یاسر دلباز عکاس کشوری در گفتگو با خانه خشتی:

عکاسی هنر و یک نوع علم است / انسان باید با دید بازتری به عکاسی نگاه کند

  • شناسه خبر: 38817
عکاسی هنر و یک نوع علم است / انسان باید با دید بازتری به عکاسی نگاه کند

یاسر دلباز متولد ۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۱ از محله شیر سنگی همدان؛ دارای مدرک مهندسی انفورماتیک؛ عکاس کشوری و دارای سوابق در آموزش و ویرایش و برگزاری کارگاه های مختلف است. وی در نشست عکاسی که با حضور تعدادی از عکاسان رفسنجان برگزار شد، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خانه خشتی؛ در خصوص نقش […]

خانه » آخرین اخبار » عکاسی هنر و یک نوع علم است / انسان باید با دید بازتری به عکاسی نگاه کند

یاسر دلباز متولد ۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۱ از محله شیر سنگی همدان؛ دارای مدرک مهندسی انفورماتیک؛ عکاس کشوری و دارای سوابق در آموزش و ویرایش و برگزاری کارگاه های مختلف است.

وی در نشست عکاسی که با حضور تعدادی از عکاسان رفسنجان برگزار شد، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خانه خشتی؛ در خصوص نقش فوتوشاپ در عکاسی اظهار داشت: زمان گذشته دوربین آنالوگ بود و همه با این نوع دوربین کار می کردند و ویرایش و رتوش نیز در عکس به کار می رفت.

وی گفت: ابتدای آنالوگ نیز فوتوموتاژ و دستکاری عکس وجود داشت و فقط به دوران دیجیتال نبود و اینکه فکر می کنیم عکس ها بعد از ویرایش تغییر می کنند کاملأ اشتباه است.

نشست خبری رفسنجان_زنجیره امید_یاسر دلباز

 یاسر دلباز با اشاره به اینکه با آمدن فوتوشاپ، کارهای ویرایش ساده تر و باعث استفاده عموم مردم شد؛ ادامه داد: در آن زمان دوربین عکاسی حرفه ای در اختیار همه نبود و فقط قشر خاصی که علاقه داشتند به آن سمت می رفتند و مردم عادی نیز بیشتر عکس های خانوادگی می گرفتند تا هنری.

وی با بیان اینکه دوربین آنالوگ تیرگی و روشنایی آسمان را به خوبی نشان می داد گفت: امروزه با وجود پیشرفته شدن، دوربین دیجیتال محدود است و زمانی عکسی گرفته می شود زمین بیش از حد تیره و سیاه است و این اصل تصویر واقعی نیست.

یاسر دلباز افزود: در دوربین دیجیتال نیاز به نرم افزاری است که رنگ بندی عکس را درست کند و به همان صحنه ای که دیده شده شبیه کند و در اکثر مواقع نیاز به کار کردن با فوتو شاپ است.

وی خاطر نشان کرد: کسی که در دوران دیجیتال عکاس می شود کارش سخت تر شده، چون می خواهد کارش را شاخص تر نشان دهد.

یاسر دلباز در خصوص موضوع در عکاسی به خبرنگار ما گفت: موضوع خاصی تا کنون مدنطرم نبوده است، چون آدمها متفاوتند و تفکر و ایده های متفاوتی دارند و هر شخص به تنهایی ایده ای به ذهنش می رسد و موضوعی را انتخاب می کند و هر دوره سلیقه مخصوص خود را دارد.

وی عوامل مهم عکس را فرم ، محتوا و طریقه نمایش عنوان کرد و در مورد داوری در عکاسی گفت: همه عوامل عکس؛ نورپردازی، کادر بندی و ترکیب بندی بر مبنای موضوع انتخاب شده در عکس قرار می گیرند؛ و اگر همه این عوامل با هم باشند عکس موفق است؛ بطور مثال اگر موضوع عکس امید است، امید و زندگی را باید در تصویر نشان دهیم.

یاسر دلباز در پاسخ به خبرنگار ما گفت: اولین عکس را با دوربین آنالوگ گرفتم که یادم نیست چه عکسی بود و اولین عکس با دوربین دیجیتال را نگه نداشتم و تشویق ها باعث شد ادامه دهم و اولین عکس هایی که ارائه دادم در سایت ها و انجمن های عکاسی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه عکاسی دیجیتال هنر و یک نوع علم است در ادامه افزود: کسی که با علاقه وارد عکاسی و این علم می شود دنبال آن خواهد رفت و باید دانش تئوری و بصری داشته باشد و با انواع مکتب های هنری داخل ایران آشنایی پیدا کند.

دلباز در پایان با بیان اینکه انسان باید با دید بازتری به عکاسی نگاه کند چون باعث پیشرفتش در این علم می شود؛ خاطر نشان کرد: گاهی اوقات نمی توانیم عکس بگیریم چون ابزار ان را نشناخته ایم و مطالعه نداشتیم و زمانی بخواهیم پروژه ای اراپه دهیم باید همه چیز را مدنظر داشته باشیم.

برچسب ها:
خانه خشتی رفسنجان عکاسی یاسر دلباز
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • مینا

    آقای دلباز هنرمند و انسانی فوقالعاده هستن
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان