رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان:

ضرروت فرهنگسازی برای تامین اهدای خون توسط بانوان

  • شناسه خبر: 197012
ضرروت فرهنگسازی برای تامین اهدای خون توسط بانوان

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان گفت: ضرورت دارد برای فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون توسط بانوان، گام‌های موثری برداشته شود.

خانه » اسلاید شو » ضرروت فرهنگسازی برای تامین اهدای خون توسط بانوان

به گزارش خانه خشتی، مهدی محمدحسینی صبح امروز در آیین تجلیل از اهداکنندگان خون در مرکز انتقال خون رفسنجان اظهار کرد: بنای ساختمان انتقال خون شهرستان با همت خیر «خانواده صبوری» در سال ۷۴ احداث شد که این مرکز یکی از بزرگترین مراکز انتقال خون در جنوب شرق کشور است.

 

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان تصریح کرد: اوایل فعالیت روزانه منتظر می ماندیم یک یا چند نفر برای اهدای خون مراجعه نمایند و حتی برای آموزش نیروهای مرکز، مجبور می شدیم همکاران را به کرمان بفرستیم اما هم اکنون ماهیانه بیش از هزار واحد خونگیری در این مرکز انجام می شود و تمام این فعالیت ها مدیون اهداکنندگان خون هستیم که با حضور خود و فرهنگسازی طی این سال ها، فعالیت ها در بخش های تابعه هم گسترش یافت.

 

محمدحسینی بیان کرد: اولین پایگاه در کشور برای حذف سیستم جایگزینی، رفسنجان بود که در آن مقطع بیش از ۷۰ درصد تامین خون در شهرستان از طریق سیستم جایگزینی بود. حذف این ۷۰ درصد بار بسیار سنگینی بر دوش انتقال خون می گذاشت.

 

محمدحسینی افزود: با فرهنگسازی در مدارس و راه اندازی واحد سیار و اهدای اولین اتوبوس اهدای خون توسط شهرداری توانستیم بیش از ۳۰ درصد خون های اهدایی را جمع آوری کنیم.

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان گفت: با فعالیت های مرکز و مشارکت خیرین و اهداکنندگان که طی این سالها حامی بودند و هم چنین مسئولین که همیشه پای کار بودند به جایگاه فعلی رسیده ایم.

 

وی با تاکید بر اینکه فرآورده های خونی برای مواقع بحران در مرکز موجود است و از این بابت نگرانی وجود ندارد، گفت: سازمان انتقال خون یک سازمان عام المنفعه است علاوه بر اینکه سعی کردیم مراکز درمانی را تحت پوشش قرار دهیم بخشی از خون استان را به بیماران خاص تالاسمی که ماهیانه به ۲ هزار واحد خون نیاز دارند، اختصاص دهیم.

 

وی عنوان کرد: از آنجاییکه شهرستان کهنوج مرکز انتقال خون ندارد و قریب به ۲۵۰ بیمار تالاسمی دارد که در ماه به ۵۰۰ واحد خون نیاز دارند نصف خون آن را رفسنجان ما تامین می کند.

محمدحسینی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۲ هزار ۷۶۰ مراجعه کننده به مرکز داشته ایم، گفت: در دو سال شیوع کرونا ۳۰ درصد اهداکنندگان خون کاهش یافت و از طرفی مصرف مراکز درمانی افزایش داشت و تامین خون در آن شرایط سخت بود و در سال ۱۴۰۰ با تلاش هایی که انجام شد نسبت به سال ۹۹ ، ۹ و چهار دهم درصد رشد در مراجعه داشتیم.

 

وی عنوان کرد: از تعداد آمار مراجعه به مرکز برای اهدای خون یکهزار ۷۵۹ نفر از اهدای خون معاف شدند.

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان عنوان کرد: ۱۰ هزار و ۳۲۴ هزار واحد در سال گذشته خون اهدا شده است که از این رقم ۲۴ هزار و ۹۵۲ واحد به مراکز درمانی شهرستان و استان توزیع شده است و سهم مراکز درمانی قریب به ده هزار واحد و کرمان ۱۲ هزار و ۲۹۶ واحد بوده است که ۱۱ و دو دهم درصد رشد در خونگیری داشتیم.

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان گفت: ۱۱ درصد اهداکنندگان خون باراولی بودند و ۲۶ درصد باسابقه و ۶۳ درصد اهداکننده مستمر بودند.

 

وی پایین بودن آمار اهدای خون بانوان در رفسنجان را یکی از مشکلات اعلام کرد و توضیح داد: در جهان سالم ترین خون، خون بانوان عنوان شده است، در ایران نیمی از جمعیت بانوان هستند اما سهم اهدای خون آنها نسبت به دیگر کشورها پایین تر است در رفسنجان سهم اهدای خون بانوان ۳ درصد است.

 

محمدحسینی بر ضرروت فرهنگسازی برای تامین اهدای خون توسط بانوان تاکید کرد و افزود: بیشتر اهداکنندگان خون بین ۳۶ تا ۴۰ سال هستند قریب به ۲۵۰۰ نفر از اهداکنندگان سال گذشته در این رده سنی بودند.

 

وی بیان کرد: استان کرمان یکی از استان هایی است که تاییدیه اتحادیه اروپا برای ارسال پلاسما را اخذ کرده است.

 

رئیس مرکز انقتال خون رفسنجان گفت: با توجه به نیاز رفسنجان یک واحد دستگاه آفرزیس راه اندازی و در سال گذشته ۸۴ واحد پلاکت آفرزیس گرفته شد.

 

وی در پایان سخنان خود خواستار حفظ بنای مرکز انتقال خون توسط مسئولین، حمایت در زمینه توسعه فرهنگ اهدای خون و کمک به کمبود نیروی انسانی در مرکز شد.

 

سیدحسین رحیمی رئیس شورای شهر رفسنجان هم در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رفسنجان، اظهار کرد: همه ما مدیون شهدا هستیم چرا که آنها برای حفظ کیان و ارزش های انقلاب خون خود را اهدا کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان با اشاره به جایگاه مهم انفاق، گفت: کوچکترین کاری که انسان برای رشد تعالی خود می تواند انجام دهد، انفاق اهدای خون خود است که با این کارش می تواند جانی را نجات دهد و این کار بسیار ارزشمند است.

رحیمی عنوان کرد: هماهنگی با آموزش و پرورش و فرهنگسازی در زمینه ورود بانوان به فرهنگ اهدای خون از ضروریات اصلی است که ما در این زمینه همکاری لازم را خواهیم داشت.

عکس از: بهرخ امیری

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان