چرا شعار امسال” یک عمر سلامتی با خود مراقبتی ” است؟

  • شناسه خبر: 37156
چرا شعار امسال” یک عمر سلامتی با خود مراقبتی ” است؟

شعار امسال وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ” یک عمر سلامتی با خود مراقبتی ” است که در این زمینه جا دارد برای داشتن زندگی سالم ، در زندگی های امروزی توجه به نکات کلیدی و مفید داشته باشیم. به گزارش خبرنگار”خانه خشتی”، رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عصر پنج شنبه در جشن بزرگ میلاد با […]

خانه » آخرین اخبار » چرا شعار امسال” یک عمر سلامتی با خود مراقبتی ” است؟

شعار امسال وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ” یک عمر سلامتی با خود مراقبتی ” است که در این زمینه جا دارد برای داشتن زندگی سالم ، در زندگی های امروزی توجه به نکات کلیدی و مفید داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار”خانه خشتی”، رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عصر پنج شنبه در جشن بزرگ میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) در جمع بانوان فرهنگی مدارس رفسنجان ضمن تبریک فرارسیدن تولد دخت نبی مکرم اسلام گفت : خودمراقبتی یعنی انسانها توانایی مراقبت از خود در مقابل بسیاری از بیماریها را داشته باشند .

وی افزود : بانوان نقش مهمی در مراقبت از افراد خانه دارند به شرط اینکه درک صحیح از بیماریها و نحوه پیشگیری را بدانند،  چه بسا بسیاری از بیماریهای کوچک نیازی به مراجعه پزشک نیست و با خود مراقبتی قابل درمان است.

دکتر علی اسماعیلی ندیمی افزود : همچنین برای کنترل بیماریهای مزمن مثل فشارخون ، دیابت ، بیماریهای کلیوی و سرطانی و ریوی نیز می توان با خود مراقبتی نظیر استفاده از ورزش و تغذیه سالم و استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک از پیشرفت آن جلوگیری کرد .

وی برخی تبلیغات ماهواره ها و شبکه های مجازی و اینترنت در خصوص دارو  یا وسایل و تجهیزات درمانی را نادرست دانست و گفت : برای  خرید از منابع صحیح آنها باید اطلاعاتی از مراکز مجاز کسب  تا به مشکلی جدید روبرو نشوید. 

اسماعیلی ندیمی با اشاره به شناسایی خطرات تهدیدکننده افزود : شایع ترین و اولین علل مرگ و میر ، بیماریهای قلبی و عروقی و قندی است و دومین عامل نیز حوادث ترافیکی و سومین عامل مرگ و میر هم سرطان است و جامعه متاسفانه به سمت سونامی بیماریهای قلبی و عروقی  پیش می رود .

وی ادامه داد :  خانواده ها باید متوجه باشند که مهمترین فاکتور در پدید آوردن این بیماری فشار خون است و پایه اصلی فشار خون مصرف زیاد نمک است.

وی افزود : میزان مورد نیاز مصرف نمک روزانه یک قاشق چای خوری نمک است که در خوراکی های مصرفی در طول روز مثل نان ، سبزیجات ، پنیر و ماست نمک وجود دارد  و نیازی به نمک زدن به غذا نیست و متاسفانه در ایران بر اساس عادت سعی می کنیم غذای خود را با اضافه کردن نمک خوشمزه کنیم .

اسماعیلی توصیه کرد : اگر یک ماه از غذای کم نمک یا بدون نمک استفاده کنیم  عادت می کنیم و در نتیجه سلامت خواهیم بود.

اسماعیلی با بیان اینکه فشار خون عامل سکته های مغذی و نارساییهای کلیوی و بیماری قلبی و عروقی است خاطرنشان کرد : مصرف زیاد غذاهای فست فود ، کنسروی ، پیتزا و سوسیس و کالباس ، انواع سس ها ، پودرها و عصاره های غذایی ، چیپس و پفک و غذاهای اماده  به دلیل  داشتن نمک انسان را دچار فشار خون می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : دیابت نیز یکی  از مهمترین علل مرگ و میر است و مصرف مواد قندی در سلامتی فرد اختلال ایجاد می کند .

وی مصرف شیرینی های لذیذ خانگی ، را مضر عنوان کرد و گفت : آمار جهانی ابتلایان به دیابت ۵ تا ۶ درصد است به طوریکه در ایران و به ویژه در استان یزد  ۱۴ تا ۱۵ درصد است که خطرناک است.

دکتر اسماعیلی تصریح کرد : دیابت به قلب ، عروق بدن ، چشم و کلیه آسیب وارد می کند و ممکن است فرد ۲۰ تا ۳۰ سال دیگر عمر کند ولی زندگی وی تحت تاثیر و با نگرانی است.
وی با بیان اینکه امروزه فرزند سالاری بر جامعه ایرانی حاکم است خاطرنشان کرد : والدین تمام تلاش خود را می کنند و هرچه را که فرزندان اراده کنند ، اعم از تغذیه های نامناسب خریدنی و امکانات رفاهی در اختیارشان می گذارند ، غافل ازاینکه این تغذیه ها و امکانات رفاهی و بی تحرکی باعث چاقی در فرزندان می شود  و موجب بروز مشکلات و خطر بیماریهای قلبی و عروقی می شود.

اسماعیلی تصریح کرد : به طوری که هر روز در بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان  افرادی  زیر ۴۰ سال به دلیل داشتن بیماری قلبی و
عروقی در بخشهای ccu  و icu  بستری می شوند.

وی با اشاره به اینکه وزن هر یک حبه قند ۵ گرم است افزود : ۵۰ درصد از روغن داخل خمیر بیشتر شیرینی ها  جامد و ۵۰ درصد دیگر مایع است و در دو کیلوگرم آرد ، یک و نیم کیلو گرم روغن و ۶ عدد تخم مرغ مخلوط می کنند که درصد بالایی از اسیدهای غیر مفید و مضر را وارد بدن انسان می کنند.
وی در کنترل بیماری دیابت و مبتلا نشدن به این بیماری گفت : باید تحرک بدنی . ورزش انجام دهیم و مصرف مواد نشاسته ای و قندی را کم کنیم و این
خود مراقبتی با همت خانمها برای اهل خانواده امکان پذیر است.

وی با اشاره به وجود چربی های اشباع شده در کره ، روغن های جامد و نباتی و حیوانی افزود : ساندویج ها ، غذاهای چرب و لذیذ و پر نمک خوشمزه هستند اما خطرناک ، و باید در مصرف این نوع از غذاها احتیاط کرد.

 وی خاطرنشان کرد : کسی مانع مصرف تخم مرغ و گوشت قرمز نیست ، فرزندان در زمان  رشد و خانم های باردار و ضعیف باید غذاهای مقوی استفاده کنند ولی چه بهتر است که بدانید در چه سنی چه ماده غذایی و به چه اندازه باید استفاده شود .

اسماعیلی ندیمی میزان کلسترول (چربی مضر) یک عدد زرده تخم مرغ را ۲۵۰ میلی گرم  اعلام کرد و افزود : مصرف زیاد از حد این ماده غذایی سرشار از چربی ، در جداره رگها رسوب می کند و باید منتظر حادثه بود.

وی تاکید بر رعایت و حفظ تعادل در مصرف مواد غذایی کرد و گفت : هر فرد باید در هر هفته دو عدد تخم مرغ و گوشت قرمز به طور متعادل مصرف کند و
صبحانه نیز توصیه می شود حتما مصرف شود چرا که اگر بدون صبحانه به فعالیت بپردازیم تا ظهر چندین بار احساس گرسنگی می کنیم و به ناچار از کیک ، میوه و  کلوچه و مواد شیرین سعی در برطرف کردن گرسنگی داریم که خیلی مضر است.

وی افزود : برای تنظیم فشارخون و چربی ، فرهنگ تغذیه سالم را در خانواده ترویج دهید و از سیب ، بادام ، پسته مرغوب و بدون نمک ، بادام زمینی ،
سبزیهای برگ درشت مانند جعفری ، اسفناج ، کاهو، فلفل دلمه ای سرشار از آنتی اکسیدان و انواع کلم به خصوص بروکلی و گوجه فرنگی ، هویج ، سیر و پیاز ، انواع توت ها ، حبوبات شامل باقلا ، نخود ، عدس ، لوبیا استفاده کنید .

اسماعیلی تصریح کرد : این مواد غذایی سالم با اثرات تهاجمی قند ، چربی ، نمک و دیابت مقابله می کنند ضمن اینکه این اقدام ، خود مراقبتی به شمار می آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : یکی از مشکلات شایع خانمها ، اختلالات اسکلتی و استخوانی است و باید در سنین پایین از  مصرف لبنیات و انجام ورزش و تحرک بدنی غافل نشوید .

وی به نقش کلیدی خانمها در سلامتی خانواده اشاره کرد و افزود  : خانمها می توانند در خانه غذا را سالم تهیه کنند و افرادِ خانواده را از مضرات غذاهای بیرون و نمک دار آگاه سازند همچنین افراد را ترغیب به ورزش و تحرک کنند و زمینه زندگی سالم و شاد را مهیا سازند.

دکتر علی اسماعیلی ندیمی خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه پوکی استخوان قاتل خاموش است لذا بهتر است روزانه دو و نیم لیوان از لبنیات را مصرف کنید  تا نیازی به مکملهای غذایی نباشد.

وی افزود : پسته و ریز مغزها  مثل بادام و فندق و تخمه آفتابگردان نیز سرشار از کلسیم و اسیدهای چرب مفید هستند که توصیه می شود این مواد را
شور مصرف نکنید زیرا نمک ، فشار خون را بالا می برد و بخشی عظیم از اسیدهای چرب مفید بر اثر حرارت زیاد از بین می رود.

دکتر اسماعیلی ندیمی با قاطعیت گفت : روغن سالم وجود ندارد و هر گرم از روغنها ۹ کیلو گرم کالری دارد و بهترین روغن ، روغن کنجد اصل و روغن زیتون است و در زندگی سعی کنید استرس و اضطراب نداشته باشید که در تشدید بیماریها موثر است.

وی یکی دیگر از عوامل خطر ساز را دود سیگار بیان کرد و گفت : فرهنگ نه گفتن فرزندان به دوستان ناباب در زمینه کشیدن سیگار را آموزش دهیم و این در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی مفید است.

وی با اشاره به اینکه عقل سالم در بدن سالم است خاطرنشان کرد : خودمراقبتی با رعایت این نکات بوجود می آید و برای داشتن جامعه ای سالم و پویا باید بدنی سالم داشت تا امور مملکت را با روحیه نشاط بچرخوانیم. در پایان به ۲۰ نفر از فرهنگیان با نامهای زهرا و فاطمه  با قید قرعه جوایزی اهدا شد.

برچسب ها:
بهداشت چرا شعار امسال یک عمر سلامتی با خود مراقبتی است؟ خانه خشتی خو مراقبتی رفسنجان سلامت
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان