رئیس جمهور ایران در گزارش عملکرد 100 روزه خود؛

دولت در روز میلیون دُز واکسن تزریق کرد/خنثی سازی تحریم ها ادامه می یابد

  • شناسه خبر: 191583
دولت در  روز  میلیون دُز واکسن تزریق کرد/خنثی سازی تحریم ها ادامه می یابد

رئیس جمهور گفت:روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری در سخن کوتاه اعلام کردم که اولین مسئله پیش روی دولت کرونا است و واکسینلاسیون عمومی ضرورت دارد. آن زمان روزی ۷۰۰ نفر از دنیا میرفتند و این برای ما و مردم غصه شده بود.

خانه » اسلاید شو » دولت در روز میلیون دُز واکسن تزریق کرد/خنثی سازی تحریم ها ادامه می یابد

به گزارش خانه خشتی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما چه نمره‌ای به عملکرد دولت می‌دهید؟، اظهار داشت: مردم باید نمره بدهند و قضاوت مردم در این باره منصفانه است؛ خوب است که شرایطی که دولت تحویل شد در نظر گرفته شود و مردم از اوضاع مطلع هستند و شرایط کرونایی را می‌دانند و از وضعیت اقتصادی کشور و خزانه و کالاهای اساسی اطلاع دارند.

وی افزود: امید و اعتمادِ مردم آسیب دیده بود و از وظایف دولت بود که این امید و اعتماد را بازآفرینی کند و جان مردم مهمترین مسئله برای ماست و بر خود لازم می‌دانستیم که درخصوص واکسن حان قدام قاطع بشود و از جان مردم صیانت بشود.

رئیس‌جمهور گفت: روز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری در سخن کوتاه اعلام کردم که اولین مسئله‌ی پیش روی دولت مسئله کرونا است و واکسیناسیون عمومی ضرورت دارد. آن‌زمان روزی ۷۰۰ نفر از دنیا می‌رفتند و این برای ما و مردم غصه شده بود که چرا کار جدی‌ای انجام نمی‌شود.

رئیسی بیان کرد: ما درباره علت عدم نتیجه برای بحث واکسن می‌شنیدیم که می‌گفتند که یا امکان تخصیص ارز به‌دلیل مشکلات ارزی وجود ندارد و یا اینکه می‌گفتند کشورها به دلیل مسائل تحریم‌ها به ما واکسن نمی‌دهند. برای ۳۰ میلیون واکسن اقدام شده بود ولی حدود ۵ میلیون دوز تحویل شده بود؛ امروز خدا را شاکریم که میزان ابتلا و فوت کاهش جدی‌ای یافته است. از خدا، مردم و کادر درمانی تشکر می‌کنیم و امروز در صدمین روز دولت می‌گویم که بیش از ۱۰۰ میلون دوز تزریق شده و واکسیناسیون دوز سوم در جریان است.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنم که وقتی شرایطی فراهم شد که مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایشی شده و کسب و کارها باز شده است ولی همه حتما شرایط را مراعات کنند چون ممکن است موج دیگری در پیش داشته باشیم. خوشحالیم که فضای کسب و کار در کشور در حال رونق است؛ علیرغم اینکه در کشورهای اطراف مشکل وجود دارد ولی وضعیت امروز ما در کشور وضعیت خوبی است و فقط چند شهر وضعیت خاصی از نظر کرونا دارند. دولت درباره واکسیناسیون عمومی موفقیت قابل تقدیری از مردم داشته و ما از خودمان ممنون نیستیم و بلکه از مردم ممنونیم که خوب همکاری داشتند.

رئیس‌جمهور درباره تأمین داروهای کرونایی عنوان کرد: من خودم به داروخانه نزدیک ریاست‌جمهوری سر زدم و صف مردم برای دریافت دارو را دیدم و خیلی متأثر شدم. در نشستی با مسئولان گفتم چه ضرورتی دارد مراکز توزیع دارو را در تهران قرار بدهید؟ این را بین داروخانه‌های مختلف توزیع کنید؛ ظرف سه روز این چند مرکز تبدیل به ۳۰۰ مرکز توزیع دارو شد.

رئیسی تصریح کرد: برای تأمین واکسن با کشورهای مختلفی که به راحتی می‌توانستند واکسن را تأمین کنند، شخصا صحبت کردم و سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد و وضعیت را متفاوت کرد. شخصاً با برخی کشورها تماس گرفته و موضوع را پیگیری کردم. معاون اول رئیس‌جمهور مسئله‌ی تأمین ارز را پیگیری کرد و قرارگاه و ستاد جدیدی تشکیل داد. وزارت امور خارجه نیز پیگیر تماس با کشورهای مختلف شد و غیر از تماس شخصی، از آقایان خواستم همه کارهای خود را معطوف به پیگیری و تامین واکسن کنند.

وی گفت: از طرف دیگر نیز حمایت از تولید داخلی را داشتیم و اکنون هم باید از تولید واکسن داخلی حمایت کنیم. ما از این شرایط عبور کردیم و گشایشی در کسب وکارها و مدارس و دانشگاه‌ها شد و به نخبگان و صدا و سیما گفتم کار اقناعی برای متقاعد کردن مردم در تزریق واکسن را دنبال کنند. امروز وضعیت فوتی‌ها دو ر قمی است، و البته مرگ یک نفر هم برای ما زیاد است و نباید به این شرایط قانع باشیم، باز تأکید می‌کنم که باید پیگیری بیشتر شود.

رئیس‌جمهور هم‌چنین درباره برنامه‌ی دولت در حوزه سلامت تصریح کرد: مسئله دسترسی آسان و ارزان به پزشک به‌ویژه پزشکان متخصص در سراسر کشور موضوع مهمی است؛ در شهرستان‌ها پزشک داریم اما آیا دسترسی به پزشکان متخصص برای همه مردم امکان‌پذیر است؟ در نخستین جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی موضوع کمبود پزشک و پزشک متخصص مطرح شد و در همان جلسه مقرر شد کارگروهی مأمور شود و طرحی برای جذب پزشکان متخصص و دانشجویان مستعدی که امروز آمادگی علم اندوزی و متخصص شدن دارند، آماده کنند. چندبار کار این کارگروه را دنبال کردم تا در نخستین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این کار دنبال شود و برای رفع مشکل کمبود پزشک متخصص در کشور به زودی تصمیم می‌گیریم.

رئیسی عنوان کرد: قرار است طرح جامعی در این زمینه تدوین شود؛ به جوانان و مردم وعده می‌دهم که در اولین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این قضیه تصمیم‌گیری شود و خودم به این موضوع ورود کردم.

وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: بعد از مسئله جان مردم، مسئله معیشت مردم برای ما مطرح است که از ابتدا از دغدغه‌های اولویت‌دار دولت بوده است. در وضعیتی که کار دولت را شرو

ع کردیم اقتضا می‌کرد که اقدامات فوری انجام بشود؛ ذخایر کلاهای اساسی نگران‌کننده بود و باید به حدی می‌رسید که رفع نگرانی کند. امروز تأمین کالاهای اساسی به حد قابل قبولی رسیده و نگرانی‌ای در این زمینه نداریم و مشکلی در گندم، نهاده‌ها و سایر اقلام نداریم.

رئیسی‌جمهور اظهار داشت: در روزهای پایانی مردادماه وقتی که هنوز دولت جدید رأی اعتماد نگرفته بود، در جلسه با اعضای دولت قبلی بحث پرداخت حقوق مردادماه مطرح بود که اعضای دولت سابق نسبت به تأمین منبع برای حقوق کارکنان نگران بودند. حقوق‌ها تا امروز بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول داده می‌شود. ما در هر ماه علاوه بر هزینه‌های جاری، فاکتورهایی داریم که قبلا هزینه شده و ما الان باید پرداخت کنیم که هر ماه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های دولت قبل را می‌دهیم.

رئیسی گفت: استقراض از بانک مرکزی یعنی خلق پول و آثار تورمی؛ آثار تورمی که هم‌اکنون وجود دارد به‌علت تصمیماتی است که از قبل گرفته شده و آثارش الان در سفره مردم دیده می‌شود. ما گفتیم که اصلا نباید از بانک مرکزی استقراض بشود و پرداخت‌ها بدون این صورت گرفت و این کار موفقیت‌آمیز بود و قرار شده که نسبت به خلق پول و افزایش نقدینگی حساس باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ تلاش بر این است که ساختار بودجه به نحوی تنظیم شود که بتواند ضدتورم باشد. گزارش‌ها و آمار حاکی است که تورم کنترل شده و توانسته رو به کاهش برود؛ ولی این باید ادامه یافته و اقدامات ضدتورمی باید انجام بگیرد تا گرانی را مهار کند.

رئیس‌جمهور گفت: اصلاح نظام توزیع کالاهای مورد نیاز مردم مد نظر ماست و ما قبلا شاهد صف‌های طولانی برای کالا بودیم که اصلا در شأن مردم عزیز ما نبود ولی امروزه اقداماتی در حال انجام است که کالاها به‌صورت هوشمند به دست برسد و نظارت بر قیمت هم انجام بگیرد.

رئیسی بیان داشت:‌ دولت در این کار تا حدودی موفق بوده تا به ثبات اقتصادی در کشور و کنترل قیمت‌ها کمک کند و این اقدامات هر روز می‌شود. آقای معاون اول رئیس‌جمهور مسئول ستاد تنظیم بازار است و همواره رصد می‌کند و خود ما در دولت ستاد اقتصادی داریم و مسئولین اقتصادی بحث می‌کنند تا بازار کنترل شده و کالاهای مورد نیاز مردم به آنان برسد تا مردم نگرانی نداشته باشند. تلاش دولت این است که ثبات اقتصادی در کشور شکل بگیرد؛ وضعیت باید ثبات داشته و قابل پیش‌بینی باشد تا آرامش حاکم شود و ما به‌دنبال این هستیم و این را دست‌یافتنی می‌دانیم.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی تصریح کرد: باید بدانیم که راه‌های مختلفی برای تأمین نیاز مالی کشور وجود دارد؛ یکی از مسائل مهم مالیات است که باید درست استفاده شود؛ باید به مسئله فرارهای مالیاتی رسیدگی شده و مسئله دنبال شود. مولدسازی دارایی‌های دولت باید انجام بگیرد؛ دستگاه‌ها دارایی‌های غیرمولد زیادی دارند که باید واگذار شود. می‌توانیم کشور را بدون اینکه اقدامات دولت آثار تورمی داشته باشد اداره کنیم. از مجلس خواسته‌ایم و این را خودمان هم دنبال می‌کنیم که هزینه‌های جدید برای دولت نداشته باشد چون‌که با کسری بودجه مواجهیم و باید این را حل کنیم. باید درآمدهای دولت را افزایش داده و هزینه‌های دولت را کاهش دهیم؛ دولت نباید پرخرج باشد.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد:‌ باید سامانه جامع فعال شود و بخش‌های مختلف سامانه دارند ولی به‌هم متصل نیست و باید سامانه جامع تجارت برقرار بشود تا وضعیت را رصد کرده و در این شرایط است که فرار مالیاتی کمتر رخ می‌دهد. وزیر اقتصاد و صمت اعلام کردند که تشکیل این سامانه را دنبال می‌کنند؛ این یکی از آرزوهای مسئولین است و به مردم نوید می‌دهیم به‌زودی بهره‌برداری می‌شود.

رئیسی اظهار داشت: در قانون پیش‌بینی شده بود که ۸ میلیارد در سال جاری کالاهای اساسی تأمین شود و در زمان آغاز به کار دولت ما، این میزان در ۵ ماه اول تمام شده بود. ما به مردم گفته بودیم کاری که به اقتصاد شوک وارد کند انجام نمی‌دهیم و مردم را غافل‌گیر نمی‌کنیم. درباره ارز ترجیحی تمهیداتی داریم تا دست دلالان را کوتاه کرده و بهره‌ی این ارز به سفره مردم برود. بنده قبلا هم قول دادم و الان هم می‌گویم که در تصمیمات اقتصادی مردم را غافل‌گیر نخواهیم و همه‌چیز را به مردم اطلاع خواهیم داد و اقدامتی داریم که در حال برنامه‌ریزی است و بازار و مردم از آن مطلع خواهند شد.

وی در ادامه این‌گفت‌وگوی تلویزیونی درباره سفرهای استانی در این مدت ۱۰۰ روز از آغاز بکار دولت و برنامه‌های خود در این‌زمینه تصریح کرد: برای من افتخار است هفته‌ای یکبار به جمع مردم بروم و باید بیش از این باشد؛ ما باید فاصله را با مردم کمتر کنیم و باید حرف و درددل آن‌ها شنیده شود. برای ما مهم است که بین مردم باشیم و حتی ممکن است کسی مشکلی داشته باشد و صدایش هم بلند باشد، این هیچ مشکلی ندارد و دولت ما مردمی است.

رئیس‌جم

هور افزود: قبل از انجام سفر، مشکلات مردم سنجیده می‌شود و در این زمینه از نمایندگان، ائمه جمعه، نخبگان و اساتید دانشگاه، دانشجویان و اقشار مختلف مردم کمک گرفته می‌شود و قبل از سفر بررسی‌های کارشناسی، مصوبات به تصویب می‌رسد و بعد سفر انجام می‌گیرد. سفرهای استانی از قبل و تا بعد از آن پیگیری می‌شود.

رئیسی ادامه داد: ما در استان‌ها پروژه جدیدی را آغاز نمی‌کنیم، پروژه‌های نیمه‌تمامِ اولویت‌دارِ زیادی داریم و من در سفرها کلنگ آغاز به‌کار پروژه به زمین نمی‌زنم و باید پروژه‌های به نتیجه نرسیده را به اتمام برسانیم. به تمامی مدیران کشور می‌گویم که ارتباط با مردم برکات بسیاری دارد که این برکات با نشستن در اتاق و پشت میز نصیب نخواهد شد.

وی گفت: ما خدمتگزار مردم هستیم و بدنه‌ی دولت باید خود را آماده‌ی کارِ به‌موقع برای مردم کند؛ مردم کارِ با تأخیر را نمی‌پسندند و باید کار به‌موقع انجام بگیرد، این اقدامات اعتماد و امید مردم را افزایش می‌دهد. هیچ کارمند دولت حق ندارد کار امروز را به فردا بیندازد و ما مجاز به این نیستیم. رزمندگان به ما آموزش دادند که باید روح حرکت بسیجی داشته و کار را سریع و دقیق انجام بدهیم. من به اجتماعات مردمی می‌روم و برخی اعتراضات به‌حق است و ما این مسائل را پیگیری می‌کنیم.

رئیس‌جمهور هم‌چنین درباره سیاست خارجی و برنامه‌ی دولت برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های منطقه‌ای مانند امکان عضویت کشورمان در پیمان شانگهای اظهار داشت: سیاست خارجی ما ارتباط فعال و حداکثری با جهان است؛ همسایگان و کشورهای منطقه در اولویت هستند. بنده در این مدت ۱۰۰ ارتباط حضوری و تلفنی داشتم و محور ما در این ارتباطات اراده‌ی ایران برای گسترش روابط در همه عرصه‌ها با جهان است.

رئیسی خاطر نشان کرد:‌ در حاشیه‌ی اجلاس شانگهای و دیدارهای دیپلماتیکی که تاکنون داشتم، سران کشورها تأکید داشتند که خواهان ارتباط حداکثری بیشتری با ما هستند. میزان تجارت و روابط اقتصادی ما با تاجیکستان از زمان حضور بنده در این کشور تا امروز سه برابر شده است؛ بعد از عضویت در شانگهای گفتیم که فعالان اقتصادی فعال شده و ارتباط برقرار کنند که برای کشور موثر خواهد بود.

وی افزود: قراردادهایی منعقد شده که هنوز اعلام نشده و برای کشور بسیار مهم است و در آینده اعلام خواهد شد؛ کشورهای منطقه و همسایه خواهان ارتباط اقتصادی با ما هستند و کشور ما ظرفیت‌های بسیاری دارد.

رئیس‌جمهور هم‌چنین درباره مذاکرات ۱+۴ گفت: ما دو کار را از اول دولت شروع کردیم، یکی خنثی‌سازی تحریم‌ها که برای آن قرارگاه داریم و معاون اول رئیس‌جمهور مسئول آن است و دوم هم مسئله رفع تحریم‌ها در دستورکار است. فکر می‌کردند که ما در مذاکرات شرکت نکنیم و حرفی برای گفتن نداشته باشیم و الحمدلله در دنیا ثابت شد ایران مقتدرانه شرکت کرد و دو متن هم ارائه داد که منطبق با برجام هم هست. رفع و خنثی‌سازی تحریم‌ها با قوت ادامه می‌یابد و ما اقتصاد و بودجه سال ۱۴۰۱ را به این مسائل ارتباط نمی‌دهیم.

رئیسی هم‌چنین در خصوص مشکلات آب گفت: خشکسالی برای یک شه و استان نیست و برای منطقه است؛ این مسئله برای ما مهم است و به مسئولین تأکید کردیم که اقدامات متناسب انجام بگیرد. مسئله در حال بررسی است و کمیته‌ای در این زمینه داریم تا راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت پیگیری شود و این مسئله حق مردم است. مردم بدانند که دولت در این زمینه پیگیر است و با همکاری مردم پیش می‌رویم و این در دستورکار دولت است تا به نحوی مدیریت بشود تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی تصریح کرد: هرچه کارِ دولت پیش می‌رود می‌بنیم ضمن اینکه مشکلات هست ولی هیچ بن‌بستی نداریم؛ انسداد در کشور وجود ندارد و برای همه مشکلات کشور راهِ برون‌رفت وجود دارد و به مدد الهی و کمک مردم مشکلات را حل می‌کنیم.

رئیس‌جمهور درباره طرح تحول دولت خاطر نشان کرد: ما در این‌باره در حال برنامه‌ریزی هستیم و در تدوین سند با بخش‌های مختلف همکاری داشتیم و سند جامع تهیه شده و بودجه ۱۴۰۱ هم طبق آن تدوین شده که در اختیار قرار خواهد گرفت. دولت ما محور را عدالت گذاشته و مبنا هم مسائل اقتصادی است. دولت در حوزه‌های مختلف برنامه دارد و با برنامه پیش می‌رود؛ این برنامه ناظر به مسائل پیش رو مانند کرونا، کسری بودجه و کالاهای اساسی است و سایر مسائل را با سند طرح دنبال خواهیم کرد.

رئیسی اظهار داشت: در این مدت ۱۰۰ روز بحران‌هایی داشتیم و یکی از این بحران‌ها بحث حمله‌ی سایبری بود؛ اگر اعتماد مرم به دولت نبود دشمن می‌خواست با فتنه‌ای که کرده، مشکل درست کند ولی به لطف خدا و همراهی مردم مسئله حل شد. دشمن اول شایعه کرد که دولت می‌خواهد قیمت بنزین را جابجا کند ولی این نبود و مردم به دولت اعتماد داشته و دارند.

وی عنوان کرد: اعتماد مردم پشتوانه دولت است و امیدی که آسیب دیده بود بیشتر شده و من نسبت به کسانی که به بنده رأی داد

ه و یا نداده‌اند احساس مسئولیت می‌کنم؛ ما خدمتگزار همه مردم هستیم و مصمم هستیم که مشکلات را از پیش پای مردم برداریم و اعتماد و امید مردم با اقدامات دولت بیشتر خواهد شد. امورات کشور با هماکری تمامی قوا، نیروهای مسلح، همگان و تحت رهبری مقام معظم رهبری علیرغم خواست دشمنان پیش می‌رود. بنده بیش از همیشه به آینده‌ی کشور امیدوارم و آینده را روشن می‌بینیم.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: ساعتی نیست که از دغدغه‌های مردم غافل بشوم و از لحظه‌ای که بعد از نماز صبح کار را آغاز می‌کنم و تا پاسی از شب، مابقی اعضای دولت هم همین‌طور کار را پیگیری می‌کنند. پیام‌ها و دیدگاه‌های مردمی به ما می‌رسد و نظرات آنان را پیگیری دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان