هشدارهای آتش‌نشانی شهرداری رفسنجان در خصوص حوادث چهارشنبه‌سوری

  • شناسه خبر: 203271
هشدارهای آتش‌نشانی شهرداری رفسنجان در خصوص حوادث چهارشنبه‌سوری

 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان با اشاره در پیش بودن شب چهارشنبه پایان سال، توصیه‌هایی برای برگزاری ایمن و بی‌خطر این آئین سنتی ارائه کرد.

خانه » آخرین اخبار » هشدارهای آتش‌نشانی شهرداری رفسنجان در خصوص حوادث چهارشنبه‌سوری

به‌گزارش خانه خشتی،  علی رمضانی‌نژاد اظهار کرد: چهارشنبه آخر سال سنتی است که از دیر باز در بین ایرانیان بوده است اما متأسفانه امروزه این رسم جذاب به میدان جنگ تبدیل شده و برخی از جوانان بدون اینکه از گذشته این رسم و آئین خبری داشته باشند با استفاده از مواد محترقه خطرناک و پُر سر و صدا چهارشنبه آخر سال را به میدان جنگ تبدیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه هر ساله در این ایام شاهد سوانح و حوادثی دلخراش هستیم، افزود: با وجود فرهنگ‌سازی ها و آموزش‌های ارائه شده از سوی ارگان‌های امدادی مختلف باز هم نوجوانان و جوانان ناآگاه با ساخت و استفاده مواد محترقه غیر استاندارد و دست‌ساز تهدید جدی برای جان خود و دیگران همشهریان ایجاد می‌کنند.

وی خواستار نظارت بیشتر والدین بر رفتارهای فرزندان‌شان در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال شد و افزود: بیشتر مخاطب ما نوجوانان و کودکانی هستند که اطلاع کافی از عواقب رفتارهای پرخطر ندارند و لازم است والدین و معلمان، آن‌ها را از عواقب این رفتارها که گاهی جبران‌ناپذیر است، آگاه کنند.

رمضانی‌نژاد تصریح کرد: باید والدین در این روزها بر رفت و آمدهای فرزندان‌شان، ارتباط با دوستان، مباحث مالی و حتی حضورشان در شبکه‌های مجازی نظارت داشته باشند تا فریب فروشندگان مواد محترقه را نخورند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان با تاکید بر اینکه هرگونه ساخت، نگه‌داری و فروش مواد محترقه ممنوع است، تصریح کرد: به خاطر ممنوعیت این مواد محترقه، فروشندگان یا خریداران آن‌ها را در جاهایی پنهان می‌کند که گرم و مرطوب است، به همین خاطر ممکن است مواد محترقه به خاطر ترکیباتی که دارند خودبه‌خود منفجر شوند؛ بنابراین تاکید می‌کنیم که این مواد را به هیچ عنوان نه بسازند و نه نگه‌داری کنند.

رمضانی‌نژاد به روشن کردن آتش در معابر عمومی، سربسته و نزدیک به مواد قابل اشتعال در وسعت زیاد هشدار داد و افزود: استفاده از الکل، تینر، بنزین و مواد سریع‌الاشتعال برای روشن کردن آتش بسیار خطرناک است؛ چون بلافاصله باعث سرایت آتش به دست و بدن فرد و شعله‌ور شدن او می‌شود و امکان فرار نیز وجود ندارد.

وی همچنین نسبت به خطرات پرتاب قوطی‌های پرس شده مانند اسپری خوشبوکننده، حشره‌کش، گاز فندک و موادی از این قبیل به داخل آتش هشدار داد و افزود: پرتاب مواد محترقه و نورافشان به طرف دیگران، در حیاط منازلی که دید ندارد و مکانی که امکان حضور افراد وجود دارد نیز از رفتارهای بسیار پرخطر محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان از شهروندان خواست که به هیچ عنوان با روشن کردن آتش و تجمع باعث ایجاد ترافیک و سد معبر نشوند و گفت: پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی ممکن است برای امدادرسانی به شهروندان اعزام شده باشند و نباید در ترافیک متوقف شوند.

وی افزود: هل دادن افراد به سمت آتش، پریدن همزمان از روی آتش بدون دید کافی، شکستن شاخ و برگ درختان و ایجاد حریق نزدیک درختان ممنوع است. شهروندان باید در صورت مواجهه با این شرایط، برای پیشگیری از حوادث احتمالی مراتب را با ۱۲۵ در میان بگذارند.

وی با اشاره به نقش روشنگرانه والدین در توضیح خطرات احتمالی زیاده‌روی در برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری، خاطرنشان کرد: چنان‌چه خانواده‌ها می‌خواهند آتشی روشن کنند بهتر است در یک زمین بایر با آتش کنترل شده و کوچک باشد؛ در عین حال حتماً یک دستگاه خاموش کننده آتش داشته باشند.

رمضانی‌نژاد با بیان این‌که سال‌های گذشته آمار حریق و حوادث چهارشنبه‌سوری در رفسنجان تقریباً صفر بوده است، گفت: امیدواریم با رفتارهای پرخطر به‌خاطر یک شب شادی، دچار یک عمر پشیمانی نشویم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان در پایان ضمن آرزوی سلامتی و آغاز سالی مبارک و همراه با موفقیت برای تمامی شهروندان، خاطرنشان کرد: تأمین ایمنی، آسایش و سلامتی عمومی در جامعه جزء با خواسته و تلاش همه شهروندان فراهم نمی‌شود لذا امیدواریم با رعایت موازین ایمنی و به خصوص مفاد توصیه‌های ارائه شده بکوشیم در روزهای باقیمانده از سال زندگی، خود و دیگران را در معرض خطر قرار ندهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها:
توصیه ها چهارشنبه سوری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان