برداشت ۱۸۰ کیلوگرم زعفران در قطب تولید پسته ایران آغاز شد

  • شناسه خبر: 200968
برداشت ۱۸۰ کیلوگرم زعفران در قطب تولید پسته ایران آغاز شد

رفسنجان قطب تولید پسته ایران و حتی جهان به شمار می آید، با وجود خسارت های هنگفت به محصول کشاورزی پسته در این شهرستان؛ اکنون خبر از برداشت ۱۸۰ کیلوگرم زعفران می رسد این در حالی است که طی سال های ۹۷ تا کنون ۴۵ هکتار از اراضی، زیر کشت این طلای سرخ ارزآور رفته است.

خانه » آخرین اخبار » برداشت ۱۸۰ کیلوگرم زعفران در قطب تولید پسته ایران آغاز شد

به گزارش خانه خشتی؛ شهرستان رفسنجان در شمال غرب استان کرمان به عنوان قطب مهم و بزرگ طلای سبز ایران به شمار می رود و بزرگ ترین جنگل دست کاشت پسته جهان در این منطقه قرار دارد که زمانی بزرگ ترین صادرکننده پسته در ایران و دنیا به شمار می رفت.
اما به علت سرمازدگی، آفت های مختلف، خشکسالی و به دنبال آن کم آبی، شوری آب و دیگر عوامل نظیر باغداری سنتی طی سال های اخیر روند تولید پسته در این منطقه رفته رفته محدودتر شده تا اینکه امسال برداشت این محصول به کمتر از ۱۰ هزار تن رسیده؛ این درحالی است که میزان تولید پسته در رفسنجان سال های قبل افزون بر ۲۵۰ هزار تن بود.
هرچند تغییر الگوی کشت برای کشاورزان و باغدارانی که سال ها در یک نوع محصول فعالیت داشته اند سخت است و زمین و اقلیم نیز باید جوابگو باشد اما از جمله گزینه های موردنظر برای تغییر الگوی کشت در رفسنجان، زعفران است؛ هرچند حرف و حدیث هایی نیز درباره توسعه این کشت از جمله درباره میزان زمین مورد نیاز و همچنین ارزآوری و درآمد این محصول در برابر پسته مطرح است اما طی چندسال اخیر این اقدام عملیاتی شده و از جمله امیدها برای تغییر الگوی کشت موفق در این منطقه به شمار می رود.


سرپرست فرمانداری رفسنجان با بیان اینکه ترویج کشت و توسعه زعفران در این شهرستان از سال ۹۷ آغاز شده است گفت: میزان کشت زعفران از پنج هکتار به بیش از ۴۵ هکتار مزرعه زعفران در رفسنجان رسیده است.

حسین رضایی افزود: امسال پیش بینی برداشت ۱۸۰ کیلو زعفران به ارزش بیش از هفت میلیارد تومان را داریم که در مناطق مستعدی مانند راویز، خنامان، سرچشمه، دره در، دره جوز و اودرج‌ کشت شده است.
وی با بیان اینکه برداشت زعفران از اول آبان هر سال آغاز می شود و تا یک ماه ادامه دارد تصریح کرد: به طور میانگین برداشت سه تا چهار کیلوگرم در هکتار انجام شده و ۴۰ درصد این کشت ها در راویز انجام می شود که با توجه به شرایط آب و هوای مطلوب و خنک، حتی در هر هکتار در این منطقه ۱۲ کیلوگرم هم زعفران برداشت شده است.
ترویج کشت و توسعه زعفران از سال ۹۷ با از بین رفتن ۹۰ درصد محصول کشاورزی پسته در دستور کار قرار گرفت تا کشاورزان بتوانند از طریق کشت های جایگزین درآمد کسب کنند
سرپرست فرمانداری رفسنجان بیان کرد: ترویج کشت و توسعه زعفران از سال ۹۷ با از بین رفتن ۹۰ درصد محصول کشاورزی پسته در دستور کار قرار گرفت تا کشاورزان بتوانند از طریق کشت های جایگزین درآمد کسب کنند و در طرح توسعه با کمک دانشگاه ولیعصر(عج) در خنامان این کشت انجام شد و علاوه بر راویز و خنامان در مناطق دیگر شهرستان از جمله سرچشمه، دره در و اودرج هم زعفران کاری داریم.
پرداخت تسهیلات به زعفران‌کاران رفسنجان
وی با اشاره به برداشت ۹۰ کیلو زعفران در این شهرستان در سال گذشته گفت: آبیاری زعفران در پاییز انجام می شود و این کشت نیز مانند سایر زراعت های دیگر احتیاج به تغذیه مناسب دارد و کسانی که قصد کشت دارند بهتر است به جهادکشاورزی مراجعه و پیاز و نیز سهمیه کودهای فسفات و ازت دریافت کنند.
سرپرست فرمانداری رفسنجان ادامه داد: حتی زعفران کاران می توانند برای توسعه کشت های جایگزین مانند زعفران، عناب، گیاهان دارویی، زرشک و غیره از جهاد کشاورزی تسهیلات دریافت کنند.
رضایی اظهار داشت: برای حصارکشی اطراف مزرعه زعفران نیز به منظور جلوگیری از هجوم حیوانات، کشاورزان می توانند محوز حصار کشی را از جهاد کشاورزی دریافت و با استفاده از فنس اطراف زمین را حصار کشی کنند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان