پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

افزایش ۱۸/۴ درصدی طلاق و کاهش ۶/۷ درصدی ازدواج در رفسنجان

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک رفسنجان در خصوص آمار ثبت  طلاق در این شهرستان گفت: مجموع طلاق‌های ثبت شده ی سال گذشته در رفسنجان ۵۲۲ طلاق بوده است که نسبت به سال قبل ۱۸/۴ درصد رشد داشته است .

محمد آرمان پور در گفت و گو با “خانه خشتی”، اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و مدارک زیر مجموعه ی سازمان قوه ی قضائیه قرار دارد و شاید کمتر کسی با خدمات گسترده ی این سازمان آشنا باشد.

وی دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق را نمود بیرونی این سازمان دانست گفت: شهرستان رفسنجان دارای ۳۰ دفتر اسناد رسمی، ۱۹ دفتر ثبت ازدواج و ۳ دفتر ثبت طلاق می باشد.

آرمان پور با اشاره به نظارت و بازرسی مداوم اداره ثبت اسناد بر دفاتر ثبتی شهرستان خاطر نشان کرد: در صورت شکایات مردمی از تخلفات سردفتران، این دفاتر مورد بازرسی قرار می گیرد.

وی تعداد استعلام های صورت گرفته و پاسخ داده شده در اداره ثبت رفسنجان را ۶ هزار و ۵۴۱ مورد برشمرد و گفت: شهرستان رفسنجان با صدور ۱۲۲ سند مالکیت به نام موقوفات در سال گذشته رتبه اول در استان را کسب کرده است.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک رفسنجان ثبت آنی و الکترونیک معاملات را تحول بزرگی دانست که از شهریور سال گذشته همزمان با سراسر کشور در رفسنجان نیز اجرا می شود و تصریح کرد: ۶۰ درصد امور ثبتی بصورت الکترونیک انجام می شود و سازمان به دنبال انجام ۱۰۰ درصدی آن تا سال آینده است.

وی پیشگیری از تخلفات و اتلاف وقت، پاسخ استعلام به دفاتر بصورت الکترونیک، تشخیص هویت آنی افراد، ارسال سریع و الکترونیک خلاصه معاملات را از جمله فواید ثبت الکترونیک برشمرد و خاطر نشان کرد: با ورود این فن آوری به عرصه ثبت ، اسناد دفترچه ای سابق تبدیل به سند تک برگ شده که دارای مزایای بسیاری است.

آرمان پور جلوگیری از جعل اسناد، دارا بودن مختصات جغرافیایی، کروکی محل و نقشه را از مزایای سند تک برگ عنوان کرد و خاطر نشان کرد: یکی از سیاست های سازمان تعویض اسناد دفترچه ای و تبدیل آن به اسناد تک برگ می باشد.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک رفسنجان به ارائه آمار و عملکرد ثبتی پرداخت و  گفت: در سال گذشته در حوزه صدور اسناد مالکیت ۵ هزار و ۶۵۳ سند ملکی در این شهرستان صادر شده است .

وی در خصوص آمار ثبت ازدواج و طلاق در رفسنجان خاطرنشان کرد: مجموع ازدواج‌های ثبت شده سال گذشته در این شهرستان ۲ هزار و ۸۳۶ ازدواج بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۷ درصد کاهش داشته است.

آرمانپور درخصوص ثبت وقایع طلاق نیز یادآور شد: مجموع طلاق‌های ثبت شده در رفسنجان ۵۲۲ طلاق بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۸/۴ درصد رشد داشته است .

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک رفسنجان با اشاره به ثبت ۱۳۸ شرکت تجاری در اداره ثبت این شهرستان خاطر نشان کرد: روند ثبت شرکت ها در حالت تحول است و سازمان ثبت به دنبال حذف مراجعه حضوری و انجام این امر از طریق اینترنت می باشد .

وی از اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی خبر داد و خاطرنشان کرد: در این قانون ثبت نام از طریق سایت سازمان انجام خواهد شد و با ارسال مدارک از طریق پست و انجام کلیه مراحل از طریق پیامک و یا سایت به اطلاع مراجعه کنندگان می رسد.

آرمانپور تصریح کرد: مردم اطلاع داشته باشند که از طریق این قانون تنها بر روی ساختمانها سند صادر می گردد.

وی افزود:  در این طرح ۴ هزار پرونده ثبت نامی وجود دارد که تاکنون ۴۴۵ رای مثبت و ۴۴ رای منفی صادر گردیده است.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک رفسنجان با اشاره به کمبود نیرو در سازمان ثبت با توجه به گسترش فعالیتهای خدماتی این سازمان تصریح کرد: در سال گذشته اداره ثبت اسناد و مدارک رفسنجان بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در آمد زایی برای دولت داشته است که رقمی بالاتر از حد انتظار بوده است و این درحالی است که این اداره از امکانات مناسب محروم بوده است.

آرمانپور رسیدگی به پرونده های قانون تعیین تکلیف، داده آمایی پرونده های جاری، داده آمایی پرونده ای اجرا و خدمات الکترونیک ثبت شرکت ها را از سیاست های پیش روی این اداره در سال ۹۳ برشمرد.

خروج از نسخه موبایل