یک گام سازنده دولت یازدهم

  • شناسه خبر: 38278
یک گام سازنده دولت یازدهم

صرف نظر از اینکه رئیس‌جمهور در هر سخنرانی‌اش دائم حلقه نقادان را تنگ‌تر و محدود‌تر می‌کند، سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور نشان از یک گام مثبت و اعتقاد و باور به کمک از سوی دانشگاهیان دارد. یعنی اگرچه تا کنون نقادان متهم به بی‌سوادی بوده‌اند و باید شناسنامه‌دار باشند، دنیاشناس باشند و… اما احساس نیاز به نظر […]

خانه » آخرین اخبار » یک گام سازنده دولت یازدهم

صرف نظر از اینکه رئیس‌جمهور در هر سخنرانی‌اش دائم حلقه نقادان را تنگ‌تر و محدود‌تر می‌کند، سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور نشان از یک گام مثبت و اعتقاد و باور به کمک از سوی دانشگاهیان دارد. یعنی اگرچه تا کنون نقادان متهم به بی‌سوادی بوده‌اند و باید شناسنامه‌دار باشند، دنیاشناس باشند و… اما احساس نیاز به نظر کارشناسان دانشگاهی یک گام مهم و یک اعتراف بزرگ برای بهبود روش‌هاست.

دولتی که تا چندی پیش معتقد بود دولت ژنرال‌هاست، اکنون دست یاری به سوی دانشگاهیان دراز کرده است.

این روش چنانچه به عنوان یک استراتژی و نه یک تاکتیک مد نظر قرار بگیرد، می‌تواند در تحقق مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی مؤثر و مفید فاید باشد، چرا که گام اول مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی باور به همراهی نیروهای علمی و بهره‌وری با روش‌های علمی و همنوایی گروه کارشناسان است.

گویا رئیس‌جمهور به این نتیجه رسیده که ‌ مشکلات داخلی از یک سو تنها با تمرکز بیش از حد به مسائل سیاست خارجی که خود در آن سر رشته دارد، حل شدنی نیست و باید با تکیه بر توان علمی داخل به حل مسائل داخلی بپردازد، زیرا حتی با حل مسائل بین‌المللی همچنان مشکلات ساختاری در اقتصاد داخلی پا‌برجاست و با کوچک‌ترین تلنگری وضعیت قرمز دو سال اخیر قابل بازگشت است. از سوی دیگر به این نتیجه رسیده است که برخی ژنرال‌های دولت با اقتدار و ادعاهایشان نه تنها در مقابل دیگر ژنرال‌ها مانع طراحی‌های جدید و اصلاح ساختارهای معیوب شده بودند بلکه مانع رسیدن طرح‌های علمی به دولت شده‌اند.

این اقدام میمون و مبارک در کنار معرفی ۵۷۵ نفر از بدهکاران بزرگ می‌تواند نقطه آغازی باشد برای رهایی از حلقه محصورکننده دولت که با دانه‌های زنجیر مانند روش‌های سنتی، روش‌های غلط، رانت‌ها، رابطه‌ها و…. مانع رشد و توسعه اقتصاد کشور شده‌اند و با جوش‌های نامتجانس اقتصاد نولیبرالی به یکدیگر متصل شده‌اند.

بدیهی است با چنین اقدامی بدنه دولت با رهایی از این تارهای تنیده شده در اطراف خود و آشتی با دانشگاهیان و شنیدن صداهای معقول و کارشناسی خواهد توانست نگاهی کامل‌تر به مشکلات داشته باشد و در پس آن نسخه‌های طراحی شده با جامعیت بیشتر و دور از نگاه‌های جزیره‌ای مشکلات را از پیش روی اقتصاد بردارد.

در چنین حالتی بدون تردید گام‌های برداشته شده با اعتماد بیشتری از سوی مردم مواجه خواهد شد و تأثیرات عمیق‌تر و سریع‌تری را در مسیر توسعه خواهد داشت. در آن صورت علاوه بر حل مشکلات داخلی، پشتوانه‌ای قوی درحل منازعات و مسائل بین‌المللی نیز ایجاد خواهد شد.

امیدواریم که این گام مثبت در مرحله اجرا به انحراف نرود و مقدمه‌ای برای دویدن دولت در مسیر درست باشد.

نویسنده : مهران ابراهیمیان
منبع : روزنامه جوان
برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان