شرطهای عربستان برای بازگشت سفرا به قطر

  • شناسه خبر: 37846
شرطهای عربستان برای بازگشت سفرا به قطر

وزیر خارجه عربستان از تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری اجرای سند ریاض از سوی قطر خبر داد و گفت، بازگشت سفرای عربستان، امارات و بحرین به دوحه به اجرای بندهای این سند بستگی دارد. به گزارش “خانه خشتی” به نقل ازپایگاه خبری شبکه العالم، “سعود الفیصل” تاکید کرد که وزیران خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس […]

خانه » آخرین اخبار » شرطهای عربستان برای بازگشت سفرا به قطر
وزیر خارجه عربستان از تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری اجرای سند ریاض از سوی قطر خبر داد و گفت، بازگشت سفرای عربستان، امارات و بحرین به دوحه به اجرای بندهای این سند بستگی دارد.

به گزارش “خانه خشتی” به نقل ازپایگاه خبری شبکه العالم، “سعود الفیصل” تاکید کرد که وزیران خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دو کمیته را برای پیگیری اجرای سند ریاض از سوی قطر، که در نشست فوق العاده وزیران خارجه شورای همکاری امضا شده است، تشکیل داده اند.

وی افزود، یکی از این کمیته ها، کمیته پیگیری است که ماموریت آن نظارت بر اجرای بندهای این سند از سوی قطری ها است؛ و ماموریت کمیته دوم هم بازنگری و ارائه نتایج به وزیران خارجه است.

سعود الفیصل به سردبیران روزنامه های عربستانی گفت که مساله بازگشت سفرای سه کشور (عربستان، امارات و بحرین) به دوحه به اجرای بندهای این سند بستگی دارد، و پایبندی قطر به طور جدی زیر نظر خواهد بود.

وی اظهار داشت تنها بعد از اجرای توافق ریاض می توان گفت قطر به این توافق پایبند بوده است.

وزیر خارجه عربستان فاش کرد این کشور و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مسائل مهمی را تعیین کرده اند که دوحه باید آن ها را اجرا کند. تعطیلی سازمان قطری الکرامه به ریاست عبدالرحمن بن عمیر النعیمی و آکادمی التغییر و مراکز مطالعاتی از جمله این موارد است.

وی گفت که این سازمانها علاوه بر باج خواهی سیاسی، در حال ایجاد فتنه در خلیج فارس برای سرنگونی نظام های حاکم هستند. وی نامی از این موسسه ها نبرد، اما به نظر می رسد موسسه های آمریکایی رند و بروکینگز از جمله این ها باشد.

سعود الفیصل هشدار داد که ممکن است تدابیر و تصمیماتی برای وادار کردن دولت قطر برای خودداری از آسیب رساندن به امنیت کشورهای همسایه اتخاذ شود.

وی افزود، از جمله شروط این است که قطر حمایت از اخوان المسلمین را متوقف کند و کسانی را که حضورشان به کشورهای خلیج فارس آسیب می زند تبعید کند.

سخنان سعود الفیصل در حالی مطرح شده است که رسانه های قطری اعلام کرده اند که قطر در این سند هیچ امتیازی نداده است. رسانه های قطری گفتند بندهای این سند عمومی بوده و هرگز شامل تعطیلی شبکه الجزیره یا تغییر رویکرد خبری آن یا دیگر مراکز مطالعاتی نشده است. این رسانه ها همچنین تاکید کردند قطر یک کشور دارای حاکمیت است و دیکته های هیچ کس را نمی پذیرد.

سایت روزنامه رای الیوم به نقل از منابع رسانه ای در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تأکید کرد که شبکه الجزیره قطر در آینده شاهد برخی تغییرات خواهد بود که ازجمله آن ها تعیین مدیرکل جدید است.

“محمد جاسم العلی” اولین مدیرکل الجزیره از مهم ترین نامزدهای این سمت است. وی در زمان حمله آمریکا به عراق به دنبال فشارهای گسترده آمریکا و اتهامات واشنگتن علیه او درباره حمایت از رژیم سرنگون شده صدام، از کار برکنار شده بود.

برچسب ها:
شرطهای عربستان برای بازگشت سفرا به قطر
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان