با حمایت از تولید؛

ایده ۳ کارآفرین جوان رفسنجانی به تولید محصول صادراتی منتهی می شود

  • شناسه خبر: 198091
ایده ۳ کارآفرین جوان رفسنجانی به تولید محصول صادراتی منتهی می شود

در کارخانه ای در دل کویر از ماده اولیه اسید سولفوریک؛ دو محصول شیمیایی تولید می شود که در صنایع مواد شوینده کاربرد دارند؛ در کنار این تولیدات صاحب جوان این کارخانه طرح توسعه تولید کلسیم کلراید به منظور زدودن یخبندان، از بین بردن برف و لغزندگی را ارایه کرده که نیاز به حمایت دارد تا در این طرح توسعه،محصول صادراتی تولید شود.

خانه » گزارش » ایده ۳ کارآفرین جوان رفسنجانی به تولید محصول صادراتی منتهی می شود

به گزارش خانه خشتی؛ در نیمه دوّم سال گذشته ۳ جوان رفسنجانی واحد تولید دو محصول اسید کلریدریک و بی سولفات سدیم را با توجه به وجود ماده اولیه اسید سولفوریک در منطقه؛ را راه اندازی می کند.

اسید کلریدریک در زمینه ضدعفونی کننده و اسیدشویی و بی سولفات سدیم هم در زمینه مواد شوینده و کود شیمیایی کاربرد دارد.

به گفته ابوالفضل اکبری مدیر جوان این کارخانه ماده اولیه این دو محصول، شامل اسید سولفوریک و نمک است که اسید سولفوریک از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و نمک آن از سمنان تأمین می شود.

وی اظهارکرد: محصولات تولید شده علاوه بر اینکه مصرف داخل شهرستان را پوشش می دهد مازاد آن ها به کرمان، یزد، زاهدان، بندرعباس، تهران، سمنان، گرمسار و خوزستان ارسال می شود.

 

مشکلات راه اندازی این کارخانه

اکبری که دانش آموخته رشته مدیریت است با تعدادی از دوستانش که آن ها نیز دانش آموخته رشته هایی مانند مواد شیمیایی هستند به فکر تأسیس کارخانه ای می افتد که با توجه به وجود ماده اولیه اسید سولفوریک در منطقه بتوانند محصولاتی که در جامعه مورد نیاز است از این ماده فرآوری و به بازار تزریق کنند.

وی در ابتدای امر طرح را تدوین و برای دریافت مجوز و زمین ارائه می دهد که با مشکلاتی مواجه می شود امّا خوشبختانه با اراده قوی و محکم با آن ها مبارزه می کند و کارخانه را در ۵۵ کیلومتری در زمینی اجاره ای به مساحت ۵هزار متر مربع احداث می کند.

کارخانه بهتر بود در منطقه ویژه اقتصادی نزدیک شهر ( در ۱۸ کیلومتری) ایجاد شود تا دسترسی به امکانات و نیروی کار راحت باشد.

اکبری گفت: با هزینه حدود ۳ میلیارد تومان که بخش عظیمی از آن از طریق تسهیلات بانکی کوتاه مدت با سود ۱۸ درصد تأمین شد در خرید دستگاه ها و ایجاد زیرساخت اقدام شد.

فاصله طولانی و نارضایتی کارگران

وی اشتغالزایی در این واحد را ۱۴ نفر عنوان کرد و با اشاره به برخی مشکلات در راه اندازی این کارخانه افزود: به دلیل فاصله طولانی از محل زندگی این افراد تا محل کار روزانه این افراد علاوه بر ۸ ساعت کار، یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از کار در جاده هستند که عملا ۱۰ ساعت از وقت روزانه را در این کار سپری می کنند.

اکبری عنوان کرد: نارضایتی برخی از این کارگران موجب شده تا دستمزد آن ها را افزایش دهم یا اینکه تعدیل نیرو صورت گیرد.

تولید محصول صادراتی کلسیم کلراید

وی با اشاره به اینکه به دلیل استیجاری بودن زمین فعلی نمی توان طرح توسعه ای را اجرا کرد و نیاز به زمین با ابعاد گسترده است ادامه داد: این کارخانه در ۵ هزار متر مربع احداث شده و برای اجرای طرح توسعه ای نیاز به زمین بزرگتر دارد.

اکبری در توضیح طرح توسعه ای گفت: بنا داریم محصول سومی به نام کلسیم کلراید تولید کنیم که کاربرد آن در ایام زمستان است و برای زدودن برف و لغزندگی در سطح جاده ها این ماده کاربرد فراوان در کشورهای با سامانه سرمایی بیشتر دارد.

وی ادامه داد: در کشور تنها یک کارخانه تولید کلسیم کلراید در سمنان وجود دارد که می توان با اجرای طرح توسعه ای در رفسنجان، این محصول را تولید و روانه بازارهای خارجی کرد.

این مدیر جوان از مسئولین خواست تا در اعطای تسهیلات حمایتی جهت اجرای طرح توسعه ای به میزان ۳ میلیارد تومان حمایت کنند.

وی همچنین خواستار تسهیلات جهت نقدینگی و پرداخت بدهی با بانک را شد و افزود: با اجرای طرح توسعه ای و تولید محصول کلسیم کلراید اشتغالزایی ۳۵ نفر را در بر خواهد داشت.

مهندس اکبری همچنین اظهار کرد: در طرح توسعه ای می توان محصول دیگر را از اسید سولفوریک به نام کلرید منیزیم تولید کرد که در چاه های نفت خیز کاربرد دارد.

کارخانه اسید سولفوریک رفسنجان جابجا می شود

حسین رضایی سرپرست فرمانداری رفسنجان هم در گفت و گو با خانه خشتی با اشاره به بازدید از کارخانه تولید اسید کلریدریک رفسنجان افزود: این کارخانه دو محصول بی سلفات سدیم و اسید کلریدریک را از ماده اولیه اسید سولفوریک تولید می کند.

وی اظهار داشت: کارخانه در زمینی استیجاری به مساحت ۵ هزار متر مربع راه اندازی شده که با عوامل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان رایزنی و قرار شد این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی منتقل و در آن جا زمینی به میزان یک هکتار واگذر شود تا طرح توسعه ای این کارخانه هم اجرا شود.

رضایی با اشاره به اینکه ۱۴ نفر در این واحد مشغول به کار هستند بیان کرد: همچنین ۲ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره نیز قرار شد از سوی اداره صنعت، معدن و شهرستان رفسنجان به صاحب این واحد واگذار شود تا بتواند بدهی بانکی را پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد: با جابجایی این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی هم زمین کارخانه به یک هکتار افزایش میابد و می تواند طرح توسعه ای تولید محصولات جدید را اجرا کند هم تعداد زیادی از افراد بیکار در این واحد به کار گمارده می شوند.

گزارش از: مریم رضایی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان