گشایش نمایشگاه موزه علم و فناری ایران در رفسنجان + تصاویر

  • شناسه خبر: 201111
گشایش نمایشگاه موزه علم و فناری ایران در رفسنجان + تصاویر

نمایشگاه موزه علم و فناری ایران در رفسنجان گشایش یافت.

خانه » رفسنجان » گشایش نمایشگاه موزه علم و فناری ایران در رفسنجان + تصاویر

به گزارش خانه خشتی؛ نمایشگاه موزه علم و فناوری ایران به مناسبت سال جهانی علوم پایه با همکاری موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از مسئولین شهرستانی امروز شنبه در سالن شهدای گمنام دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان افتتاح شد.

 

معاون نمایشگاهی موزه علم و فناوری ایران گفت: بیست و دومین نمایشگاه سیار موزه علم و فناوری ایران در مساحت ۸۰۰ متر مربع در دو بخش علوم قدیم و علوم جدید در رفسنجان جهت آشنایی بیشتر قشر دانشجو و دانش اموز با مباحث علمی به مدت ۱۴ روز گشایش یافت.

معاون نمایشگاهی موزه علم و فناور ایران روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موزه، در عرصه علم و فناوری کشور نه تولید کننده و نه مصرف کننده علم است بلکه به ترویج علم و فناوری می پردازد.

 

اسماعیل کاظمی افزود: بر این اساس طبق اساسنامه موزه ملی علم و فناوری ایران برای توسعه عدالت آموزشی در سطح کشور تصمیم گرفت که نمایشگاه های قابل انتقال به نقاط مختلف کشور را آماده سازی کند.

 

وی ادامه داد: بنابراین از سال ۹۱ تا کنون ۲۲ نمایشگاه در سراسر ایران برگزار شده که بیست و دومین آن امروز در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برپا شده و قبلی نیز سال گذشته در زنجان دایر شده بود.

 

کاظمی بیان کرد: در حال حاضر در این موزه ۵۳ اثر موزه ای در معرض دید علاقمندان، دانش آموزان و دانشجویان در دو بخش علوم قدیم و علوم جدید قرار گرفته است.

 

کاظمی تصریح کرد: آثار موزه ای در علوم قدیم شامل پیل اشکانی، ترازهای ابومحمد کرجی، کرانکش های منصوب به بوعلی سینا و غیره است.

وی خاطرنشان کرد: در علوم جدید هم بیشتر مباحث حرکت، الکترومغناطیس، الکتریسیته شبیه آونگ های نیوتونی، موجی و غیره است.

 

کاظمی گفت: دانشجویان و دانش اموزان می توانند آثار موزه ای را لمس کنند و با موضوع علمی بیشتر آشنا شوند و در خود نهادینه کنند که قطعا به رشد و توسعه کشور به دست این نسل آینده سازان کمک خواهد کرد.

 

قدیمی ترین اثر علمی در این موزه پیل اشکانی است که به صورت باطری از آن استفاده می کرده اند؛ کاربرد این پیل در دوره اشکانیان مشخص نیست اما چندین فرضیه از جمله استفاده در آبکاری طلا، شوک الکترونیکی و غیره مطرح است؛ اثر دیگر قدیمی نیز مجموعه ترازهایی است که در قنات ها، معماری و جاده سازی ها از آن استفاده می شد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان