آغاز ماراتن کنکور ۱۴۰۲ اندکی پیش از موعد نسبت به سال های اخیر

  • شناسه خبر: 202164
آغاز ماراتن کنکور ۱۴۰۲ اندکی پیش از موعد نسبت به سال های اخیر

فرآیند برگزاری متفاوت ترین کنکور سراسری ورود به دانشگاه ها در سال های گذشته از فردا آغاز می‌شود.

خانه » اسلاید شو » آغاز ماراتن کنکور ۱۴۰۲ اندکی پیش از موعد نسبت به سال های اخیر

به گزارش خانه خشتی؛

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیر سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد. چهار تغییر مهم در کنکور ۱۴۰۲ حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه ها و برگزاری دو بار در سال آزمون از امسال اجرا شد.

بر این اساس‏، سهم سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

تحول دیگر حذف دروس عمومی و به تبع آن حذف دفترچه شماره یک دروس عمومی از جلسه کنکور است. به این ترتیب دروس عمومی از کنکور به سوابق تحصیلی منتقل می‌شوند تا فرد بتواند دروس عمومی را به صورت تشریحی و عمیق بخواند.

هدف از برگزاری سالی دو بار کنکور نیز کاهش استرس داوطلبان و خانواده‌ها عنوان شده است.

همچنین با حذف زیرگروه‌ها دیگر داوطلب تنها یک نمره و یک رتبه خواهد داشت و در کارنامه جزئیاتی مانند رتبه و نمره در زیرگروه باعث سردرگمی داوطلب نمی‌شود.

بنابراین زیرگروه‌ها از آزمون سراسری حذف شده اند؛ زیرا داوطلبی که برای کسب رشته مورد نظر در زیرگروه خاص تمرکز می‌کرد و احیاناً اگر درس را در آزمون خراب می‌کرد، در زیرگروه‌های دیگر شانسی نداشت و باعث می‌شد که فرصت‌ها را از دست دهد.

علیرضا کریمیان، مدیر روابط عمومی سازمان سنجش گفت: تا کنون حدود ۷۱۵ هزار داوطلب نسبت به مشاهده کارت و دریافت آن اقدام کرده‎اند.

کارت ورود به جلسه آزمون مرحله اول کنکور ۱۴۰۲، پیش از موعد اعلام شده بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.

داوطلبان تا پایان چهارشنبه ۲۸ دی فرصت دارند برای دریافت کارت ورود به جلسه خود اقدام کنند.

او افزود: آزمون گروه علوم‌ تجربی ساعت ۸ صبح پنجشنبه (۲۹ دی) آغاز می‌شود. داوطلبان گروه زبان‌های خارجی نیز عصر روز پنجشنبه (۲۹ دی) در آزمون ورود به دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند و این آزمون ساعت ۱۴:۳۰ آغاز می‌شود. آزمون گروه آزمایشی ریاضی‌فیزیک و علوم‌ انسانی ساعت ۸ صبح جمعه (۳۰ دی) آغاز می‌شود و داوطلبان گروه هنر ساعت ۱۴:۳۰ همان روز رقابت خود را آغاز می‌کنند.

با اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد دفترچه‌ها و پاسخ‌نامه‌های کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. پس از حذف دروس عمومی در کنکور و تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی، ساختار دفترچه‌های آزمون ورود به دانشگاه‌ها، تغییر دیگری بود که سازمان سنجش از آن رونمایی کرد. بر همین مبنا داوطلبان در زمان برگزاری آزمون، چند دفترچه و پاسخ‌نامه مخصوص هر دفترچه را دریافت می‌کنند.

داوطلبان گروه علوم‌ تجربی که بهیاری را انتخاب نکرده‌اند، دفترچه چهارم این گروه آزمایشی را دریافت نمی‌کنند و در این صورت تعداد پرسش‌ها ۱۵۵ مورد می‌شود و زمان پاسخگویی ۲۰ دقیقه کاهش می‌یابد.

رشته تجربی پیشتاز در بیشترین تعداد داوطلب در کنکور سراسری ۱۴۰۲

پورعباس، رئیس سازمان سنجش نیز گفت :رشته ریاضی کمترین و تجربی بیشترین میزان داوطلب در کنکور را دارند. ۴۶ درصد داوطلبان تجربی، ۳۱.۶ درصد انسانی، ۱۲.۲۷ درصد ریاضی، ۳/۹۹ درصد هنر و ۶ درصد در گروه زبان به رقابت می‌پردازند.

او افزود : تهران و سمنان بیشترین و کمترین میزان داوطلبان را دارند.نمره ای که دانش آموزان در خرداد می گیرند، محسوب می‌شود؛ اما اگر در شهریور آن نمره را کسب کنند به عنوان سابقه تحصیلی محسوب نمی‌شود.

لازم به ذکر است که در ۴۱۷ شهرستان کنکور برگزار می‌شود و در همین راستا ۲۰۴۱ مرکز آموزشی اصلی و ۲۰۴۱ مرکز غیر فرعی حوزه کنکور هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان