مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری (س) در گفتگو با خانه خشتی مطرح کرد؛

زنان در همه ی عرصه‌های انقلاب نقش آفرین بوده و هستند

  • شناسه خبر: 202633
زنان در همه ی عرصه‌های انقلاب نقش آفرین بوده و هستند

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری (س) گفت:زنان با حجاب کامل خود و با سیاست زنانه دوشادوش مردان و با حضور تاثیرگذار خود در تمام صحنه های انقلاب نقش آفرین بودند.

خانه » آخرین اخبار » زنان در همه ی عرصه‌های انقلاب نقش آفرین بوده و هستند

به گزارش خانه خشتی؛ فاطمه نخعی فرد مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی را از لحاظ حکومتی، نوع حکومت جمهوری اسلامی ایران و همچنین تشکیل نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و … می توان در چند دسته تقسیم بندی نمود.

وی افزود: از لحاظ نگاه دیگران به انقلاب؛ انقلاب ما الگویی برای ملت های مستضعف جهان است. مردم دنیا در طی چندین سال فهمیدند که می شود با دست خالی و قدرت ایمان جلوی ظلم و جور ایستاد و در برابر قدرت های پوشالی صف آرایی کرد.

مدیر موسسه حوزه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی پنج شاخص انقلابیگری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن را پایبندی به مبانی و ارزش های اسلامی، هدف گیری آرمان های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها و حساسیت در برابر دشمن و پایبندی به استقلال کشور و عدم تبعیت از دشمن بیان می فرمایند.

وی بیان کرد: بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری مدظله العالی انقلابی کسی است که به این شاخصه ها ایمان داشته و به آنها عمل نماید. معمولا هر وقت از انقلاب و انقلابی صحبت می شود در خلال آن بحث های سیاسی مد نظر قرار می گیرد ولی با بازنگری ریشه های آن درمی یابیم آنچه در نهضت انقلاب اسلامی ایران مطرح بود یک تحول بنیادین با تکیه بر ارزشهای تاکید شده در دین اسلام و یک حرکت رو به جلو بود.

نخعی ادامه داد: افراد دغدغه مند که درد دین داشتند نمی خواستند بساط ظلم و ستم باقی بماند به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه برای مبارزه با ظلم و ستم و براندازی حکومت پهلوی تلاش نمودند و با عنایت خدای متعال موفق شدند.

وی تاکید کرد: در این برهه از زمان انقلابی ماندن بسیار مهمتر از انقلابی بودن است که به حمدلله این روحیه انقلابی بعد از گذشت ۴۴ سال در مردم ما همچنان پویا و پایا است و هر زمان نیاز است مردم پای کار بوده و هستند نمونه بارز این همراهی حمایت اقشار مختلف مردم از ارزشهای انقلاب در اغتشاشات اخیر بود.

وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه یک جریان نو را رقم زد و و این جریان نو هیچ پشتوانه ای به جز ایمان به پرودگار و تمسک به سیره نبوی و روحیه استقلال طلبی و مبارزه با طاغوت را نداشت و به نوعی می توان گفت نقشه راهبردی پیروزی و پیشرفت انقلاب اسلامی متفاوت از انقلاب های دیگر بود و همین زمینه ساز اسطوره و الگو شدن آن برای دیگر مردم مستضعف عالم است.

مدیر موسسه حوزه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها گفت: مظلومان در اقصی نقاط جهان به این باور رسیدند که بدون اتکا به ابرقدرت های جهان می توان انقلاب کرد و پیروز شد و تشکیل حکومت داد.

نخعی بیان کرد: مکتب یک جهان بینی و نظریه پردازی خاص است که برای رسیدن به سعادت به طرفدارانش کمک می کند. انقلاب اسلامی ایران نه تنها به ایرانیان و شیعیان بلکه به همه مردم مستضعف جهان فهماند که باید بر ظلم غلبه کنند و روی پای خود بایستند وجامعه بشری جنگل نیست که قدرتی بزرگ به اسم شیر بر آن حکومت کند و بقیه فرمانبردار باشند.

وی یادآور شد: پیشرفت علمی و فرهنگی ایران پس از انقلاب در طول این سال ها به مردم جهان فهماند که انقلاب به معنای جنگ و خونریزی نیست بلکه گفتمانی الهام بخش است که به زندگی معنا می بخشد و تعاملی سودمند را فراهم میکند.

وی خاطرنشان کرد: با مطالعه تاریخ ایران قبل از انقلاب این نتیجه بدست می آید که اگر انقلاب اسلامی در ایران پیروز نمی شد ایران هیچ گونه پیشرفتی نمی کرد و در کوچکترین احتیاجات خویش به ابرقدرت های جهان وابسته بود و مردم بدون هویت انسانی به معنای حقیقی و بدون معنویتی که حیات انسانی وابسته به آن است، بودند.

نخعی ضمن اشاره به نقش زنان در تربیت نسل انقلابی  با الهام از فرمایشات امام راحل در خصوص نقش زن در جامعه گفت: بنابراین اگر نگاه به زن به عنوان انسانی متعالی باشد به طور قطع این انسان متعالی قادر به انجام کارهای زیادی خواهد بود مصداق همان جمله معروف که می گوید زنان میتوانند با یک دست گهواره تکان دهند و با دست دیگر جهان را به این معنی که اگر نوزاد درون آن گهواره درست تربیت شود همچون امام خمینی جهانی را تکان می دهد و باید در نظر داشت که در پشت هر مرد موفقی زنی هست که ساز و کار موفقیت او را فراهم می کند.

وی خاطر نشان کرد :اگر به تاریخ کشف حجاب رضاخان مراجعه کنیم می فهمیم در آن زمان برای زنان هویتی در نظر گرفته نمیشد و باید مطابق با الگوگیری از فرهنگ غرب می زیستند. اما در فرهنگ اسلامی و ایرانی برای زن مسلمان شیعه هویت و جایگاه ویژه لحاظ شده است و زنان مسلمان آن زمان با تمسک به این اصل از آن بحران سربلند بیرون آمدند.

نخعی بیان کرد: زنان با حجاب کامل خود و با سیاست زنانه دوشادوش مردان و با حضور تاثیرگذار خود در تمام صحنه ها نقش آفرین بودند به عبارت بهتر در حقیقت این زنان بودند که با تشویق فرزندان و همسران خود صحنه جهاد انقلابی را معنا بخشیدند و با تقدیم فرزندان خود در مسیر اهداف متعالی انقلاب اسلامی نقش مادری و همسری خود را به کمال رساندند.

مدیر موسسه علمیه حضرت زینب (س) بیان کرد: توجه و بهره‌گیری ویژه بانوان از مفاهیم کتاب آسمانی قرآن در تعلیم و تربیت اسلامی یکی اصول مهم است زیرا امری بسیار راه گشاست و غفلت از این دستورالعمل و برنامه آسمانی تاریکی را به دنبال دارد. بنابراین توجه به مفاهیم قرآنی و کاربرد آن در زندگی باید سرلوحه برنامه زندگی باشد.

وی تصریح کرد: نگاه غرب به تربیت و سبک زندگی، مادی گرایانه است و به همین نسبت ارزش های تربیتی هم متفاوت می شود. در نگاه مادی گرایانه سعادت در موفقیت این دنیایی است و نقش خدا و عوامل معنوی و زندگی پس از مرگ بسیار کم رنگ است، تمام عوامل در تجربه و تلاش انسان خلاصه می‌شود اما تربیت در اسلام، به فطرت خداجوی انسان برمی‌گردد و در آن تمام نیازهای مادی و معنوی او مد‌نظر قرار گرفته است و برای تأمین این نیاز‌ها، ایمان و عمل صالح را توصیه می کند که این دو امر توأمان، سبب رسیدن به سعادت، که همان قرب الهی است؛ می شود.

وی در ادامه گفت: مطابق آیات قرآن انسان‌ها در مسیر زندگی خویش با دشمنان انسی و هم جنی که شامل نفس انسان، دشمنان دین و قرآن و همچنین شیطان روبرو است. این‌ها گاهی به تنهایی و گاهی به طور مشترک انسان و زندگی او را به تباهی می کشانند ولی چیزی که تأثیر مستقیم یا تأثیر جدی دارد جهل انسان است و به نوعی شاید بتوان گفت مرموزترین دشمن انسان، جهل و بی معرفتی انسان به پرودگار متعال است.

فاطمه نخعی اظهار کرد : انقلاب اسلامی ایران با وجود گذشت چهل و‌اندی سال از تشکیل آن هنوز نهال نوپایی است که باید مسیر پر‌نشیب و فرازی را برای تحقق اهداف و آرمان‌های مطرح شده در قانون اساسی طی نماید.

وی افزود: در این چهار دهه دشمنان از هیچ تلاش و کوششی در مسیر ضربه زدن به نهال انقلاب فروگذار نبودند(۸ سال دفاع مقدس، ترور شخصیت‌ها، تهاجم فرهنگی و…) اما این به هیچ عنوان به معنی نادیده گرفتن زحمات و تلاش‌های نیروهای مخلص انقلابی و پای‌کار نیست.

وی گفت: جوانان رشید و شیر‌زنانی که در هشت سال دفاع مقدس و همچنین در تمامی صحنه‌های نبرد و مورد نیاز جان برکف از ارزش‌های انقلاب و کشور و ناموس خویش دفاع نمودند. نیروهای متعهد و متخصصی که در موسسات دانش بنیان با دست خالی و با وجود تحریم‌ها در رشته‌های مختلف پیشرفت‌های غیرقابل وصفی را نصیب کشور ایران نمودند.

وی بیان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره فرمودند در چشم انداز چهل ساله دوم هفت محور اصلی علم، عدالت، مبارزه با فساد، اقتصادی استقلال و آزادی و معنویت و اخلاق، سبک زندگی و عزت ملی از آرمان‌های انقلاب نیاز به توجه و بازنگری و برنامه‌ریزی جدی دارد.

نخفی گفت: بنابراین تمامی مسئولان و نیروهای انقلابی باید با اتکا به خدای متعال و فرمانبری از ولی‌فقیه برای تحقق آرمان‌های انقلاب تلاش کنند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان