کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

توجه به حفظ سلامتی تن و جان در ایام عید نوروز

  • شناسه خبر: 36461
توجه به حفظ سلامتی تن و جان در ایام عید نوروز

با شروع سال نو و بازدیدها و مهمانی های مکرر ، تغییراتی در برنامه غذایی و الگوی تغذیه ای افراد به وجود می آید که بهتر است برای حفظ  سلامتی نکاتی مورد توجه قرار گیرد.  به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، در این ایام انواع شیرینی زینت بخش میز پذیرایی است و غذاهای پر چرب نیز بر سر […]

خانه » آخرین اخبار » توجه به حفظ سلامتی تن و جان در ایام عید نوروز

با شروع سال نو و بازدیدها و مهمانی های مکرر ، تغییراتی در برنامه غذایی و الگوی تغذیه ای افراد به وجود می آید که بهتر است برای حفظ  سلامتی نکاتی مورد توجه قرار گیرد.

 به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، در این ایام انواع شیرینی زینت بخش میز پذیرایی است و غذاهای پر چرب نیز بر سر سفره ها اشتهای  همگان را تحریک می کند.

معمولا همراه چای نیز یک ماده شیرین مانند باقلوا ، سوهان ، گز و شکلات سرو می شود  که موادی پر کالری هستند و زیاده روی در مصرف آنها سلامتی انسانها را به خطر می اندازد.

 کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره بایدها و نبایدهای تغذیه در نوروز گفت : آجیل ها شامل انواع تخمه ها و مغزها هستند که از ارزش غذایی بالایی برخوردارند و به علت داشتن چربی زیاد ، زیاده روی در مصرف انها منجر به افزایش وزن می شود.

فرزانه فاتحی افزود : اغلب این اضافه وزن بعد از پایان تعطیلات قابل جبران نیست لذا این ارمغان ِ نوروز ، پس از چند سال انسان را به شخصی سنگین وزن و چاق تبدیل خواهد کرد.

وی تصریح کرد : از طرفی مصرف آجیل باعث دریافت نمک زیاد به ویژه برای قشر سالمند می شود که گاهی مشاهده می شود پس از تعطیلات سال نو این افراد دچار فشار خون شده اند.

موقع خرید آجیل به تازگی و کم نمک بودن آن توجه شود این کارشناس تغذیه با توصیه  به اینکه در طول سال روزانه ۳۰ گرم آجیل مصرف شود گفت : موقع خرید آجیل به تازگی و کم نمک بودن آن توجه شود و حتما از فروشگاههای معتبر تهیه کنید زیرا ممکن است افراد سودجو آجیل مانده را به عنوان آجیل دو آتشه یا به صورت مخلوط با آجیل تازه بفروشند.

وی خاطرنشان کرد : مصرف چنین اجیلی برای سلامت بدن و سلامت کبد خطرناک است و بهتر است تهیه آجیل به طور شور کرده نباشد و با تهیه آجیل خام و با کیفیت ، آنرا بدون نمک ، فقط بوداده و مصرف کنید.

شیرینی در ایام عید باستانی نوروز کم مصرف شود فاتحی در زمینه مصرف شیرینی در ایام نوروز گفت : بهتر است شیرینی کم حجم و کوچک استفاده شود و در مصرف آن زیاده روی نکنید چرا که معده و سیستم گوارشی  دچار حالت تهوع و در نتیجه مانع از مصرف غذاهای اصلی می شود .

وی افزود : مصرف زیاد شیرینی و شکلات و آجیل باعث پوسیدگی دندانها به خصوص در کودکان می شود.

فاتحی تصریح کرد : با اصرا به مصرف شیرینی و آجیل ، سلامتی مهمانان را به خطر نیاندازیم و در مهمانی ها ابتدا میوه سپس آجیل و پس از آن شیرینی خورده شود و لازم نیست همه آنچه را که در بشقاب است استفاده کنیم.

وی به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه کرد : میوه زیاد مصرف نکنند زیرا هر میوه متوسط مثل سیب ۱۵ گرم قند و ۶۰ کیلو کالری انرژی دارد.

در مصرف میوه دقت شود کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان این مطلب گفت : در میوه هایی که در ایام نوروز سرو می شود معمولا خیار وجود دارد که جزء سبزیجات و دارای کالری کمتری نسبت به میوه های دیگر است  و انتخاب آن توصیه می شود.

فاتحی مصرف میوه های تازه به جای شیرینی در میهمانی ها را توصیه کرد.

وی با اشاره به اینکه هر فردی باید روزانه دو تا چهار عدد میوه متوسط از جمله سیب و پرتقال استفاده کند افزود : قبل از غذا نیز سالاد بدون سس مصرف کنید و در صورت نبود سالاد استفاده چند عدد گوجه فرنگی با خیار نیز بهتر است.

توصیه های غذایی در عید باستانی نوروز فرزانه فاتحی با تاکید  به  اینکه در بین غذاهایی که بر سر سفره وجود دارد آن را انتخاب کنید که کم چرب است  تصریح کرد : در مواردی نیز در افراد سالمند و میانسال چربی های نامطلوب خونشان افزایش می یابد که یکی از دلایل مهم آن ، مصرف غذاهای سرخ کرده و چرب و افراط در مصرف شیرینی جات و مواد شیرین است.

فاتحی افزود  : دقت کنیم که تهیه نوشابه احترام به مهمان نیست  و به جای نوشابه از دوغ بر سر سفره از میهمان پذیرایی کنید.

بنا به گفته این کارشناس تغذیه ، از افزودن نمک به غذا یا میوه ها باید خودداری کرد ، از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده نیز باید اجتناب شود.

وی خاطرنشان کرد  : در ایام نوروز بدلیل نبود اطمینان از شستشو و ضد عفونی کردن سبزی یا مواد سالاد ، تا جایی که ممکن است از مصرف این دسته از مواد خوراکی در مسافرت ها خودداری شود .

فاتحی گفت : در مسافرتهای نوروزی بهتر است غذای طول سفر را ( نان و پنیر و مغزها)  با خود ببریم و در صورتی که بخواهیم غذای پخته به همراه ببریم بهتر است این غذا در نایلون محکم قرار گیرد و در لابلای یخ در فلاسکهای اسفنجی گذاشته این امر موجب خنکی مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن انها می شود.

وی تاکید کرد : اگر در رستورانهای بین راهی غذا می خورید باید از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنید و اگر از سالاد انجا مطمئن نیستید از سالاد استفاده نشود.
فرزانه فاتحی بیان کرد : در خرید ماهی شور یا دودی که احتمال فساد ماهی قبل از عملیات شور کردن و یا دود دادن زیاد است و احتمال آلودگی به کپک و قارچ و استفاده از رنگهای غیر مجاز برای ماهی ها وجود دارد خودداری شود.

وی با توصیه به مصرف آب کافی در ایام نوروز به ویژه آب معدنی در مسافرتها ، گفت : حتما در طول روز تحرک جسمی کافی داشته باشید ، ورزش و تحرک کافی علاوه بر اینکه به سوخت بیشتر مواد انرژی زا در بدن کمک می کند ، موجب حفظ سلامت انسان می شود.

فاتحی در پایان خاطر نشان کرد : توجه به حفظ سلامتی تن و جان ، همواره آسانتر و کم هزینه تر از قبول درمان های پرهزینه و تحمل دردهای طاقت فرسا است .

برچسب ها:
93 ایام عید بایدها و نبایدهای تغذیه در ایام عید نوروز تغذیه خانه خشتی رفسنجان نوروز
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان