانه خشتی خاطرنشان کرد : به دلیل پراکندگی این کوره ها که برخی در کنار جاده ها هستند ، احتمال وقوع تصادفات جاده ای  در اثر دود ناشی از این کوره ها وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه رویکرد محیط زیست در مورد این امر حذف کوره هاست افزود : اما به علت مزیتها و ایجاد شغل و نیاز جامعه به این محصول، باید تصمیمی اتخاذ شود که کمترین عواقب را برای زندگی مردم داشته باشد.
رئیس اداره محیط زیست رفسنجان در تشریح مضرات دود حاصل از سوختن کوره های زغال سوز گفت : چوب درختان در این کوره ها با حرارت کم تبدیل به زغال می شود که دود حاصل از سوختن این روند تولید گاز منواکسید کربن را در پی دارد  و خطرات ناشی از این گاز در دراز مدت منجر به بروز سرطانها و کاهش جذب اکسیژن توسط هموگلوبین خون ، دچار تنگی نفس ، آبریزش چشم و در نهایت در موارد حاد احتمال خفگی و مرگ نیز وجود دارد.خطر کوره های تولید زغال برای سلامتی مردم فعالیت بیش از 150 کوره در رفسنجان-خانه خشتی (4)
جالب است بدانید که دود و آلاینده های هوا باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی نیز می شود.
مدیر گروه بهداشت و محیط حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این باره گفت : در بین مواد مضر و آلاینده های هوا ، آثار دی اکسید گوگرد و ترکیبات آن بر روی گیاهان که منجر به کاهش محصولات کشاورزی می شود ، دارای اهمیت خاصی است.
وی خاطرنشان کرد : گاز دی اکسید گوگرد اثر تخریبی بر روی انسان دارد و معمولا اگر غلظت این گاز کم باشد بر مغز اثر می گذارد و در صورت غلظت بیشتر و در معرض این گاز قرار گرفتن در دراز مدت  ، موجب افزایش ضربان قلب ، تخریب مجاری تنفسی و گلو ، اثر گذاری بر روی dna و مختل شدن سیستم دفاعی بدن انسان می شود.
این هم از کوره های سنتی زغال سوزی حال ما باید به این فکر کنیم اگر به دنبال گام برداشتن به سمت توسعه و پیشرفت همراه با جامعه ای سالم و پویا هستیم باید کاری کنیم .

برچسب ها:
دود کوره های زغال سوزی، آلاینده های سرطان زایی که همچنان بی توجه مانده اند
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان