پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

اجرای طرح بزرگ تحول نظام سلامت از ۱۵ اردیبهشت

به گزارش “خانه خشتی”، رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کلیه بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی در سراسر کشور خبر داد.

دکتر علی اسماعیلی ندیمی در گفت و گو با خبرنگار ما، با اعلام این مطلب افزود : با اجرای این طرح بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی باید ده درصد و بیماران روستایی که توسط پزشک عمومی محل زندگی خود به بخش بستری ارجاع داده می شوند باید ۵ درصد هزینه های درمان را بپردازند و همچنین هزینه های زایمان طبیعی به صفر خواهد رسید .

وی تصریح کرد : آنچه که قرار است به لطف خداوند و با توجه ویژه رئیس جمهور و وزارت بهداشت در دانشگاهها و بیمارستانهای دولتی اجرا کنیم این است که مردم باید خدمات بستری در بخش دولتی را در سقف ده درصد بپردازند و نود درصد باقیمانده را بیمه ها و بخشی را دولت از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تقبل کرده و این کار از دوشنبه هفته آینده اجرایی خواهد شد.

اسماعیلی بیان کرد : نیروها و کادر دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از جمله معاونین از هفته آینده به طور نوبتی در بیمارستانهای طرح مستقر خواهیم شد و مشکلات و مسائل آن واحد ها را رفع خواهیم کرد تا این آیین نامه ها و دستورالعملها به شکل صحیح اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد : در زایشگاه نیک نفس رفسنجان به طور اختصاصی از دوشنبه آینده علاوه بر اینکه هزینه بستری ده درصد میشود با توجه به رویکرد وزارت بهداشت و درمان برانجام زایمان به روش طبیعی است ، هزینه زایمان طبیعی نیز صفر می شود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : در بحث بستری ها مردم شهرهای کوچک و روستاییانی که از سیستم ارجاع از سوی پزشک عمومی به متخصصین ارجاع داده می شوند هزینه های بستری ۵ درصد خواهد بود .

وی با اشاره به اینکه بیمارستانها مکلفند سطح کیفیت تغذیه و ارائه خدمات را افزایش دهند افزود : هدف اصلی این طرح افزایش رضایت مندی مردم از خدمات درمانی و کاهش هزینه ها در بخش بستری است.

دکتر اسماعیلی تصریح کرد : با توجه به اینکه احتمال میرود اجرای طرح در روزهای ابتدایی با مشکلاتی روبرو شود لذا ما دو سیستم نظارتی پیش بینی کردیم یکی در حوزه معاونت درمان و دیگر اینکه تیم نظارتی را خودم تشکیل دادم تا از مسائل بیمارستانی از طریق ارتباط با مردم آگاه شویم و در رفع آنها بکوشیم.

وی خاطرنشان کرد : به هر حال پولی که دولت روی سوخت و حاملان انرژی ها سوبسید می داد الان مردم دارند می پردازند و با اجرای این طرح بخشی از این پول به حوزه سلامت بیاید و در واقع مردم مزه و لذت خدمات با کیفیت در بخش دولتی رو بتوانند حس کنند و باعث میشود تلخی گرانی های اجتماعی را فراموش کنند.

اسماعیلی ندیمی گفت : بررسی طرح در سطح دانشگاههای علوم پزشکی وزارتخانه و دولت ، از چندین ماه قبل شروع شده و آیین نامه اجرایی آن عملا از همین هفته به دانشگاهها ابلاغ شد و ما بخشنامه های مختلف این را باید از ۱۵ اردیبهشت اجرا کنیم به همین دلیل جلسه ای با ارائه جزییات بیشتر برای بررسی و رفع مشکلات اجرایی با معاونتهای این دانشگاه برگزارشد.

وی خاطرنشان کرد : این جلسه با حضور معاون توسعه و منبع انسانی که جزئیات طرح را با حوزه توجیه و تسهیل کنیم و معاونت درمان و روسای بیمارستانها که در بخشهای بیمارستانی و کلینیک های سرپایی مجری هستند و همچنین معاونت دارو و غذا که مکلف خواهد بود از هفته آینده دارو و لوازم مصرفی بیماران را تهیه کند اجراگردید.

وی تصریح کرد : هر کدام ازافراد که بیمه ندارند میتوانند مراجعه کنند به مراکز بیمه خدمات درمانی و دفتر چه بیمه سلامت را بشکل رایگان دریافت کنند که اگر بیماری مراجعه کرد به مراکز درمانی دولتی دفتر چه بیمه داشته باشد و همه از خدمات پایه سلامت بیمه ای استفاده کنند و فقط برخی از این خدمات در تعهدات بیمه نیست مانند جراحی های ترمیمی و زیبایی ، خودکشی و ضرب و جرح طبق که روال قبلی استفاده می کنند.

دکتر اسماعیلی اظهار داشت : بیمه ها بدهی سنگین به دولت داشتند ، و اکنون این مشکل رفع شده و بخش دولتی رو سامان می دهیم .

وی در پایان گفت : در مراکز درمانی دولتی شماره تلفنی جهت دسترسی مردم به بازرسیها راه اندازی می کنیم.

خروج از نسخه موبایل