بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه مواد معدنی در کشور راه انداری شده است 

  • شناسه خبر: 196263
بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه مواد معدنی در کشور راه انداری شده است 

دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حوزه فناوری و نوآوری معدن گفت: در حوزه مواد معدنی موجود در کشور، بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران راه اندازی شده این در حالی است که فقط ۲۰ مورد از این شرکت ها در نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی در کرمان شرکت کردند.

خانه » رفسنجان » بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه مواد معدنی در کشور راه انداری شده است 

به گزارش خانه خشتی؛ حمیدرضا شاهوردی شامگاه پنجشنبه در آئین آغاز به کار نهمین نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی در محل نمایشگاه دائمی جنوب شرق کشور ( مرنا) اظهار کرد: امسال تأکید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برای اتصال زیست بوم دانش بنیان کشور به شرکت های بزرگ است و تاکید می کند تا زمانی که اتفاقات حوزه دانش بنیان به شرکت های بزرگ اتصال نیابد شاهد اثرات اقتصادی بر سفره های مردم نخواهیم بود.

 

وی افزود: برای مردمی که در شرایط سخت مشکلات را تحمل می کنند باید بهره وری را افزایش داد تا مشکلات معیشتی و اقتصادی آن ها را بتوان اصلاح کرد.

 

شاهوردی بیان کرد: حوزه فعالیت های دانش بنیان هم به کسب بیشترین منفعت کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه عرصه توسعه معادن استان کرمان به دهه ۷۰ بر می گردد تصریح کرد: در سال جاری این اتصال زیست بومی باید اتفاق بیفتد و این امکان پذیر نیست مگر با تمرکز بر شرکت های بزرگ آن هم شرکت های بزرگ معدنی.

شاهوردی گفت: در شرایط پیچیده اقتصادی کشور؛ شرکت هایی مثل شرکت های معدنی و پتروشیمی می توانند وظیفه استقامت در شرایط سخت کشور را بر عهده بگیرند.

وی خاطزنشان کرد: شرکت های دانش بنیان در استان کرمان در موقعیت بالایی در سطح ملی قرار ندارند.

شاهوردی پیشنهاد کرد: در حوزه اتصال زیست بوم دانش بنیان به شرکت های بزرگ استان کرمان باید تصمیم صحیح گرفته شود، تا در این زمینه شرکت های دانش بنیان استان کرمان، به عنوان صنایع دانش بنیان پیشران‌ مقام اوّل را داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر شرکت مس با تمام ظرفیت خود وارد این عرصه شود به عنوان یک ابر پیشران می تواند نقش خود را در توسعه و تولید دانش بنیان کشور ایفا کند.

‍‌شاهوردی افزود: در حوزه مواد معدنی بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد امّا فقط ۲۰ شرکت داش بنیان در نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی شرکت کردند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در این آئین اظهار کرد: در استان کرمان ۴۲ ماده معدنی شناخته شده و نیز حدود ۸ میلیارد تن ذخایر معدنی در این استان وجود دارد.

 

مهدی حسینی نژاد افزود: در حال حاضر بیش از ۱۲۹ میلیون تن مواد معدنی از معادن در این استان استخراج می شود که معادل بالای ۲۴ درصد از استخراج کشور است.

وی با اشاره به اینکه بالای ۶۷ درصد حقوق کشور از محل اعتبارات معادن استان کرمان پداخت می شود گفت: سال ها باید به بحث تبدیل منابع خدادادی و ذخایر معدنی کرمان به ارزش افزوده در صنایع فرآوری؛ توجه می کردیم که در این زمینه اتفاقی نیفتاده است.

 

حسینی نژاد اظهار کرد: امّا در دهه های اخیر ایجاد صنایع فرآوری را در استان کرمان به عنوان موتور های محرکه در برنامه هفتم دنبال کردیم و خوشبختانه در حال حاضر به عنوان قطب تولید فولادی کشور مطرح می شویم.

 

تا افق ۱۴۰۴ بیش از ۵۵ میلیون تن فولاد تولید می شود

 

وی بیان کرد: برای دستیابی به این امر در کشور برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا در سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۵ میلیون تن فولاد را در کشور تولید کنیم، برای تولید این میزان فولاد نیاز است که زنجیره ارزش افزوده اعم از تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و شمش تکمیل شود.

 

وی تصریح کرد: در کشور برنامه ریزی شده که ۸۰ میلیون تن کنستانتره، بیش از ۷۸ میلیون تن گندله، ۵۵ میلیون تن آهن اسفنجی و ۵۵ میلیون تن شمش تولید شود.

 

حسینی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر از برنامه ریزی تولید ۸۰ میلیون تن کنستانتره در کشور، ۴۲میلیون تن آن در استان کرمان در حال تولید است، و نیز بیش از ۳۰ میلیون تن از سهمیه استان کرمان در حال بهره برداری است.

 

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان هم در این برنامه بیان کرد: توسعه همواره حول محورهای تولید ، دانش، نوآوری و کارآفرینی است؛ توسعه بر مبنای خلاقیت منجر به نوآوری و تولید مستمر است که درآن جایگاه شرکت های دانش بنیان می توانند رشد کنندو به صوت پایدار اقتصاد منطقه را متحول کنند.

 

وی با طرح این سوال که شرکت های دانش بنیان چه مزایای می تواند داشته باشند؟ پاسخ داد: اشتغال و بهره وری است که می تواند موثر باشد، در این نمایشگاه ۲۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد و ما خوب در این حوزه عمل نکردیم که هزینه های تولید را افزایش می دهد و کارافرینی مورد نیاز مجموعه ها را نیز کاهش می دهد.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان ادامه داد: مبنای این شرکت ها بر اساس دانشی است که در متخصصان شرکت مس وجود دارد و منجر به ایجاد اکوسیستم و مرکز نوآوری شهید ستاری شد و اقدامات خوبی هم انجام شده است.

وی بیان کرد: برخی از محورهایی که در داش بنیان ها است استفاده از هوش مصنوعی از تولید تا فرآوری در معادن است و محوریت بومی سازی و تولید قطعات مورد نیاز صنعت مس با استفاده از دانش بنیان ها در راستای کاهش هزینه ها می تواند موثر باشد.

 

احمدی گفت: چند ده هزار میلیارد تومان در استان کرمان در حوزه توسعه معادن مس هزینه شده ولی بیشتر از چند صد میلیارد تومان در حوزه دانش بنیان ها صرف کردیم که این عدد را با توجه به رشد از ۵۰ شرکت دانش بنیان به ۶ هزار شرکت دست یافیتم باید افزایش یابد.

 

شرکت مس جایگاه بزرگی در اقتصاد کشور دارد

 

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی معادن را نعمت‌های عظیم الهی دانست که در استان کرمان به وفور وجود دارد و وظیفه همگان است که ضمن پاسداشت این نعمت الهی از هدر رفت این منابع جلوگیری کنند.

وی برپایی نمایشگاه‌ها را یکی از بهترین فرصت‌ها برای معرفی ظرفیت‌ها و برنامه‌هایی که انجام شده و قرار است انجام شود دانست و تصریح کرد: تعامل سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها با یکدیگر باید از ثمرات این نمایشگاه‌ها باشد.

حجت‌الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: این اختراعات و ابتکارات مایه غرور ملی است و دلیل اهمیت آن علاوه بر وجود صنایع معدنی، وجود شرکت بزرگ صنایع ملی مس است که جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد و بعد از نفت رتبه دوم در معادلات جهانی از آن مس خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز جای وزیر صمت و استاندار کرمان در این محل خالی‌ست و ضرورت داشت که حضور داشته باشند، گفت: تلاش شود سال آینده این نمایشگاه از استانی به ملی و بین‌المللی ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان