تشریح سه واقعه بزرگ ۱۳ آبان در ایران؛

دلسوزی آمریکا برای مردم ایران یک دروغ بزرگ است/ جنایات آمریکا را به دانش آموزان بگویید

  • شناسه خبر: 201015
دلسوزی آمریکا برای مردم ایران یک دروغ بزرگ است/ جنایات آمریکا را به دانش آموزان بگویید

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان گفت: این که سران آمریکا می گویند دلسوز مردم ایران هستند یک دروغ بزرگ است. باید برای نسل جدید به ویژه دانش آموزان، جنایات آمریکا در ایران توضیح داده شود. 

خانه » آخرین اخبار » دلسوزی آمریکا برای مردم ایران یک دروغ بزرگ است/ جنایات آمریکا را به دانش آموزان بگویید

به گزارش خانه خشتی، دکتر اصغر اکبری در گفتگویی با خبرنگار ما با موضوع فلسفه ۱۳ آبان روز دانش آموز، اظهار کرد: در ۱۳ آبان ماه ۱۳۴۳ مجلس وقت رژیم پهلوی که در رأسش شخصی به نام شریف امامی است، شبانه قانونی در مجلس تصویب می کند به نام قانون کاپیتولاسیون که طی آن مستشاران نظامی آمریکا در ایران از مصونیت قضایی برخوردار بودند.

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) که از سال ۴۲ رهبری در ایشان متعین شده بود، در برابر این قضیه واکنش نشان دادند و در سخنرانی مشهور خود خطاب به روحانیون و مردم، در خصوص این واقعه، اعلام خطر نمودند که منجر به دستگیری ایشان و تبعید به ترکیه، عراق و نهایتا نوفل لوشاتو گردید.

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان تصریح کرد: دومین رویداد مربوط به ۱۳ آبان سال ۵۷ بود که در اعتراض برخی دانش آموزان به رژیم پهلوی، تعدادی از دانش آموزان در مقابل دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده و شهید شدند.

وی افزود: سیاست دولتی که اواخر رژیم پهلوی شکل گرفت دیکته شده آمریکا بود که طی آن کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا، با طرح نظریه «فضای باز سیاسی»، کشورهای تحت سلطه خود در منطقه غرب آسیا و به ویژه ایران را تحت تأثیر خود قرار می داد. این بدین معنا بود که دولت وقت باید در راستای این سیاست، نوعی آزادی عمل به مخالفان خود که انقلابیون باشند بدهد؛ اما اعتراضی در مقابل دانشگاه تهران شکل می گیرد که به شکل وحشیانه ای سرکوب می شود و حوادث آن روز به یک رویداد مهم تاریخی تبدیل می شود.

اکبری با اشاره به نقش مهم و کلیدی آمریکا در ایران رژیم پهلوی دوم بیان کرد: می توان گفت آمریکا در تمامی امور ایران نفوذ داشت و همان بود که سیاست های کلان خود در بعد منطقه ای و بین المللی را به رژیم پهلوی دیکته می نمود؛ به طوری که محمدرضا شاه پهلوی در کتاب «پاسخ به تاریخ» خود متهم اصلی سقوط رژیم پهلوی را آمریکا می داند و آن را در قالب «نظریه توطئه» مطرح می کند و این نشان می دهد که خود محمدرضا شاه از میزان نفوذ آمریکایی ها در ایران اطلاع داشته است. اگر کتاب های مربوط به نزدیکان رژیم پهلوی از جمله خاطرات فردوست و یادداشت های علم را مطالعه کنید از میزان نفوذ آمریکا در ایران مطلع می شوید.

وی عنوان کرد: باید به نسل امروزی به ویژه دانش آموزان عزیز یادآور شویم که آمریکایی ها از گذشته تا کنون در ایران چه جرم و جنایاتی انجام داده اند. یک نمونه که ذکر آن واقعا مایه شرمساری ایرانی هاست این بود که مستشاران آمریکایی در فیش حقوقی شان یک بندی به نام «حق توحش» داشتند و ایرانی ها را وحشی خطاب می کردند و در عین حال، سرمایه های ایران عزیز ما را چپاول می کردند.

استادیار دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸، گفت: شایان ذکر است که بر اساس قواعد حقوق بین الملل، سفارت یک کشور در کشور دیگر، خاک آن کشور محسوب می شود و کسی اجازه ورود به سفارت را ندارد و اگر کسی به آن سفارت ورود کند هنجارهای بین المللی را نقض کرده است؛ مگر این که افراد آن سفارت، به عنوان عنصر نامطلوب شناخته شوند.

وی افزود: در جریان تسخیر لانه و جاسوسی روشن شد که آمریکا سفارت را مرکز توطئه علیه ایرانی ها کرده بودند. ضمن این که در آن زمان دولت مهندس بازرگان سرکار است و دولتی که به آمریکا اعتماد دارد که این تجربه تلخ اعتماد به آمریکا و شکست متعاقب آن، برای بار دوم تکرار شد که نخستین آن در کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد ۳۲ علیه دولت قانونی دکتر مصدق بود.

اکبری بیان کرد: زمانی که آمریکایی ها سفارت ایران را مرکز جاسوسی قرار داده بودند، دانشجویان پیرو خط امام از دیوار سفارت بالا رفتند و آن را اشغال کردند و در اسنادی که بعدها منتشر شد پرده از برنامه ریزی برای توطئه های گسترده توسط آمریکا، برداشته شد.

وی عنوان کرد: در این قضیه بسیاری از اسناد را نیز از بین برده بودند. حتی برخی سرمداران آمریکا بعدها اعتراف کرده بودند که قرار بوده توطئه های بیشتری در کشور ایران انجام گرفته شود و رهبر انقلاب این نیز در فرمایشات اخیر خود به این موضوعات تاکید کردند و انتشار این مطالب برای دانش آموزان نسل جدید را ضروری دانستند و از عدم انتشار این مطالب در کتب درسی، صریحا گلایه کردند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امام خمینی (ره) از تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان به عنوان انقلاب دوم یاد کردند و این روز را از رویدادهای مهم انقلاب قلمداد نمودند.

وی یادآور شد: بعد از تسخیر لانه جاسوسی و دستگیری جاسوسان آمریکایی، جریان طبس اتفاق می افتد که آمریکا بار دیگر شکست مفتضحانه ای از ملت ایران می خورد. بعد از آن طبق توافقاتی که صورت می گیرد گروگان ها آزاد می شود و این نقشه پلید آمریکا در ۱۳ آبان نیز به شکست می انجامد.
اکبری با اشاره به اینکه برخی می گویند «چرا با آمریکا دشمنی می کنیم»، گفت: نخست این که خوب است که نسل نوجوان و جوان ما و به ویژه دانش آموزان، فرمایشات مقام معظم رهبری در مناسبت های مختلف را گوش کنند تا پاسخ شبهاتی که از گوشه و کنار می شنوند، داده شود.
وی افزود: در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۲۲ اولین ضربه را آمریکایی ها به ایران زدند و به دفعات دیگر ضربات متعددی به کشور وارد کردند و هم چنین جرم و جنایات های آمریکا در طول نهضت و پس از آن، گواه درستی شعار مرگ بر آمریکاست. نکته قابل تأمل این است که آمریکا حتی به افرادی که به آنان اعتماد کرده بودند نیز رحم نکرد که نمونه بارز آن، سرنگونی دولت مصدق بود.

اکبری خاطرنشان کرد: بحث سلطه جویی آمریکا که جزو ذات استکباری این کشور است هم چنان وجود دارد اما به برکت انقلاب و حرکت های بیداری اسلامی و هم چنین جریان مقاومت در اسلام، این هیمنه سیاسی و اقتصادی آمریکا در هم شکسته است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری این که آمریکا رو به افول است، حدس و گمان نیست؛ به طوری که برخی نظریه پردازان آمریکا هم که قبلا معتقد به پایان تاریخ و حاکمیت ایدئولوژی لیبرال دموکراسی بر جهان بودند، امروز صراحتا سخن از افول آمریکا به میان می آورند. آقای «فرانسیس فوکویاما» یکی از این افراد است.

استادیار دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان تصریح کرد: باید بدانیم با جهان جدیدی روبرو هستیم که آمریکا نمی تواند در آن نقش آفرین باشد؛ کشورهایی چون چین و کشورهایی که در غرب آسیا هستند و به ویژه جمهوری اسلامی ایران قطعا در آینده جهان نقش آفرین خواهند بود که نشانه های این تحول جهانی را مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود با دانش آموزان به زیبایی تشریح فرمودند.

وی افزود: این که سران آمریکا می گویند دلسوز مردم ایران هستند یک دروغ بزرگ است. باید برای نسل جدید به ویژه، دانش آموزان، جنایات آمریکا در ایران توضیح داده شود.
در مقطع تصویب افزایش تحریم های اقتصادی، وزیر خزانه داری آمریکا اعتراف کرد که قصدشان فقط ضربه زدن به ولایت فقیه و یا دولت ایران نیست؛ بلکه هدف این است که با تحریم، تمامی مردم ایران از گرسنگی بمیرند.

اکبری اذعان کرد: مشکل آمریکا با ما مشکل مبنایی است و بحث فقط بر سر انرژی هسته ای، حقوق بشر یا موشک نیست؛ بلکه آن ها به دنبال این هستند که موجودیت ایران از بین ببرند و مقاومت ملت ایران را در هم بشکنند.

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان نسل امروزی باید واقعیت و تجربه های تاریخی را مطالعه نمایند، گفت: جایگزینی برای نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و نقاط ضعف نباید باعث شود کل نظام زیر سؤال برود.این نظام با خون هزاران شهید شکل گرفته است. آمریکا و اذناب خبیث آنان چون داعش و سایر گروه های تکفیری و تروریستی به دنبال ایجاد تفرقه در بین مردم هستند و لذا باید در همه حال بصیرت خودمان را افزایش بدهیم تا در دام پلید تفرقه افکنان نیفتیم.

منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
13 آبان روز دانش آموز استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه ولیعصر دکتر اصغر اکبری رفسنجان مصاحبه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان