گزارش خانه خشتی از نخستین نمایشگاه ملی تخصصی دانش بنیان معدن، صنعت و حمل و نقل؛

دوام شرکت های دانش بنیان در سایه نوآوری

  • شناسه خبر: 200846
دوام شرکت های دانش بنیان در سایه نوآوری

هرچند شرکت های دانش بنیان محصولاتی ناب و بازارپسند تولید و روانه بازار می کنند اما رمز شکوفایی و دوام آن ها در سایه نوآوری است، اگر نوآوری در محصول نباشد کمتر کسی از آن ها استفاده می کند و به شکست مواجه و بعد از گذشت مدت زمانی به نابودی کشیده می شوند.

خانه » رفسنجان » دوام شرکت های دانش بنیان در سایه نوآوری

به گزارش خانه خشتی؛ هرساله در اوایل پاییز تعدادی از شرکت های داش بنیان در نمایشگاه بین المللی جنوب شرق کشور در کرمان گرد هم می آیند تا دستاوردهای نوین و جدید خود را جهت معرفی در معرض دید عموم قرار دهند. نخستین نمایشگاه ملی تخصصی دانش‌بنیان معدن، صنعت و حمل و نقل در ۷۵ غرفه شامگاه شنبه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور در کرمان گشایش یافت.

 

یک شرکت دانش بنیان تا زمانی که مزیت رقابتی خود را حفظ کند پایدار می ماند یعنی شرکت ها با نوآوری در محصولات شان تضمین دارند که در موقعیت خود باقی بمانند و تجارت کنند.

 

شرکت های دانش بنیانی هستند که در سال های ابتدایی فعالیتشان با شکست مواجه می شوند، قصه این است که آن ها بعد از گذشت مدت زمانی که در طی کردن روال اداری و قانون صدور مجوزها صرف می شود محصول خود را ثبت می دهند، پس از آن تولید انبوه را با سرمایه ای در محلی شروع می کنند اما چون محصولی تولید می کند که در آن نواوری نیست تضمینی وجود ندارد که در آینده به کارش ادامه دهد لذا شکست می خورد.

 

پس باید نوآوری در کار شرکت های دانش بنیان لحظه به لحظه وجود داشته باشد چون دنیا دنیایی است که هر سه ماه و حتی کمتر، محصول تولید شده جدید تر می شود و تغییراتی در آن دیده می شود البت محصول قبل تر دیگر مورد پسند بازار نیست، و مردم نیز دنبال محصولات دارای کیفیت و جذابیت بالاتر و جدیدتر هستند و این فاصله زمانی به شدت در حال کاهش است.

 

امروز محصولی تولید می شود فردا شرکتی دیگر با نوآوری و تکنولوژی جدید همین محصول را تولید می کند که بیشتر مورد اقبال مردم هم هست و جای محصول دیروز را می گیرد اینجاست که شرکت دانش بنیانی که نوآوری ندارد دچار شکست می شود.

 

به منظور توضیحات بیشتر در این خصوص به سراغ مدیر مرکز نوآوری شهید ستاری رفسنجان در حاشیه برپایی نمایشگاه بین المللی …. در کرمان رفتیم و با او به گفت و گو نشستیم ضمن اینکه غرفه این مرکز نوآوری هم در این نمایشگاه برپاست.

 

محمدرضا جندقی وجود ۷ هزار شرکت نوآور و فناور ( sme) به عبارتی شرکت های کوچک و متوسط را در ایران جهت رشد و شکوفایی در حوزه های مختلف اقتصادی و غیره ناکافی دانست و افزود: طبق آمار ۷ هزار شرکت کوچک و متوسط دانش بنیان در کشور وجود دارد که به طور میانگین اگر هر کدام ده نفر را به کار گرفته باشند تنها برای ۱۴ هزار نفر اشتغالزایی شده است، حال اینکه دنیا روز به روز تمایل به استفاده از محصولات دانش بنیان به روز و جدید و با داوام دارد.

 

وی افزود: در این نمایشگاه ۲۳ واحد که خیلی از محصولاتشان پتنت ( ثبت در خارج از کشور) هم شده اند غرفه دایر کردند که یکی از آن ها عطر با دو اسانس است؛ این شرکت با فرانسوی ها ارتباط برقرار دارد و این محصول دانش بنیان که از پوست پسته ای که دورریز است مورد مطلوب فرانسوی ها است و گروه خوش فکر ایرانی تبار این عطر را تولید کردند.

 

دکتر جندقی بیان کرد: همچنین شرکت دانش بنیانی دیگر داریم که تولیدات گلخانه ای خود را در تهران به فروش می رساند محصولات این گلخانه یونیک و اصل است و تا کنون مشابه آن ها تولید نشده است.

 

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان با درایتی که دارند در تولید و عرضه محصولات به بازار موفق می شوند.

 

دکتر جندقی تیم سازی شرکت های دانش بنیان را امری مهم دانست و افزود: برای ما تیم سازی مهم است که تعدادی از نخبگان را به دانشگاه ها از جمله دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و پارک علم و فناری یزد معرفی می کنیم تا به آن ها در راستای رسیدن به اهداف تولید انبوه محصول دانش بنیانی کمک شود.

 

وی اضافه کرد: حتی به صندوق های پژوهش و نوآوری نیز این شرکت های دانش بنیان را معرفی می کنیم تا با ریسک کم و خیالی آسوده به تولید بپردازند؛ این معرفی ها ضمانت نامه هایی برای نخبگان در شرکت ها است.

 

جندقی بیان کرد: ۷ هزار شرکت داریم در کشور که اگر این ها حمایت شوند میزان اشتغال به کار بالا می رود البته این ۷ هزار شرکت هم با وجود این همه وفور تجهیزات و ساختمان های بزرگ و این همه افراد دانش آموخته و فرهیختگان اندک است و باید بیش از یک میلیون شرکت اس ام ای داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: که هر کدام هم ده نفر را به کار بگیرند اشتغال ده میلیون نفری در کشور ایجاد خواهد شد؛ پس شرکت های دانش بنیان باید لحظه به لحظه با نوآوری بتوانند دوام و شکوفایی خود را به منصه ظهور برسانند.

 

اعتماد به نفس شرکت های دانش بنیان باید افزایش یابد

مدیر مرکز نوآوری شهید ستاری رفسنجان با اشاره به اینکه غیر از ارائه کمک های مالی و زمین و بودجه به شرکت های دانش بنیان، دولت باید برای شرکت های اس ام ای بسته های حمایتی و غیر مالی مورد حمایت را تعریف و اجرا کند اظهار کرد: وام های کم بهره و بلند مدت به دانش بنیان ها بدهد؛ راحت و آسان واذار کند که مدیران عامل شرکت ها مجبور نباشند کفش آهنین بپوشند تا تسهیلات را دریافت کنند و دیگر اینکه برای بازپرداخت این وام ها تنفس در نظر بگیرد.

وی افزود: برای تولید محصول یکی دوسال باید نقاط قوت و ضعف محصول را پیدا کنند تو این زمان نباید غصه تسهیلات را بخورند؛ البته صندوق مالی جداگانه باید در ایران ایجاد شود خاص شرکت های دانش بنیان باشد.

جندقی عنوان کرد: اگر به بچه های خودمان فرصت اشتباه کردن ندهیم به جایی نخواهیم رسید این شرکت ها اگر حمایت شوند فرار مغزها صورت نمی گیرد و مطمئنم اگر حمایت های دولت شامل حال دانش بنیان ها شود انسان های خلاق و دارای تفکر خوب که می توانند شکوفا شوند شک نکنید که می مانند و پیشرفت می کنند.

۲۳ شرکت دانش بنیان در رفسنجان

 

وی ادامه داد: ۲۰ ماه قبل مرکز نوآوری شهید ستاری در رفسنجان با هدف شناسایی افراد نخبه و پرورش آن ها و تشکیل شرکت های دانش بنیان ایجاد شد و از ۲۰۰ ایده ای که معرفی شد ۲۳ ایده برتر و قابل قبول منتخب شدند و مورد حمایت قرار دارند.

جندقی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صندوقی احداث کرده برای پایین اوردن ریسک شرکت دانش بنیان، یعنی ار محصولی تولید شد فردا اگر شکست خورد صفر تا صد متضرری را حمایت می کند و تاوان را می دهد و شرکت متضرر نمی شود به شرطی که نرخ بازگشت سرمایه شرکت باید بالای ۲۰ درصد و جذاب باشد که مورد حمایت این صندوق خواهد بود.

 

۳ هکتار زمین برای ایجاد مرکز نوآوری در ایران

 

وی اظهار داشت: برای ایجاد و ساخت مرکز نوآوری شهید ستاری که برای کل کشور است در رفسنجان ۳ هکتار زمین واقع در جنب میدان ۲۲ بهمن در نظر گرفته شده که فاز مطالعات آن رو به اتمام است و اجرای ساختمان به زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

دکتر جندقی بیان کرد: هرآنچه در اکوسیستم نوآوری است در این مرکز دیده شده ساختمانی یونیک برای ایران ساخته می شود امید که مرکزی ایجاد شود تا تمامی ایده های مورد نیاز در کشور در حیطه های مختلف معرفی و حمایت شوند.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز کار تولید اس ام ای زیاد در کشور خواهد بود ما تصمیم داریم یک میلیون اس ام ای در کشور ایجاد کنیم که میزان اشتغال را به ده میلیون نفر افزایش دهد و رشد و توسعه اقتصادی را رقم زنیم.

 

تعریف ۲۷ نیاز فناورانه

 

محمدصادق جعفری نماینده امورتحقیق و توسعه این نمایشگاه و مسئول واحد تحقیقات مهندسی مجتمع مس سرچشمه نیز اظهار داشت: امور تحقیق و توسعه در ۶ واحد شامل تحقیقات معدنی، فرآوری مواد، آب و محیط زیست، متالوژی، هیدرو متالوژی و فنی و مهندسی فعالیت می کند.

وی افزود: عمده کار در این واحد معرفی و تحویل پروژه ها و مشکلاتی است که طبق آئین نامه مرکز شورای اسلامی به شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها بدون تشریفات انجام می شود؛ و وارد مناقصه می شوند تا از آن ها بهره برداری صورت گیرد.

جعفری عنوان کرد: در نمایشگاه حاضر سامانه ای تعریف کردیم تا لیست کل شرکت های دانش بنیان را داشته باشیم و کارها و محصولات خط تولید را به شرکت های دانش بنیان و نیز دانشگاه ها در استان یا خارج از استان واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: با دانشگاه باهنر اخیراً جلسه ای داشتیم که تا ۱۰۰ میلیون تومان بتوانیم قرارداد ببنیدم و این کار ضمن تقویت پیشبرد اهداف شرکت های دانش بنیان، به کسر بودجه از بحث مالیات شرکت دانش بنیان هم کمک می کند.

جعفری خاطرنشان کرد: امسال ۲۷ نیاز فناورانه را مطرح کردیم و می خواهیم پتانسیل شرکت های دانش بنیان را بسنجیم تا پروژه ها را واگذار کنیم؛ البته ما بیشترین قرارداد را با دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان و شهید باهنر کرمان منعقد کردیم.

 

حضور ۷۵ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه بین المللی جنوب شرق کشور

 

عماد امیری مدیرعامل نمایشگاه بین المللی جنوب شرق کشور هم اظهار کرد: در این نمایشگاه شرکت های بزرگ مانند گل گهر سیرجان و شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد بافت حضور دارند تا از شرکت های کوچک دانش بنیان حمایت کنند.

وی افزود: از ۷۵ شرکت دانش بنیان شرکت کننده در این نمایشگاه ۲۰ مورد شرکت های بزرگ و بورسی هستند.

 

حمایت شرکت مس از ۱۸ شرکت دانش بنیان

 

امیری بیان کرد: شرکت های بزرگ و صنعتی دنبال این هستند تا قطعات مورد نیاز را از روش های نوآوری، تکنولوژی و علمی تهیه و در ایران تولید کنند تا واردات این کالاها کمرنگ و تولید دالی حمایت شود.

وی تصریح کرد: شرکت مس از ۱۸ شرکت دانش بنیان حمایت کرده که تولید قطعات مورد نیاز صنعت را در بر دارند.

 

دانشی که به تولید کاتد از ضایعات مس به کار گرفته شد

 

علی باقری مدیر عامل شرکت خصوصی فلزات نادر و غیرآهنی در رفسنجان که در این نمایشگاه غرفه ای را در دست دارند اظهار کرد: تولید کاتد از ضایعات مس را در رفسنجان انجام می دهیم این روش از راه علمی انام می شود و نخستی شرکتی در ایران هستیم که از ضایعات مس تولید کاتد را داریم.

وی افزود: به واسطه تولید این کالا اولین نشان استاندارد در تولید کاتد را دریافت کردیم و در حال حاضر علاوه بر تولید کاتد، تولید شمش مس و تولید سولفات مس را هم در برنامه داریم .

باقری بیان کرد: یکی از فعالیت های دیگر این شرکت در سال ۸۹ پروژه ای با دانشگاه امیرکبیر به صورت مشترک انجام دادیم آن هم تولید طلا و نقره از لجن مس است که از روش هیدرومتالورژی بازیافت می شود.

وی که تمام محصولات تولیدی این شرکت را از راه و روش های نانو و دانش بنیان مطرح می کرد اظهار کرد: کار دیگر این شرکت تولید محصول دانش بنیان سلنات سدیم از لجن مس آندی است که جزو اولین کارهای دانش بنیان در سال ۷۵ و ۷۶ است این محصول در تولید شیشه و مکمل های غذایی دام و طیور کاربرد اساسی و پایه دارد.

نخستین نمایشگاه ملی تخصصی دانش‌بنیان معدن، صنعت و حمل و نقل با حضور شرکت‌های دانش بنیان از سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کرده است و شرکت های صنعتی، معدنی و حمل و نقل استان کرمان علاوه بر عرضه محصولات دانش بنیان خود در این نمایشگاه، به دنبال همکاری با مراکز علمی در حوزه فناوری هستند.

 

خبر از: مریم رضایی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان