استادیار دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در گفتگو با خانه خشتی؛

ضرورت حفظ وحدت و انسجام اجتماعی تا احیای تمدن اسلامی

  • شناسه خبر: 200818
ضرورت حفظ وحدت و انسجام اجتماعی تا احیای تمدن اسلامی

استادیار دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان گفت: حفظ وحدت و انسجام اجتماعی به عنوان اصل ضروری و اجتناب ناپذیر برای شکل گیری ایران قوی و گام نهادن در مسیر رشد و توسعه تا احیای تمدن اسلامی است.

خانه » سیاسی » ضرورت حفظ وحدت و انسجام اجتماعی تا احیای تمدن اسلامی

به گزارش خانه خشتی؛ مهدی تقوی رفسنجانی استادیار دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص نقش وحدت و انسجام ملی در تضمین آینده ایران قوی، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل کشورها و دغدغه اکثریت جوامع امروز موضوع همبستگی اجتماعی و نقش آن در رشد و توسعه پایدار است.
وی افزود: بدیهی است که هر کشوری نیز با توجه به ساختارهای سیاسی اجتماعی فرهنگی به شکلی متفاوت با این مقوله مهم روبرو است و تدبیر متناسب با زیست بوم خود را برای دستیابی به قدرت و ثبات سیاسی در پیش خواهد گرفت.
تقوی بیان کرد: کشور ایران به لحاظ تعدد قومی مذهبی و تنوع فرهنگی مستعد شکافهای اجتماعی از نوع هویتی بوده که در جامعه شناسی سیاسی این نوع شکافها میل فراوانی به ناسازگاری خشونت دارد.از نظر استین روکان جامعه شناس معروف فرانسوی شکافهای اجتماعی در اثر تحولات بزرگ اجتماعی از حالت غیر فعال به حالت فعال درآمده و می تواند جامعه را درگیر ناآرامیها و خشونتهای سیاسی نماید.
رییس مجمع اساتید انقلابی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: از سوی دیگر مهمترین مولفه قدرت در هر کشوری وجود امنیت و آرامش اجتماعی به عنوان بستر لازم برای رشد و پیشرفت جامعه می باشد.
وی تصریح کرد: در عصر جهانی شدن به واسطه درنوردیده شدن مرزهای جغرافیایی و رسوخ افکار و اندیشه ها بویژه در بعد ارتباطات و شکل گیری فضای مجازی خطر تهدید انسجام و همبستگی اجتماعی دوچندان شده است.گرچه جهانی شدن در کنار ایجاد تهدیدات جدی در عرصه حاکمیت دولتها فرصتهای فراوانی را برای جوامع پدید آورده است اما همواره قوام و دوام دولت-ملتها در شرایط جدید جهانی با چالش جدی روبرو بوده است.
نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی کشور تاکید کرد: کشور ایران با وجود جامعه موزاییکی به لحاظ فرهنگی و تنوع قومیتی در نواحی مرزی و وجود اقلیتهای دینی و مذهبی از یک سو و آسیبهای ناخواسته شرایط جدید جهانی از سوی دیگر به همراه وجود دشمنان خارجی که همواره به دنبال تغییر نقشه جغرافیایی خاورمیانه و بویژه ایران بوده اند وضعیت خاص و حساسی را داراست که عدم توجه به هرکدام از این مسائل می تواند اسباب جدی تجزیه و رشد افکار و اقدامات جدایی طلبانه را سبب گردد.
وی گفت: بدیهی است حفظ وحدت و انسجام اجتماعی به عنوان اصل ضروری و اجتناب ناپذیر برای شکل گیری ایران قوی و گام نهادن در مسیر رشد و توسعه تا احیای تمدن اسلامی بر کسی پوشیده نیست.
تقوی ابراز کرد: بنابراین علی رغم نقطه قوت وجود آرا و سلایق گوناگون اجتماعی سیاسی فرهنگی در کشور باید در نظر داشت هرگونه رفتار وحدت شکن و اصرار بر هویتهای پیرامونی(هویتهای قومی، قبیله ای، زبانی، نژادی) به عنوان هویت در عرض هویت دینی و ملی به مثابه ریختن آب در آسیاب دشمن است که می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای آینده کشور و نظام سیاسی برآمده از خواست و اراده عمومی به همراه داشته باشد.
استادیار دانشگاه ولیعصر (عج) عنوان کرد: باید دانست یکی از اشتباهات رژیم پهلوی قرار دادن سرکوب هویتهای پیرامونی با اتخاذ سیاستهای غلط مانند اسکان اجباری عشایر و رقیب ساختن هویت ملی برای هویت دینی به منظور تضعیف باورهای دینی جامعه به نفع باورهای ملی به منظور حفظ تاج و تخت شاهنشاهی بود و این سیاست حاصلی جز برهم زدن وحدت اجتماعی و خدشه به هویت دینی جامعه به مثابه اصلی ترین هویت مردم ایران در پی نداشت که نتیجه آن فروپاشی سیاسی رژیم شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی گردید.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با به رسمیت شناختن همه مذاهب و فرهنگها همچنین با محور قرار دادن دین اسلام به عنوان دین رسمی ایران و اصل مترقی ولایت فقیه به منزله ستون خیمه جامعه و محور وحدت همه بخشهای جامعه ضمن برقراری پیوندهای اصیل و ریشه دار ملت ایران سهم و جایگاه هر کدام از هویتهای پیرامونی را در هندسه حاکمیت و اقتدار سیاسی نظام به درستی ترسیم نموده است که قانون اساسی مظهر کامل این نگاه وحدت آفرین و تبلور استراتژی وحدت در عین کثرت است.
استادیار دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان گفت: واضح است که رمز پیشرفت و اقتدار نظام سرافراز جمهوری اسلامی چیزی جز فهم و اجرای نسبی ایدئولوژی ناب اسلام و دوراندیشی قانون اساسی برآمده از آن و وجود اصل مترقی ولایت فقیه که ترجیع بند تمامی موارد پیش گفته بر مبنای شعار کلیدی و بدون رقیب وحدت اسلامی و انسجام ملی است نمی باشد.
وی خاطرنشان کرد: نگاهی گذرا به وضعیتهای بسیاری از کشورهای اسلامی اطراف و وضعیت اسف بار اجتماعی آنها به زیبایی این نعمت بی بدیل و نقش

آن در اقتدار نظام اسلامی ایران را هویدا می سازد.
تقوی یادآور شد: جا دارد مردم قدرشناس ایران با عبرت آموزی از سایر جوامع درگیر با عنصر تشتت و تفرقه اجتماعی و بهره گیری از رهنمودهای مکرر مقام معظم ولایت با تاکید بر مولفه های وحدت آفرین بیش از هرچیز بر حفظ همبستگی اجتماعی مراقبت نموده و این نعمت بزرگ الهی را که به ثمن گران نصیب این ملت شده است را با وساوس خناسان و دشمنان عنود پیشرفت و استقلال این کشور و توطئه های رنگارنگ ضدانقلاب خارج نشین و دنباله های داخلی آن به ثمن بخس از دست ندهند.
وی افزود: به فرموده امام راحل عظیم الشان اگر قدر این نعمتهایی که خداوند متعال نصیب این ملت نموده است دانسته نشود چونان شکستی بر اسلام عزیز بعنوان بزرگترین محور وحدت جوامع اسلامی وارد شود که تا قرنها جبران این شکست بر مسلمانان غیرممکن گردد.
منیژه نوروزی
انتهای پیام/
برچسب ها:
تمدن اسلامی وحدت
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان